مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: در پاییز امسال ۶۰ واحد آلاینده در استان شناسایی شد، این واحدها در بحث مدیریت پساب، آلایندگی هوا و بوی نامطبوع تخلفاتشان ثبت شد.

شناسایی ۶۰ واحد آلاینده در استان چهارمحال و بختیاری

به گزارش قدس آنلاین، سعید یوسف‌پور امروز در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: از تاریخ ۲۶دی ماه تا دوم بهمن ماه هفته هوای پاک نامگذاری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری افزود: چهارمحال و بختیاری به ظاهر چالش هوای پاک ندارد، اما امسال ما ۴۷ روز هوای پاک، ۲۰۱ روز هوای قابل قبول و ۷ روز هوای ناسالم برای افراد حساس داشتیم که کانون‌های مولد گرد و غبار در شهرکرد چالشتر، خان‌میرزا و لردگان یکی از علت‌های بروز آلودگی هوا بوده است.

وی ادامه داد: علت دیگر بروز آلودگی هوا موضوع واحدهای با پتانسیل آلودگی شدید و استقرار آن‌هاست که اگر تمهیداتی برای آن اندیشیده نشود طی سال‌های آینده شهرکرد، بروجن و سفیددشت از آلودگی هوا آسیب جدی می‌بینند. به بهانه توسعه و اقتصاد نباید سلامت مردم به خطر بیافتد.

یوسف‌پور عنوان کرد: همکاران محیط زیست پایش‌های مختلف را در زمینه پسماند، کشاورزی، صنعت و ... انجام می‌دهند، در فصل سرد نیز پایش شبانه انجام می‌شود زیرا واحدهای مختلف ممکن است هزینه لازم برای فیلتراسیون را انجام نداده و دچار تخلف شوند.

وی گفت: اخطارهای لازم به واحدهای مختلف داده می‌شود و شهرک‌های صنعتی پایش می‌شوند و اگر آلودگی ایجاد کنند در فهرست واحدهای آلاینده ثبت و به مراجع ذی صلاح ارجاع می‌شوند و در حوزه محیط زیست هم مشمول عوارض سبز می‌شوند و اگر برای استانداردسازی عملکرد مثبت داشته باشند از لیست حذف می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مطرح کرد: هر ۳ماه یک بار فهرست بررسی و بروزرسانی می‌شود، در پاییز امسال ۶۰ واحد آلاینده در استان شناسایی شد، این واحدها در بحث مدیریت پساب، آلایندگی هوا و بوی نامطبوع تخلفاتشان ثبت شد.

یوسف‌پور بیان کرد: در موضوع کانون‌های مولد گرد و غبار دشت شهرکرد طی سال‌های گذشته تحت تأثیر فرایند توسعه‌ای قرار گرفته و باید مطالعات انجام و راهکارهای علمی اجرایی شود. در دشت خانمیرزا تالابی بوده که با زهکشی آن کیفیت هوا و آبخوان افت پیدا کرده و بالاترین ضریب فرونشست را در این دشت داریم. همچنین ضریب شوری آب در این دشت زیاد شده و راهکاری جز احیا باقیمانده تالاب نیست.

وی ادامه داد: دشت خانمیرزا جزو بحرانی‌ترین دشت‌های استان است و موضوعی چندوجهی است و در کارگروه استان‌ها مطرح شده و پی بردند که اقداماتی برای احیا آن انجام شود. تالاب دهنو نیز در سال گذشته با هدایت روان‌آب‌ها به صورت فصلی احیا شد.

یوسف‌پور گفت: عمده‌ترین چالش بحث گرد و غبار است که اگر منبع آن خارج از استان باشد کل استان را در بر می‌گیرد و از نظر کانون‌های داخلی به صورت محلی آلودگی ایجاد می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خاطرنشان کرد: در مورد هوای پاک استفاده از انرژی تجدیدپذیر مطرح است، مخصوصا استقرار  نیروگاه‌های خورشیدی که همه پاسگاه‌های محیط زیست در استان پنل خورشیدی دارند و چند نیروگاه دیگر هم در دستور کار است و ما از این موضوع حمایت می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.