دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: خون شهدای دفاع مقدس راه کربلا را باز کرد، خون شهدای غزه، مدافع حرم و قاسم سلیمانی راه قدس را باز خواهد کرد و قدرت جبهه مقاومت حرف آخر را در منطقه خواهد زد.

سردار صفوی: خون شهدای غزه، مدافع حرم و حاج قاسم راه قدس را باز خواهد کرد

به گزارش قدس آنلاین سردار سرلشکر سید یحیی صفوی در مراسم رونمایی از کتاب «تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت سردار یعقوب زهدی فرمانده توپخانه سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس» با اشاره به شجاعت رزمندگان جبهه حق گفت: رزمندگان هیچ‌گاه از کشته شدن و کشتن در راه خدا ترسی ندارند. جنگ شجاعت می‌خواهد و ترسوها در خانه می‌مانند.

دستیار ویژه مقام معظم رهبری با اشاره به این‌که در سپاه پاسداران بیش از ۱۴۰۰ شهید در واحد توپخانه تقدیم کرده‌ایم، افزود: تعداد ۶۰ گردان توپخانه در سپاه ایجاد شده بود. آموزش و ساماندهی این گردان‌ها بسیار دشوار بود و این نشان‌دهنده برتری قدرت فکری، استعداد جوانان ایران و عشق به خدا و امام (ره) بود.

سردار صفوی با اشاره به اینکه جنگ از عناصر پایدار و تکرارشونده جهان است، تصریح کرد: هیچ نهادی تاکنون نتوانسته از وقوع جنگ پیشگیری کند. در همین جنگ غزه شاهدیم که چگونه حدود ۲۳ هزار انسان توسط رژیم صهیونیستی با حمایت دولت‌مردان آمریکا، انگلیس و کشورهای اروپایی کشته‌ شده‌اند. جنگ‌ها را انسان‌ها آغاز می‌کنند و طمع آن‌ها باعث ادامه آن می‌شود.

وی افزود: در قرن بیستم ۱۲۰میلیون نفر در جنگ‌ها کشته شده‌اند. توصیه می‌کنم که جوانان تاریخ جنگ جهانی اول و دوم را مطالعه کنند. سپس کشور و تمدن و رهبران و حاکمان خودمان را بشناسیم تا بدانیم کدام حاکمان از ملت خود دفاع کردند و توانستند که ایرانی بودن و مسلمان بودن را به دنیا نشان بدهند. در جنگ جهانی دوم حدود هفت یا هشت هزار از نیروهای ایرانی به مقابله با ۲۰ هزار انگلیسی‌ها پرداخت. اساس کار غربی‌ها نیرنگ و فریب دادن است.

سرلشکر صفوی با اشاره به دوران دفاع مقدس یادآور شد: اوایل جنگ، ارتش مسئولیت دفاع از کشور را داشت و ما سلاح‌های سبک داشتیم. راه‌اندازی واحد تخصصی توپخانه کار مشکلی است. شاید نخستین قبضه‌های توپخانه را در شکست حصر آبادان، دومین قبضه‌ها را در عملیات طریق‌القدس به غنیمت گرفتیم. فرمانده عراقی‌ها تصور می‌کرد فرمانده توپخانه خواب می‌بیند که ایرانی‌ها به عمق نفوذ کرده‌اند. بیشترین قبضه‌های توپخانه را در عملیات فتح‌المبین به دست آوردیم.

وی با اشاره به مشکلات موجود در آن مقطع پیش روی سپاه پاسداران گفت: در آغاز کار مشکل ما این بود که برخی فرماندهان سپاه اعتقاد نداشتند که در سپاه سلاح سنگین داشته باشیم. این اراده الهی است که رهبری و نسلی را به او داد که جنگ را به پیروزی برساند.

رئیس پژوهشگاه شهید سلیمانی یادآور شد: نخستین حکم را به حسن تهرانی‌مقدم صادر کردم. راه‌اندازی توپخانه در مرکز انرژی اتمی اهواز انجام شد و همان‌جا آموزش می‌دادیم و سلاح‌های غنیمتی علیه خود عراقی‌ها استفاده می‌شد. پس‌ از آن در اصفهان نیروها آموزش دیدند. ۶ گروه آموزش دیدند. در بخش آموزش توپخانه عزیزان ارتشی و شهید صیاد شیرازی به ما کمک می‌کردند. همچنین در بخش تعمیر و نگهداری توپ‌ها هم ارتش به ما کمک می‌کرد.

وی از تأثیر نقش توپخانه در پیروزی رزمندگان گفت و بیان کرد: در برخی از پیروزها ضمن در نظر گرفتن مجاهدت نیروها، واحدهای تخصصی نقش اثرگذاری داشتند و نقش توپخانه هم بسیار مهم بود. آتش مختصر توپخانه و خمپاره‌ها اندک بود، اما دقیق می‌زدند.

سرلشکر صفوی در خاتمه سخنان خود به خاطره‌ای از عملیات والفجر ۸ اشاره کرد و گفت: عملیات والفجر ۸ یکی از نبردهای سنگین ما بود. ما برای استقرار توپخانه‌ها جاده‌ای را احداث کردیم که این جاده دو روز پیش از عملیات موضع توپخانه شد. حجم تلفات عراقی‌ها پیش از اینکه به خط مقدم‌شان برسند توسط توپخانه ما بالا رفت. این ابتکار و قدرت استعداد فرماندهان است که با وجود شناسایی‌های دقیق عراقی‌ها با هواپیما این جاده زده شد و توپخانه روی آن مستقر شد. من در فاو احساس کردم که فرماندهان لشکرهای ما به نقش توپخانه ایمان آوردند فرماندهان ما ۳ سال طول کشید که به نقش توپخانه پی ببرند. سردار زهدی و شهدا پیروزی آفریدند و از بیشتر شهید شدن رزمندگان ما جلوگیری کردند.

وی افزود: عملیات کربلای ۵ عملیات بسیار سختی بود. من و محسن رضایی که در سنگر بودیم واقعاً نگران بودیم. سردار حسن شفیع‌زاده و سردار زهدی گفتند هیچ نگران نباشید. آن‌ها تمام توپخانه‌ها را روی پاتک دشمن تمرکز دادند. این اقدام بسیار تأثیرگذار بود. سردار زهدی و عزیزانی که در این جلسه حضور دارند و شهدا پیروزی آفریدند، از کمتر شهید شدن عزیزان ما جلوگیری کردند.

دستیار ویژه مقام معظم رهبری اظهار کرد: آمریکا و شوروی‌ سابق پس از عملیات کربلای پنج و والفجر ۸ متحد شدند تا جنگ پایان یابد.

وی در خصوص سردار زهدی گفت: من سردار زهدی را فرماندهی خردمند، مؤمن، دانا، تحصیل‌کرده و شجاع می‌دانم.

سرلشکر صفوی بیان کرد: اعتقاد من این است که خون شهدای دفاع مقدس راه کربلا را باز کرد، خون شهدای غزه، مدافع حرم و قاسم سلیمانی راه قدس را باز خواهد کرد و قدرت جبهه مقاومت حرف آخر را در منطقه خواهد زد.

مراسم رونمایی از کتاب «تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت سردار یعقوب زهدی فرمانده توپخانه سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس» با حضور سردار دکتر صفوی دستیار ویژه مقام معظم رهبری و رئیس پژوهشگاه شهید سلیمانی، سردار علی فضلی، سردار مرتضی قربانی، سردار یعقوب زهدی، سردار احمد غلامپور، سردار حسین علایی، سردار اسماعیل کوثری و سردار علیمحمد نائینی حضور برگزار شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.