مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر درخصوص نحوه محاسبه حق بیمه و پرداخت مستمری، سن بازنشستگی، بیمه تکمیلی و میزان مطالبات این صندوق از دولت توضیحاتی ارائه کرد.

بیمه تکمیلی بازنشستگان روی میز صندوق روستاییان و عشایر/ مطالبه ۲۵ همتی این صندوق از دولت

 بیت اله برقراری درخصوص اینکه با وجود بیمه‌های پایه‌ همچون تامین‌اجتماعی و سلامت و ...، صندوق بیمه روستاییان و عشایر چرا ایجاد شد گفت: این صندوق بیمه بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی تشکیل شد چرا که دولت مکلف به ایجاد بیمه برای آحاد مردم است حال آنکه سایر بیمه‌ها، یا اجباری و یا بر اساس رابطه کارفرمایی و کارگری و یا برای پوشش کارکنان دولت ایجاد شده است اما بخشی از آحاد مولد جامعه که نقش اساسی در تولید و اقتصاد کشور دارند بیمه نبودند چرا که کارفرمایی نداشتند لذا در سال ۸۴ این صندوق به صورت پوشش بیمه «اختیاری» راه‌اندازی شد تا کشاورزان، روستاییان و عشایر از خدمات آن بهره‌مند شوند.

نحوه محاسبه حق بیمه و پرداخت مستمری در صندوق روستاییان و عشایر 

وی همچنین درخصوص نحوه محاسبه حق بیمه و پرداخت آن نیز گفت: برای این امر سطوح درآمدی ۸ گانه‌ای تعریف شده تا فرد با اختیار خودش یک سطحی را برای بیمه‌پردازی انتخاب می‌کند که این سطوح هر ساله افزایش می‌باد البته در سال‌های قبل کمتر افزایش یافته بود اما در دولت سیزدهم با عنایت ویژه‌ای که صورت گرفت در سال گذشته شاهد افزایش ۶۰ درصدی سطوح و امسال نیز سطوح درآمدی حدود ۶۰ درصد افزایش یافت؛ لذا افراد هر سطحی را که برای بیمه‌پردازی انتخاب کنند، فقط یک سوم حق بیمه را شخص و دو سوم آن را دولت پرداخت می‌کند. برای مثال اگر فردی سطحی از بیمه پردازی را انتخاب کرد که حق‌بیمه‌اش یک میلیون تومان شود، فقط ۵ درصد آن یعنی ۵۰ هزار تومانش را از جیب باید بپردازد اما دولت دو برابر این رقم یعنی۱۰۰ هزار تومان بابت حق بیمه این فرد به صندوق می‌پردازد که هر چه از سطح اول درآمدی به سمت سطح درآمدی هشتم برویم، حق بیمه پرداختی فرد و دولت به صندوق بیشتر می‌شود.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی افزود: سطح درآمدی هشتم برای امسال حدود ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده که فرد با انتخاب آن ماهانه ۲۵۰ هزار تومان باید حق بیمه بپردازد  یعنی فرد با انتخاب این سطح بعد از بازنشستگی ماهانه ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی مستمری دریافت می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه بالاترین مستمری پرداختی صندوق روستاییان و عشایر بر اساس انتخاب بالاترین سطوح درآمدی(سطح هشتم) در این صندوق هنوز فاصله زیادی با مستمری پرداختی سایر صندوق‌های بیمه‌ای دارد لذا تدابیر و تمهیدات برای جبران این فاصله چیست؟ گفت: بعضی مناطق حتی  در پرداخت حق بیمه سطح اول هم مشکل دارند چرا که شرایط زندگی خودشان را دارند مخصوصا در مناطق محروم؛ لذا سطوح درآمدی متنوعی در این صندوق پیش بینی شده تا اگر فردی درآمد بالاتری دارد، سطوح بالاتر را برای پرداخت حق بیمه انتخاب کند و یا بالعکس؛ این در حالیست که سطح درآمدی هشتم صندوق روستاییان و عشایر (سقف پرداختی) در حال حاضر با کف حقوق کارگری برابر شده است.

تنها ۲.۷ میلیون نفر از جامعه هدف ۹ میلیون نفری تحت پوشش صندوق بیمه روستاییان و عشایر هستند 

برقراری با بیان اینکه هر ساله افزایش سطوح درآمدی پیشنهاد و بررسی می‌شود که باید مبتنی بر احکام بالادستی و آیین نامه اجرایی باشد اظهار کرد: در حال حاضر جامعه هدف ما کشاورزان، روستاییان، عشایر و ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر  است که حدود ۳۰ میلیون نفر می‌شوند اما بر اساس قانون تنها ۱۸ تا ۵۰ ساله‌ها را می‌توانیم تحت پوشش قرار دهیم لذا افراد جامعه هدف قابل بیمه کردن ما به ۱۰ میلیون نفر می‌رسد حال آنکه برخی افراد بیمه شده سایر صندوق‌ها هستند لذا جامعه هدف خالص ما به حدود ۹ میلیون نفر می‌رسد؛ که از این تعداد در حال حاضر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر عضو این صندوق هستند.

وی تاکید کرد: در این مدت توانستیم با جذب حداکثری، معادل ۶ـ ۵ سال دول قبلی بیمه شده جدید جذب کنیم این در حالیست که اطلاع رسانی و آگاهی جامعه هدف از مزایای این صندوق، شرط مهم در افزایش افراد تحت پوشش است.  هرچه تبلیغات و خدمات ما به گوش جامعه هدف بیشتر رسانده شود، استقبال بیشتر می‌شود.

۱۸۴ هزار خانوار در حال دریافت مستمری از این صندوق 

وی با اشاره به نقش روستاییان و عشایر در تامین امنیت غذایی کشور گفت: ۱۸۴ هزار خانوار در حال حاضر از این صندوق مستمری دریافت می‌کنند که این تعداد در حال افزایش است. حقوق‌ها در سال گذشته ۴۳ درصد و امسال نیز حدود ۲۵ درصد افزایش یافت. به سمت کیفی سازی خدمات و کفایت مستمری‌ها در حال حرکت هستیم که برای دستیابی برای این دو امر با محاسبات بیمه‌ای برنامه‌ای تدوین کردیم و بدنبال پایداری صندوق هستیم.

شرایط پوشش بیمه‌ایی و بازنشستگی این صندوق

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در خصوص شرایط پوشش بیمه‌ای در این صندوق بیان کرد: هر فردی که در مناطق روستایی، عشایری و در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر زندگی می‌کند می‌تواند با شرط سنی ۱۸ تا ۵۰ سالگی و همچنین با مراجعه به کارگزاریهای ما در سراسر کشور، به عضویت صندوق دربیایند. همچنین کشاورزان نیز می‌توانند با دریافت گواهی از جهاد کشاورزی و ارائه آن خود را بیمه کنند. پس از ثبت مشخصات افراد در سامانه و پرداخت حق بیمه رسما بیمه می‌شوند و پس از رسیدن به سن بازنشستگی، فوت و یا از کار افتادگی، مستمری برای آنها و یا بازماندگانشان  برقرار می‌شود.

وی با بیان اینکه سن بازنشستگی در صندوق ۶۵ سالگی است گفت: کسانی که در جوانی و مثلا ۱۸ سالگی وارد صندوق می‌شوند، سنوات بیمه پردازی آنها تا ۶۵ سالگی بیشتر از ۳۰ سال می‌شود که برای اصلاح این بخش قانون در حال رایزنی هستیم. این در حالیست که بر اساس برنامه هفتم توسعه،  ۷۰ ساله‌هایی که قبلا سابقه پرداخت حق بیمه داشته‌اند، با ۱۰ سال سابقه، می‌توانند بازنشسته شوند.  

برقراری با اشاره به اینکه در این دولت ۷۰۰ هزار نفر جذب صندوق شده‌اند ادامه داد: اساسنامه صندوق را اصلاح و پس از تایید دولت، وارد شورای نگهبان شده و در انتظار تصویب است.

اجرای بیمه تکمیلی برای تمامی بازنشستگان در دستور کار 

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در خصوص برنامه‌های پیش روی این صندوق نیز گفت: اولین اولویت ما افزایش حقوق و سطوح درآمدی تحت پوششان صندوق بود؛ اولویت دیگر افزایش سالانه مستمریها؛ و دیگری نیز بیمه تکمیلی بازنشستگان است که در سه استان اجرا شده و پوشش بیمه تکمیلی تمامی ۱۸۴ هزار بازنشسته را در دستور کار داریم.

برقراری افزود: ۴۴ اقدام تحولی در این دولت انجام دادیم همچنین بودجه صندوق ۱۶۵ درصد در این دولت افزایش یافت.

وی درخصوص پایداری صندوق روستاییان و عشایر و تعادل منابع و مصارف آن گفت: در این خصوص نکات قوت و ضعف سایر صندوق‌های بیمه‌ای کشور و محاسبات بیمه‌ای را استخراج کردیم چرا که معتقدیم قوانین باید پیوست بیمه‌ای داشته باشد لذا تمامی برنامه‌های ما بر اساس محاسبات بیمه‌ای است. در عین حال برنامه راهبردی بر اساس محاسبات بیمه‌ای تدوین کرده‌ایم که افق آینده را نشان می‌دهد و طبق آن، تراز مالی این صندوق تا ۲۰ سال آینده مثبت است اما نباید از مدار بیمه‌ای خارج شویم.  همچنین بحث پشتیبانی صندوق مطرح است که الان وضعیت ما مطلوب است چون در حال جذب افراد جدید هستیم.

طلب ۲۵ همتی صندوق از دولت 

برقراری با تاکید بر اینکه نگاه بنگاه‌داری نداریم و مزیت ما سهامداری است و این را با قوت حفظ می‌کنیم در باره میزان مطالبات صندوق از دولت اظهار کرد: طلب ما از دولت تا سال ۱۴۰۱ حدود ۱۵ همت بود چرا که دولتهای قبلسهم بیمه خود را کامل پرداخت نکرده‌اند، هرچند دولت سیزدهم عنایت بیشتری در باره این صندوق داشت اما باز هم سهم بیمه‌ای خود را کامل پرداخت نکرده است لذا مطالباتمان تا پایان امسال به حدود ۲۵ همت می‌رسد.

وی در پایان با بیان اینکه در گذشته میزان تمدیدی‌های بیمه‌پردازان صندوق حدود ۷۰ـ ۶۰ درصد بود که این رقم اکنون به ۹۰ درصد افزایش یافته است ادامه داد: سوابق بیمه‌ای این صندوق قابل انتقال به سایر صندوق‌های بیمه‌ای هست.  

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.