عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد:  اینکه سرمایه کشور را بدهیم تا بنزین را وارد و آن را  با سوبسید مصرف کنیم درواقع همان هدر رفت سرمایه کشور است. در بودجه سال۱۴۰۳ تخمین زده شده که حدود ۱۲۰ میلیارد تومان برای واردات بنزین به کشور باید هزینه شود.

علیرضا شهبازی در گفت‌وگو با قدس: در بودجه ۱۴۰۳ حدود ۱۲۰ میلیارد تومان برای واردات بنزین باید هزینه شود

خودروهای پرمصرف و بی‌کیفیت داخلی از مهم ترین عوامل افزایش مصرف بنزین در کشور به شمار می‌روند. کیفیت پایین خودروهای تولیدی علاوه بر مصرف بالا در ورود آلاینده ها به محیط زیست نیز اثر گذار هستند، با توجه به شواهد موجود اگر تصکیک جدی و عاجلی در خصوص اصلاح صنعت خودروسازی کشوراتخاذ نشود در آینده ای نه چندان دور با مشکلات عدیده ای روبه روخواهیم شد.

طبق بررسی های صورت گرفته  تعداد ۵۳ مدل خودروی تولیدی شامل خودروهای ایرانی و مونتاژ در گرید C، D، E، F و G درجه‌بندی شده‌اند. بر اساس این آمارها، از ۵۳ مدل خودروی ارزیابی شده، ۳۳ مدل خودرو معادل ۶۲ درصد از خودروهای ارزیابی‌شده در گرید G یعنی بدمصرف‌ترین‌ها قرار گرفته است.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی در خصوص مصرف بالای بنزین در کشور و واردات آن بیان کرد: مدیران و مسئولین باید در جهت کنترل ناترازی بنزین برنامه ریزی موثر و مطلوبی را انجام دهند، همچنین در نقاط ضروری در برنامه های فرهنگی باید از حضور موثر مردم استفاده کرد. صنعت خودروسازی کشور یکی از عوامل موثر در تشدید ناترازی هاست. تولید خودروهایی با مصرف سوخت بالا و کیفیت پایین بر افزایش مصرف بنزین دامن می زند.

علیرضا شهبازی
علیرضا شهبازی

علیرضا شهبازی در ادامه تصریح کرد:  اینکه سرمایه کشور را بدهیم تا بنزین را وارد و آن را  با سوبسید مصرف کنیم درواقع همان هدر رفت سرمایه کشور است. در بودجه ی سال۱۴۰۳ تخمین زده شده که حدود ۱۲۰ میلیارد تومان برای واردات بنزین به کشور باید هزینه شود.

وی در ادامه افزود: امیدواریم به مرحله ای برسیم که از تمامی جوانب اقداماتی انجام دهیم تا بنزین تولیدی را داخل کشور داشته باشیم و در نهایت به سوی واقعی سازی قیمت بنزین در جامعه حرکت کنیم. عموما بنزین را افرادی مصرف می کنند که بیشترین امکانات را دارند ولی بنزین یک سرمایه ملی  و برای همه ی مردم است، متاسفانه در حال حاضر با مصرف بالا و واردات آن روبه رو هستیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: مجلس شورای اسلامی، دولت و تمامی عوامل باید در جهت کاهش مصرف بنزین برنامه ریزی و تلاش کنند. مهم ترین عامل موثر بر تشدید مصرف بنزین صنعت خودروسازی کشور است. خودروسازان باید در جهت اصلاح تولید و تولید خودروهای باکیفیت با مصرف کمتر حرکت کنند، متاسفانه در حال حاضر متوسط مصرف بنزین در خودروهای داخلی چندین برابر متوسط مصرف در خودروهای خارجی است.

شهبازی در ادامه متذکر شد: وجود خودروهای فرسوده ای که از عمر مفید آن ها سالیان درازی است که گذشته است از دیگر عوامل موثر بر افزایش مصرف بنزین است، این خودروها هم بر آلودگی محیط زیست نیز اثر گذار هستند. باید برنامه ریزی های لازم در زمینه ی کنترل مصرف انرژی در کشور با هدف جلوگیری از هدر رفت سرمایه ی آن صورت گیرد.

این نماینده عنوان کرد: یکی از راه های کنترل ناترازی و کاهش مصرف بنزین واردات خودروهای با مصرف کم بنزین و همچنین خودروهای هیبریدی، برقی و...... به کشور است، این کار سبب افزایش تنوع در سبد سوختی کشور و همچنین کاهش میزان وابستگی آن به بنزین نیز می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.