معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: اولویت نخست علل مرگ و میر در این خطه بیماری‌های غیرواگیر است.

تب‌مالت و حیوان گزیدگی در تربت‌حیدریه بالاتر از میانگین کشوری

به گزارش قدس خراسان، محمد قربانی با اشاره به دو چالش مهم در حوزه بیماری‌های واگیردار در شهرستان تربت حیدریه، اظهار کرد: نخستین آن بیماری تب مالت است که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۲۵ نفر در کشور، ۳۵ نفر در استان و۱۰۷ نفر در تربت‌حیدریه به آن مبتلا می‌شوند.

وی تصریح کرد: برای ریشه‌یابی این موضوع پیگیری های لازم در سطح شهرستان از نظر اجرای واکسیناسیون و برنامه‌های آموزشی و در ادامه در سطح وزارتخانه پیگیر صورت گرفت که طبق دستورالعمل‌ها فعالیت اداره دامپزشکی هر منطقه در صدر است بطوری‌که تمام دام‌های ماده سبک و سنگین باید در مرحله نخست واکسینه بشوند.

قربانی ادامه داد: در مرحله دوم باید دوباره درصدی از این دامها مورد آزمایش قرار بگیرند که آیا واکسیناسیون انجام شده آنتی بادی مورد نظر را نیز ایجاد کرده‌است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گام سوم پیگیری این معضل را در کشتارگاه‌ها و روستاها عنوان کرد و افزود: دام‌هایی که در کشتارگاه تب‌مالت تشخیص داده می‌شوند باید از چرخه مصرف خارج شوند و دامهایی هم که داخل روستاها تب‌مالت تشخیص داده می‌شوند ضمن اینکه از چرخه مصرف خارج می‌شوند باید از بیمه نیز برخوردار باشند.

قربانی مرحله چهارم را کنترل و نظارت بر دام‌هایی که وارد شهرستان می‌شود عنوان کرد و گفت: دام‌های غیر مجاز که وارد بازار می‌شوند چالش مهمی در این حوزه ایجاد می‌کنند، البته با هماهنگی عوامل انتظامی و دادستانی برخی از این دام‌ها توقیف و عودت داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قسمت زیادی از کنترل این بیماری در اختیار علوم پزشکی نیست، اظهار کرد: با توجه به اینکه تب مالت عوارض سختی دارد و از طرفی داروهای آن نیز گران است می‌طلبد همه دست‌اندرکاران دخیل در کنترل این بیماری تلاش کنند تا حداقل آمار مبتلایان در این خطه کاهشی و به آمار کشوری یا حتی کمتر برسد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه از حیوان‌گزیدگی به عنوان دومین چالش یاد کرد و افزود: آمار حیوان گزیدگی در این خطه نسبت به میانگین کشوری بالاتر است و متاسفانه هر مبتلا در چند مرحله باید واکسن ضد هاری تزریق کند اما وقتی بیماری از سیستم دفاعی عبور کند بطور قطعی کشنده است.

قربانی بیان کرد: این معضل کشوری است و طبق قانون جمع آوری سگ‌های ولگرد به‌عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌هاست و این موضوع هنوز حل نشده و تهدید بزرگی برای زندگی شهری ایجاد کرده‌است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.