۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۹
کد خبر: 956729

قدرشناسی از مردم، درس رهبر معظم انقلاب به ائمه‌جمعه

حجت‌الاسلام سید علی قاضی عسکر، تولیت آستان عبدالعظیم حسنی(ع)

امامان جمعه باید سرلوحه زندگی خود را بر مبنای ساده‌زیستی، مردمی بودن، ارتباط نزدیک و حل مشکلات مردم، شنیدن حرف دل مردم و قدم برداشتن در راستای منافع آن‌ها و کار برای رضای خدا اقدام کنند. همین امر منجر خواهد شد محبوبیت و موقعیت آن‌ها در جامعه افزایش پیدا کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور؛ حضور، خواست و اقدام مردم را یک اصل اساسی در اسلام خواندند و با تحسین وفاداری، صبوری، علاقه‌مندی، هوشمندی و فداکاری ملت ایران، گفتند: این مردم حتی با ظواهر متفاوت، مؤمن‌اند و دلشان با خداست و باید به معنای واقعی کلمه، قدر آنان را دانست و عمیقاً به آن‌ها محبت ورزید. در همین راستا باید گفت نقش ائمه جمعه در قدرشناسی از مردم بسیار حائز اهمیت است.

رهبر معظم انقلاب همواره در تمامی جلسات خود با ائمه جمعه، رؤسای سه قوه، نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان بر قدرشناسی از مردم تأکید داشته و همین نکته نیز در سخنان ‌امیرمؤمنان حضرت علی(ع) به مالک اشتر و دیگر افراد مسئول در حکومت ‌ایشان آمده است. باید ائمه جمعه روابط خود را با مردم مستحکم و سعی کنند علل و مواردی که مانع ارتباط نزدیک آن‌ها با مردم به ویژه قشر جوان و نوجوان در جامعه می‌شود را از میان بردارند.

امامان جمعه باید سرلوحه زندگی خود را بر مبنای ساده‌زیستی، مردمی بودن، ارتباط نزدیک و حل مشکلات مردم، شنیدن حرف دل مردم و قدم برداشتن در راستای منافع آن‌ها و کار برای رضای خدا اقدام کنند. همین امر منجر خواهد شد محبوبیت و موقعیت آن‌ها در جامعه افزایش پیدا کند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران جناح‌ها موفق نبودند و هر جناحی در هر دوره‌ای در سطح جامعه پیشرو و یا برعکس بود، اگر امام جمعه با این جناح‌ها همراه باشد طبیعتاً با مشکل مواجه خواهد شد. باید ائمه جمعه مردمی باشند و همواره در کنار مردم زندگی کنند، اگر آن‌ها به مردم واقعیت‌ها را بگویند و اجازه دهند مردم به تشخیص خودشان در انتخابات شرکت کنند به نتیجه خوبی دست خواهند یافت.

رهبر معظم انقلاب همواره در تمامی سخنرانی‌های خود مسیر را برای مردم مشخص فرمودند تا سره را از ناسره تشخیص دهند. وقتی خط مشی ‌ایشان این گونه است و با رهنمودهای حکیمانه خود آینده را برای کشور مشخص می‌کنند، مردم از دل و جان به آن عمل می‌کنند. در انتخابات آینده اصل حضور و مشارکت مردم یک امر مهم محسوب شده و هر موضوعی که به این مسئله آسیب می‌زند باید از میان برداشته شود.

مردم ایران در 45سال گذشته به بینش و بصیرت بالایی دست یافتند و به نوعی پخته شده‌اند و حتی نوجوانان ما با تحلیل‌های خود به برخی مسائل روز کشور آگاه هستند و به خوبی بعضی مسائل را درک می‌کنند. متأسفانه یکی از دلایلی که موجب شده بعضی از نمازهای جمعه‌ برخی از شهرها خلوت باشد عدم جذب مشارکت حداکثری مردم به خصوص جوانان در این سنگر اسلامی و انقلابی است. باید مطالب مورد نیاز مردم در خطبه‌های نماز جمعه بازگو شود به ویژه اینکه به مسائل و مباحث توحید، اسلام‌شناسی، امام‌شناسی، عدل و پاسخ‌گویی به مسائل و شبهات جامعه به خصوص برای جوانان کمتر پرداخته می‌شود. این در حالی است که هر چه مباحث فرهنگی، دینی و معارفی را بازگو کنیم مردم بیشتر استقبال می‌کنند. ائمه جمعه باید بیشتر به مسائل بنیادی اسلامی، قرآن و احادیث برای نسل جوان بپردازند. امام رضا(ع) فرمودند اگر مردم زیبایی‌های کلمات ما را متوجه شوند از ما تبعیت خواهند کرد. امامان جمعه باید زیبایی‌های دین را به مردم بازگو کنند تا نسل جوان ما از مسلمانی و پیرو اهل بیت(ع) بودن لذت ببرند و افتخار کنند که امروز در ایران اسلامی زندگی می‌کنند که میداندار جهان اسلام است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.