مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب فارس گفت:در دهه فجر امسال حدود ۷۱پروژه با اعتباری معادل ۹۷۰میلیارد تومان آماده افتتاح است که این پروژه‌ها شامل ۶۳ پروژه آبرسانی و هشت پروژه فاضلاب می‌شوند.

مدیرعامل آبفا: ۷۱پروژه آب و فاضلاب فارس آماده بهره‌برداری شد

به گزارش قدس آنلاین، علی جان صادق‌پور سه‌شنبه در نشست خبری مدیران پاسخگو افزود: این پروژه‌ها در ۳۱ شهر و ۲۲۶روستای استان اجرایی شده‌اند و بهره‌برداری از آنها جمعیت بیش از ۹۰۰نفر را تحت‌پوشش قرار می‌دهد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب فارس ادامه داد: جمعیت تحت پوشش این شرکت حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است که حدود یک میلیون و ۴۰هزار نفر از این جمعیت در روستاها و ۲میلیون و ۳۶۰هزار نفر در شهرها ساکن هستند.

وی تعداد اشتراکات این شرکت را یک میلیون و ۱۵۰هزار نفر عنوان کرد و گفت: ۳۸۵هزار مشترک در روستاها و بیش از ۷۰۰هزار مشترک هم در شهرها هستند؛ این در حالیست که طول کل خطوط شبکه و انتقال آبرسانی حدود ۳۰ هزار کیلومتر است که رقم قابل توجهی است.

صادق‌پور با بیان اینکه تعداد ۱۸ هزار مخزن ذخیره با ظرفیت ۸۰۰هزار مترمکعب در سطح جمعیت شهری استان توزیع شده، افزود: چهار تصفیه‌خانه‌ آب در استان فارس احداث شده است؛ در حوزه فاضلاب هم این استان از ۱۱ تصفیه خانه و هزار و ۱۵۰کیلومتر شبکه جمع‌آوری و خطوط انتقال فاضلاب بهره می‌برد و جمعیت حدود ۶۸ هزار مشترک به خدمات فاضلاب وصل هستند.

وی تعداد منابع آبی را برای تأمین آب شرب شهرها و روستاها را هزار و ۴۴۰ مورد دانست و گفت: عمده این منابع آبی، چاه‌های آبرفتی و آهکی هستند و کمتر از ۱۰درصد از سدها استفاده می‌شود.

مدیرعامل آبفا فارس عنوان کرد: با توجه به وسعت استان، شرکت آب و فاضلاب طی ۲سال گذشته از همه ظرفیت‌های مالی و پشتیبانی موجود برای اجرای پروژه‌های آبرسانی استفاده کرده ؛ در واقع در طول این مدت پروژه‌های قابل‌توجهی از طریق تأمین اعتبارات ملی و دولتی، تسهیلات بانکی، ظرفیت خیرین و قرارگاه محرومیت زدایی بسیج به سرانجام رسیده و این فعالیت‌ها در نهایت منجر به بهره‌مندی ۹۹/۸درصد جمعیت شهری و ۸۶ درصد جمعیت روستایی از خدمات آب و فاضلاب شده‌ است.

صادق‌پور اضافه کرد: در طول این ۲سال در مناسبت‌های مختلف از جمله هفته دولت و ایام دهه مبارکه فجر بیش از ۲۰۰ پروژه مهم آب و فاضلاب با اعتباری بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان افتتاح و با این اقدامات سطح خدمات ارتقا داده شده است.

مدیرعامل آبفا فارس یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ تفاهم‌نامه‌ای با قرارگاه بسیج سازندگی منعقد شد که بر اساس آن قرار بود آبرسانی به ۳۷۲ روستا انجام شود؛ در حال حاضر این پروژه ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ البته مجدداً در حال انعقاد قرارداد برای آبرسانی به سایر روستاها هستیم.

صادق‌پور با اشاره به اینکه نزدیک به ۲۱ تفاهم‌نامه با خیرین استان منعقد و معادل ۱۷۶ میلیارد تومان در این تفاهم‌نامه‌ها گنجانده شده، گفت: تاکنون ۸۴ میلیارد تومان از این مبلغ هزینه شده و پروژه‌ها همچنان در حال اجراست.

وی با بیان اینکه در استان فارس از تسهیلات ماده ۵۶ برای اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب فاضلاب به خوبی استفاده شده؛ افزود:چهار پروژه تعریف شده که ۲پروژه در حال انجام است و ۲پروژه هم که اعتباری معادل ۳۱۵ میلیارد تومان برای آنها در نظر گرفته شده به زودی آغاز می‌شود.

مدیرعامل آبفا فارس به تدوام خشکسالی‌ها و کاهش بارندگی‌ها در سال‌های اخیر در استان فارس اشاره کرد و گفت: با وجود این خشکسالی‌ها در مقایسه با سالهای گذشته وضعیت مطلوب‌تری داشتیم به گونه‌ای که ۲۷۶ حلقه چاه در طول ۲سال گذشته حفر، تجهیز و کف‌شکنی شده؛ همچنین ۶۰ هزار مخزن در شهرها و روستاها ایجاد و بیش از ۲هزار کیلومتر خط انتقال بازسازی و توسعه داده شده است.

وی از افتتاح پنج تصفیه خانه در یک سال و نیم گذشته خبر داد و گفت: با این اقدام ۵۸درصد ظرفیت تصفیه‌خانه‌های استان افزایش یافته و از نظر جمعیت تحت پوشش این خدمات هم نسبت به گذشته با افزایش ۴۸درصدی رو به رو بودیم.

صادق‌پور اضافه کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هم پنج پروژه بزرگ را نهایی کردیم و به زودی اجرای این پروژه‌ها با اعتبار ۶هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری آغاز می‌شود؛ در کنار این اقدامات هم در تلاش هستیم از پساب تصفیه شده جهت اشتغالزایی و توسعه صنعت بهره ببریم.

مدیرعامل آبفا فارس افزود: مذاکرات برای چهار پروژه دیگر هم در شهرستان‌های کازرون، استهبان، جهرم و نورآباد در حال انجام است و به زودی این مذاکرات به سمت تفاهم‌نامه پیش خواهد رفت.

وی با بیان اینکه امسال سال دشواری در پیش رو داریم، گفت: در این مسیر نیاز مبرمی به همکاری رسانه‌ها برای ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب داریم.

صادق‌پور به اقدامات این شرکت در حوزه خدمات‌رسانی به طرح نهضت ملی مسکن هم اشاره کرد و گفت: در بحث مسکن ملی هم بنا بر تکلیف دولت تا این لحظه تلاش شده خدمات‌رسانی در حوزه آب و فاضلاب به واحدهای احداث شده صورت گیرد و تاکنون خدمات آبرسانی به ۱۸ هزار واحد مسکن ملی در ۱۷ شهرستان ارائه شده است.

مدیرعامل آبفا در بخش دیگری از سخنانش در خصوص مشکلات کم‌آبی در شهرستان بیرم گفت: شهر بیرم اخیراً با چالش کم‌آبی مواجه شده؛ این در حالیست که در همین چند سال اخیر حدود ۶حلقه چاه در این شهر حفر شده که این میزان آب هم برای جمعیت حدود هشت هزار نفری این منطقه کافی بود

صادق‌پور ادامه داد: بخشی از کمبود آب در این شهر به نبود فرهنگ مصرف برمی‌گردد که باید اصلاح شود و بخشی هم به دلیل خشکسالی‌های پی در پی در استان فارس است.

وی اضافه کرد: برای حل مشکل این شهر اخیراً بازدیدی از این منطقه داشتیم و با پیگیری‌های انجام شده در ظرف کمتر از ۴۸ ساعت، یک حلقه چاه که قبلاً حفر شده بود تجهیز شد، یک چاه کشاورزی در مدار قرار گرفت و شش تانکر سیار به این منطقه اعزام شد؛ در حال حاضر این شهر از نظر آب شُرب در وضعیت پایداری قرار دارد.

مدیرعامل آبفا فارس به بیان راهکارهای میان‌مدت برای حل مشکل آب این منطقه پرداخت و گفت: مقرر شده از طریق تکمیل خط انتقال آب از خلیج فارس، آب این منطقه هم تأمین شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.