آستان ملکوتی حضرت رضا(ع) مکانی آسمانی برای زمینیان است و خادمان حرم تلاش می‌کنند بستر زیارت متعالی میهمانان این آستان را فراهم کنند.

خدمات و برنامه‌های معاونت تبلیغات اسلامی حرم برای تشرف دلنشین زائران/ دعوت به زیارت متعالی

به گزارش آستان‌نیوز، تحقق زیارت متعالی، در کنار آمادگی روحی زائران، الزامات و نیازهای بیرونی و محیطی هم دارد؛ نیازهایی که معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی تلاش می‌کند با اقداماتی آن را برای زوار علی‌بن موسی‌الرضا(ع) فراهم کند.
معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی در گفت‌وگو با آستان‌نیوز درباره فلسفه دینی زیارت متعالی می‌گوید: بهترین منابع ما درباره زیارت متعالی، متون دینی و روایات است که برخی به خود حضرت رضا(ع) نیز منتسب است و راهنمای خوبی برای همه زائران است، در همین راستا معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی نیز تلاش کرده است با توجه به متون دینی و تاکیدات بزرگان دینی، شرایط لازم برای تشرف مطلوب زائران و تحقق زیارت متعالی فراهم نماید.
 

آداب و رسوم ظاهری زیارت
حجت الاسلام شریعتی نژاد ادامه می‌دهد: فعالیت‌های این معاونت برای تعالی زیارت، در دو بخش عمده دسته‌بندی می‌شود، بخش اول در زیارت متعالی، آداب و رسوم ظاهری است و به عنوان نمونه، توصیه شده است ادب حضور و تشرف به محضر معصوم را رعایت کنیم، عطر بزنیم، آهسته گام برداریم، حالت تفکر داشته باشیم و حتی رنگ لباس هم آمده و توصیه شده است لباس سفید بپوشیم که این دقت در جزئیات نشان می دهد زیارت مقوله مهمی است که حتی برای لباس هم حد و مرز دارد. 
 

توجه به حجاب و امر به معروف
فعالیت ستاد امر به معروف و نهی از منکر حرم مطهر که دبیری آن بر عهده معاونت تبلیغات است، یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت این مجموعه برای تحقق زیارت متعالی است. 
شریعتی‌نژاد در این باره اظهار می‌کند: عملکرد این ستاد رشد بسیار خوبی داشته است و جایگاه مناسبی پیدا کرده و حالا می تواند ورود خوبی به حوزه امر به معروف داشته باشد. 
وی ادامه می‌دهد: رعایت حجاب مناسب در حین زیارت، یکی از معروف هاست که در این زمینه تلاش شده علاوه بر تبلیغات محیطی، اقدامات ترویجی دیگری همچون تولید محتوا در فضای مجازی داشته باشیم، همچنین برای اطلاع رسانی به زائران محترم در خصوص پوشش مناسب، آئین‌نامه پوشش تدوین شده است. 
به گفته او با توجه به الزامی بودن استفاده از چادر در محیط حرم مطهر، اکثریت بانوان برای تشرف چادرهای شخصی به همراه دارند با این حال برای ارائه خدمت به گروهی از زائران،  دفاتر امانت چادر فعال شده که با ارائه چادرهایی دارای رنگ و شکل متنوع، رضایت بانوان زائر را جلب کرده است. 
 

تبلیغ محیطی آداب و نتایج زیارت
معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی به دیگر اقدامات این حوزه نیز اشاره و تصریح می‌کند: در بحث فضاسازی محیطی نیز سعی شده است در ورودی‌های حرم مطهر، پوستر و بنرهایی با محتوای آداب زیارت و در خروجی‌ها نیز آثار زیارت را نصب اطلاع رسانی کنیم تا به افزایش سطح آگاهی زائران در این زمینه بیافزاییم. همچنین توجه دادن زائر به زیارت خوب، در تبلیغات محیطی حرم با نصب پوسترها، بنرها و پخش تیزرها انجام می شود.
 

تدوین نظام موضوعی سخنرانی‌ها
به گفته معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر، توجه به محتوای سخنرانی ها، پرسمان ها و حلقه های معرفت نیز یکی از برنامه‌هایی است که در قالب تدوین نظام موضوعی این جلسات تدوین و سبب شده نسبت به گذشته از حجم محتوایی بیشتری برخوردار باشد و طی سه سال گذشته محتوای مبتنی بر پژوهش بسیاری در اختیار واعظان حرم مطهر و سخنرانان گذاشته می‌شود. برنامه‌های ویژه برای اقامه نمازهای جماعت، اجرای گروه‌های سرود نوجوانان، دکلمه‌خوانی، شعرخوانی، نمایش‌های آئینی، مشاعره و حتی دکورها و فضاسازی مراسم ها نیز دیگر فعالیت‌های معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر است که سهمی در تحقق تعالی زیارت دارند. شریعتی‌نژاد بر این مهم نیز تاکید می‌کند که با همه اقدامات صورت گرفته قطعا هنوز با نقطه مطلوب بسیار فاصله داریم و باید تلاش کرد زیارت متعالی برای گروه بیشتری از زائران تحقق یابد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.