مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: یک سامانه بارشی روزهای جمعه و شنبه در این استان فعال می‌شود که با توجه به شدت بارش‌ها هشدار سطح نارنجی برای این سامانه صادر شده است.

هشدار نارنجی هواشناسی برای چهارمحال و بختیاری صادر شد

مهران چراغ‌پور تاکید کرد: بارش برف و باران، رعد و برق، وزش باد به‌نسبت شدید، کولاک برف در گردنه‌ها و مناطق برف‌گیر کاهش دید، احتمال سقوط بهمن، پدیده مه‌گرفتگی و کاهش دما از مهم‌ترین مخاطره‌های این سامانه بارشی در چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

وی منطقه اثر این سامانه بارشی را در تمامی مناطق چهارمحال و بختیاری دانست و افزود: به‌دنبال فعالیت سامانه بارشی در چهارمحال و بختیاری لغزندگی جاده‌ها و معابر، اختلال در تردد به‌ویژه مناطق کوهستانی، اختلال در فعالیت‌های ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، کولاک برف و کاهش دید در نواحی برف‌گیر و گردنه‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و خسارت‌های ناشی از وزش باد به‌نسبت شدید پیش‌بینی می‌شود.

چراغ‌پور تصریح کرد: در این مدت پرهیز از سفرهای غیرضروری، احتیاط در رانندگی و به‌همراه داشتن تجهیزات ایمنی لازم مانند زنجیر چرخ، آمادگی راهداری به‌منظور برف‌روبی در گردنه‌ها و مناطق سردسیر، توقف فعالیت‌های کوهنوردی، مقاوم‌سازی سازه‌های سبک و موقت به‌علت بارش برف، صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی، تنظیم آب ورودی استخرهای پرورش ماهی و سایر اقدامات پیشگیرانه مورد توجه جدی باشد.

هشدار سطح زرد هواشناسی به‌معنای آگاهی و اقدام در صورت نیاز است و در این سطح از هشدار احتمال وجود خسارت یا خسارت‌های نقطه‌ای وجود دارد.

در هشدار سطح نارنجی به‌مفهوم اقدام ضروری، احتمال خسارت گسترده، زیاد است و در هشدار سطح قرمز باید اقدام فوری و همه‌جانبه در خصوص مهار و کنترل خسارت‌های گسترده انجام شود.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.