معاون محیط‌زیست و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: امسال پروانه شکار در استان صادر نشده است و با هرگونه شکار و صید غیرمجاز برخورد خواهد شد.

صید در منابع آبی چهارمحال و بختیاری ممنوع است

به گزارش قدس آنلاین محسن حبیبی گفت: ماهی سونگ از راسته کپور ماهیان خانواده زردپریان و بومی حوزه کارون بزرگ است که با توجه به خصوصیات اکولوژیک و متمایز این ماهی از سایر گونه‌های ماهی، می‌تواند در منابع آبی پشت سدها بسیار بزرگ شده و در وزن‌های بیش از ۱۰۰ کیلوگرم به خود بگیرد.

به گفته وی، ماهی‌های بزرگ‌تر به طور معمول در منابع آبی عمیق‌تر دیده می‌شوند و فقط جهت تخمگذاری به نقاط کم عمق‌تر مهاجرت می‌کنند.

به گفته وی، این ماهی از طیف وسیعی از غذاها اعم از ماهی‌ها، ژئوپلانکتون‌ها، بی‌مهرگان، پرندگان و همچنین از فیتوپلانکتون استفاده می‌کند، اما به‌طور معمول ماهی‌های کوچک‌تر، بخش زیادی از غذای این گونه را تشکیل می‌دهند.

وی گفت: این گونه در حال حاضر بر اساس رتبه‌بندی اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) به عنوان گونهٔ آسیب‌پذیر طبقه‌بندی شده است که بر اساس گزارش‌ها در دهه‌های اخیر به دلیل صید بی‌رویه تعداد این ماهی به شدت کاهش یافته است.

به گفته وی، امروزه بر اثر خروج انواع آلاینده در محیط‌های آبی، خشکسالی و کاهش توان خود پالایی رودخانه‌ها، ورود گونه‌های مهاجم و همچنین صید بی‌رویه زندگی آبزیان وحشی در رودخانه‌ها در معرض خطر جدی قرار گرفته است.

حبیبی افزود: ماهی سونگ بومی آب‌های شیرین و حوزه کارون بزرگ است و صید این ماهی با توجه به صادر نشدن پروانه صید امسال ممنوع است و براساس آخرین مصوبه شورای عالی محیط‌زیست در صورت کشف متخلفان یک میلیون ریال به ازای هر قطعه جریمه خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه جریمه صید ماهی سونگ بسیار پایین است و به ازای هر قطعه ماهی یک میلیون ریال جریمه برای افراد متخلف تعیین می‌شود، گفت: افزایش نرخ جریمه‌های ضرر و زیان شکار و صید حیات وحش تاثیر زیادی در افزایش بازدارندگی صید غیرمجاز دارد و می‌بایست همواره از طریق شورایعالی محیط زیست مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: هم‌اکنون ۳۴ گونه ماهی در استان شناسایی شده که تعداد زیادی از آن‌ها از خانواده کپورماهیان و تعدادی نیز بومی و اندمیک استان است.

حبیبی از دوستداران محیط‌زیست استان درخواست کرد درصورتی که مواردی از شکار و صید غیرمجاز را مشاهده کردند، از طریق سامانه ۱۵۴۰ و یا شماره تلفن ۳۲۲۲۳۵۷۲ یا نزدیکترین پاسگاه و اداره حفاظت محیط زیست اطلاع دهند تا برخورد جدی با متخلفان انجام شود.

وی با اشاره به آغاز فصل سرما و ضرورت حفاظت و صیانت از گونه‌های مختلف پرندگان و حیات وحش، افزود: با آغاز مهاجرت پرندگان به مناطق مختلف استان شکارچیان از هرگونه عملیات صید و شکار اجتناب کنند.

حبیبی اظهار داشت: از ابتدای سالجاری ۲۹۰ پرونده تخلف از جمله شکار و صید غیرمجاز و ایجاد آلودگی و تخریب تشکیل شد و ۳۶۰ متخلف شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.