مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران علت عدم تطابق قیمت خرید تضمینی دولت با آنچه پیش از این توسط شورای قیمت گذاری گندم اعلام کرده بود را تشریح کرد و گفت: کشاورزان به افزایش خرید قیمت تضمینی گندم امیدوار باشند.

خبرهای خوش برای گندم‌کاران/ کشاورزان به افزایش قیمت گندم امیدوار باشند

به گزارش قدس آنلاین، علی‌قلی ایمانی با اشاره به اینکه در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ به دلیل جنگ اوکراین و روسیه شوک بزرگی در قیمت گندم به بازار جهانی وارد شد، اظهار کرد: دولت در همان سال نرخ گندم را بر اساس آنالیز هزینه‌های تولید، نرخ تورم و بازار جهانی  هر کیلوگرم ۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد اما برای آنکه گندم از چرخه خرید تضمینی خارج نشود و یا به دست دلالان و واسطه‌ها از کشور بیرون نرود، نرخ گندم را به یکباره ۱۰ هزار و پانصد تومان اعلام و علاوه بر آن هزار و ۵۰۰ تومان جایز تحویل نیز برای آن مقرر کرد.

وی هدف از افزایش یکباره قیمت گندم از ۷ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ را ایجاد انگیزه در کشاورزان برای تحویل گندم به مراکز خرید گندم دانست و گفت: این قیمت‌گذاری کارشناسی و علمی نبوده و بر اساس شرایط حاکم و بر دنیا و کشور تعیین شده بود.

دبیرخانه کشاورز گلستان با بیان اینکه دولت در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ معتقد بود که شرایط سال قبل استثنایی بوده و باید قیمت‌گذاری باید به شرایط عادی خود برگردد، خاطرنشان کرد: دولت در این سال قیمت پایه گندم را هر کیلو ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده و ۲ هزار تومان یارانه تحویل به علاوه هزار و ۵۰۰ تومان یارانه کود قرار داد که مقرر شده بود یارانه کود را از حساب کشاورز بردارند اما با درخواست‌های ما یارانه کود از کشاورزان گرفته نشد و قیمت گندم به هر کیلو ۱۵ هزار تومان رسید.  

قیمت‌گذاری گندم با نرخ تورم همخوانی دارد

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ قیمت هر کیلو گندم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده و با توجه به قیمت پایه ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان سال قبل، نگاه دولت این است که قیمت گندم ۶ هزار تومان اضافه شده است، تصریح کرد: براساس نرخ تورم سه سال زراعی گذشته بیش از ۴۷ درصد قیمت گندم رشد داشته که با نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی همخوانی دارد.

وی با توضیح اینکه شورای قیمت‌گذاری گندم در مصوبه شورا جایزه را به قیمت تبدیل کرده به معنی اینکه قیمت پایه گندم یعنی ۱۷ هزار و ۵۰۰ را با ۲ هزار تومان جایزه جمع و قیمت نهایی را ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده است، بیان کرد: دولت این نوع قیمت‌گذاری شورا را قانونی ندانسته و اعلام کرده که جایزه باید به هیئت دولت رفته و بر اساس شرایط کشور در مورد اصل بودن و نبودن جایزه تصمیم‌گیری شود.

اعلام قطعی قیمت ۱۹.۵۰۰ تومان برای گندم موجب گرانی محصولات دیگر می‌شود

ایمانی با بیان اینکه کشاورزان معترض به قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان بوده و می‌گویند طبق اعلام شورای قیمت‌گذاری باید قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعمال شود، افزود: نظر دولت این است که قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ به طور قطع اعلام شود، این عدد قیمت پایه برای قیمت‌گذاری سال بعد قرار گرفته و از طرفی محصولات دیگر نظیر ماکارانی، شیرینی و رشته به شدت بالا می‌رود.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور تصریح کرد: طبق قول‌های داده شده هیئت دولت ۱۷ هزار و  ۵۰۰ تومان قیمت پایه خرید گندم است و ۲ هزار تومان تحت عنوان جایزه قرار داده خواهد شد و این تصمیم تا پایان سال اعلام می‌شود تا انگیزه بیشتر برای تحویل گند به مراکز خرید شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.