دومین همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت وگوی ادیان با حضور تولیت آستان قدس رضوی، آغاز به کار کرد.

آغاز به کار دومین همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت وگوی ادیان / امام رضا(ع) الگوی گفت وگوی بین الادیانی

به گزارش قدس آنلاین، رئیس دومین همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت وگوی ادیان در این مراسم که صبح امروز، ۲۷ دی ماه با حضور اندیشمندان ادیان و مذاهب مختلف در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، با اشاره به این که امام رضا(ع) نماد و الگویی برای گفت وگوهای بین الادیانی هستند، عنوان کرد: دنیای امروز نیازمند همکاری ادیان با یکدیگر است.
آیت‌الله محمد هادی عبدخدایی ابراز کرد: نزاع‌های دوره جدید برآمده از کنار نهادن راه انبیا و پیروی از قدرت و ثروت است. گفت وگوی میان ادیان و همکاری آن ها با یکدیگر راهی است تا همه بشریت به راه انبیا الهی برگردیم.
رئیس دومین همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت وگوی ادیان، ادامه داد: همفکری ادیان می‌تواند در زمینه‌های اعتقادی مشترک، همچون وجود خداوند، معاد و اختیار انسان صورت گیرد. همچنین این همفکری می‌تواند در حیطه مسائل کاربردی همچون عدالت و بنیان خانواده انجام پذیرد.
به گفته وی ما به عنوان مسلمان و بنا بر وظیفه دینی، دست خود را برای همکاری و گفت وگو دراز می‌کنیم تا با هدف دستیابی به تقرب الهی در مسیر انسانیت گام برداریم‌ در این مقام می‌توانیم با تمسک به امام رضا(ع) به عنوان نمادی از گفت وگوی بین الادیانی که روش گفت وگو و جدال احسن را به ما آموخته‌اند گفتگویی عالمانه، آموزنده و مشتمل بر حقیقت و اصول اخلاقی داشته باشیم.
 

حکمت و دعوت به وحدت دو توصیه مهم قرآنی در گفت وگوی ادیان 
استاد مطرح فلسفه نیز در این مراسم با بیان اینکه گفت وگوی حضرت رضا(ع) با ادیان مختلف در شرایط بسیار سختی انجام می‌شد، گفت: اما خوشبختانه امروزه گفت وگوها بسیار آسان شده و شرایط فراهم است از این رو باید از آن بهره لازم را برد.
غلامرضا اعوانی، ابراز کرد: در تعالیم قرآنی آمده است، گفت وگو با اهل کتاب باید همراه با حکمت باشد و در واقع اهل حکمت اهل حق و حقیقت هستند، همچنین جدال در دین دشمنی می‌آورد و نباید در گفت وگوها جدال کرد.
وی تصریح کرد: دو آیه در قرآن کریم ما را در گفت وگو بین ادیان کمک می‌کند نخست اینکه قرآن اهل ادیان را به وحدت دعوت می‌کند، همانگونه که در آیه ۶۴ سوره آل عمران آمده است: "بگو: ای اهل کتاب، بیایید از آن کلمه حق که میان ما و شما یکسان است پیروی کنیم که به جز خدای یکتا را نپرستیم، و چیزی را با او شریک قرار ندهیم، و برخی برخی را به جای خدا به ربوبیّت تعظیم نکنیم. پس اگر از حق روی گردانند بگویید: شما گواه باشید که ما تسلیم فرمان خداوندیم".
اعوانی ادامه داد: دین باید منتهی به رستگاری و نجات بشریت شود در جایی از قرآن کریم آمده است: ما خلق کردیم جن و انس را برای عبادت و عبودیت و عبودیت در تمام ادیان مشترک است. عبودیت دو شرط دارد، نخست اینکه عبادت باید بر توحید محض و از هر شرکی مبرا باشد و تفاوت انسان و خدا در عبودیت و ربوبیت است.
وی همچنین خاطر نشان کرد: در آیه دیگری از قرآن کریم شرایطی برای عبودیت و بندگی خدا مطرح شده است که اصول مشترک بین همه ادیان است، از جمله آن می‌توان به دوری از شرک، احسان و نکویی به پدر و مادر، نکشتن فرزندان از روی ترس، پرهیز از گناهان کبیره و صغیره،خودداری از مصرف در مال یتیم، برقراری قسط و عدل در جامعه، پیروی از حق هر چند بر ضد انسان باشد و... اشاره کرد.
این محقق و پژوهشگر در ادامه با اینکه اسلام همه ادیان را به این شرایط فرا خوانده است، گفت: در قرآن بر اصل نبوت همه انبیا الهی نیز تاکید شده است که توجه به این اصل مهم  در گفتگوی ادیان بسیار موثر است. هدایت دین چیزی نیست که منسوخ شود و انبیا الهی نور واحد هستند و ایمان به همه آنها واجب است.
وی همچنین خاطرنشان کرد:اسلام می‌خواهد با احیا ادیان الهی و بازگشت مومنان به دین خالص و اقامه دین تا حد امکان همه مردم روی زمین رستگار شوند بنابراین گفت وگوی حضرت رضا(ع) رستگاری و فلاح است. لازمه رسیدن به رستگاری وحدت امت اسلامی است.
 

حمایت بیش از 100 مرکز تحقیقاتی خارجی و داخلی از این همایش
دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان، نیز به عنوان دیگر سخنران به اهداف این همایش اشاره کرد و گفتگو و همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان و مذاهب در کنار یکدیگر، تقویت تعامل علمی بین دانشمندان ادیان و مذاهب گوناگون، تقویت تعامل علمی میان مؤسسات دینی ایران و سایر کشورهای جهان،همفکری ادیان و مذاهب در چالش های اجتماعی دوره معاصر،تاکید بر نقش خانواده به عنوان نهادی مقدس از منظر ادیان و مذاهب را برخی از اهداف آن برشمرد.
دکتر احد فرامرز قراملکی با اشاره به اینکه 32 نهاد حمایت کننده و 81 مرکز تحقیقاتی از کشورهای اروپایی، آمریکایی و خاورمیانه در این همایش با ما مشارکت و همکاری داشتند، تصریح کرد: کمیته علمی داخلی این همایش نیز متشکل از ۳۴ نفر از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و ۱۸ دین پژوه جهانی تشکیل شد.
وی همچنین به برگزاری پیش نشست‌های مختلف در سطح جهان اشاره کرد و افزود: تا کنون ۱۸ پیش نشست در شهرهای مختلف و ۸ پیش نشست نیز در کشورهایی همچون عراق و ایتالیا برگزار شده است که  10 مجموعه سخنرانی با تاکید بر خانواده و اهمیت تحکیم آن را می‌توان یکی از امتیازات این پیش نشست‌ها برشمرد.
رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در ادامه  اظهار کرد: در این همایش دانشمندان تراز اول با مشارکت ادیان مختلف مسیحی، زرتشتی، کلیمی و ...مشارکت دارند و جهت گیری دومین دوره از این همایش نخبگانی است و با تاکید بر مناظرات امام رضا(ع) در فلسفه دین و الهیات تطبیقی برنامه ریزی شده است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.