عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: تأسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه منافاتی با فعالیت‌های ذاتی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور مانند وزارت اطلاعات یا سازمان اطلاعات سپاه ندارد.

«سازمان اطلاعات قوه قضاییه» منافاتی با دستگاه‌های اطلاعاتی ندارد

به گزارش قدس آنلاین، «عباس مقتدایی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب کلیات طرح تأسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه در صحن مجلس، اظهار کرد: طرح تأسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه در پایان سال ۱۴۰۰ مطرح و برای بررسی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارجاع شد. در پایان سال ۱۴۰۱، این طرح پس از اعمال یک سری تغییرات و اصلاحات در کمیسیون امنیت ملی مجلس، به تصویب رسید.

وی افزود: طرح تأسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه ناظر بر آن است که مرکز به سازمان تبدیل شود؛ در واقع، هم‌اکنون مرکزی در قوه قضاییه در این راستا وجود دارد که با تصویب این طرح، این مرکز به سازمان ارتقا پیدا می‌کند.

مقتدایی اضافه کرد: صرفاً کلیات این طرح در صحن مجلس به تصویب رسیده است و این طرح دو شوری شد، به این معنا که ابتدا جزییات آن در کمیسیون امنیت ملی و سپس در صحن مجلس، بررسی خواهد شد؛ بر این اساس، ما نمی‌توانیم تا زمانی که جزییات طرح در مجلس به تصویب نرسیده است، درباره جزییات آن اظهار نظر کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: قطعاً مجلس اصلاحاتی را در جزییات این طرح اعمال خواهد کرد؛ کلیات طرح تأسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه ناظر بر این است که سامانه‌های اطلاعاتی هوشمند برای شناسایی، کشف، پیشگیری و مقابله با انواع فساد احتمالی در قوه قضاییه اعم از مراجع قضایی، سازمان‌های تابعه، مراکز وابسته و حتی اشخاص و پرونده‌ها در قوه قضاییه شکل بگیرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با تشکیل سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه، این قوه می‌تواند در سطحی بالاتر و مطمئن‌تر نسبت به پیشگیری یا مقابله متناسب با فشارها، تهدیدات، تطمیع و فریب علیه مقامات و کارکنان قوه قضاییه و به طور کلی در راستای صیانت بیشتر، اقدام کند. مجلس کلیات این طرح را با هماهنگی قوه قضاییه و با موافقت دولت، پذیرفته است اما در هفته‌های آینده متن دقیق آن، در نتیجه تکمیل فرایند قانون‌گذاری، مشخص خواهد شد.

مقتدایی در پاسخ به برخی از انتقادات مبنی بر موازی‌کاری با سایر دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی کشور گفت: این سازمان مربوط به درون قوه قضاییه و موضوعات متمرکز در قوه قضاییه است و تصویب این طرح یا تشکیل این سازمان، آنگونه که در خود متن این طرح هم به آن اشاره شده، منافاتی با فعالیت‌های ذاتی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور مانند وزارت اطلاعات یا سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ندارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه فردی قرار است رییس این سازمان را تعیین کند، گفت: این موضوع منوط به مصوبه‌ای است که هنوز نمی‌دانیم به چه صورت در مجلس تصویب خواهد شد و در جریان بررسی جزییات این طرح، این مساله مشخص می‌شود؛ البته چون این موضوع به عنوان یک مبحث درون قوه قضاییه است، قاعدتاً همه مسایل آن درون قوه قضاییه، تدبیر و ساماندهی خواهد شد.

مقتدایی اظهار کرد: تأسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه به معنای آن نیست که این سازمان به صورت جزیره‌ای جدا باشد چراکه موضوعات اطلاعاتی و امنیتی، پیوستگی نهادهای مختلف را به همراه دارد؛ تشکیل این سازمان در راستای تکمیل و تقویت فعالیت‌های درون قوه قضاییه خواهد بود، نه اینکه قوه قضاییه از سایر بخش‌های کشور جدا شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.