امام جمعه مشهد گفت:در نظام اسلامی، مردم جلو هستند و دستگاه‌های حکمرانی، پشت سر مردم راه می‌افتند. مردم زمینه‌ای می‌سازند که حاکمیت به کجا حرکت کند. اگر قرار است بی‌حجابی براندازی شود، اگر قرار است مشکلات معیشتی حل شود، باید به خواست مردم باشد.

مردم باید مطالبه کنند تا مشکلات حل‌وفصل شود/ مشارکت، دشمن را ناامید می‌کند

به گزارش قدس خراسان، آیت الله سید احمد علم الهدی در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته که با حضور پرشور زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن ششم بهمن ‎ماه سالروز اجرای رفراندوم فرمایشی شاه در سال ۱۳۴۱ و معادل شمسی تاریخ امضای قرارداد کمپ دیوید در سال ۱۹۷۸ اظهار کرد: این دو خاطره از جمله نقاط تاریک تاریخ ایران عزیز و مایه ننگ امت اسلام است و این ضرورت را ثابت می‌کند که برادران و خواهران جوان باید گذشته کشور را بخوانند، جنایت‌های نابکارانه غرب در ۲۰۰ سال اخیر را بشناسند و آگاه باشند که تا به امروز، چه جنایت‌هایی در حق انقلاب اسلامی و این ملت صورت گرفته است.

امام جمعه مشهد افزود: در ششم بهمن ۱۳۴۱ که قیام امام(ره) آغاز شده بود، رفراندوم ساختگی شاه و مردم شکل گرفت. برای اینکه بدانیم در نظام ستم‌شاهی، فاصله بین شاه و مردم چقدر بوده است، می‌توانید تاریخچه رفراندوم‌های کشور را در اسناد تاریخ مطالعه کنید. این در تاریخ ثبت است که فقط شش میلیون تعرفه تهیه شده بود و یک عده کارمند دولت را با تهدید و یک عهده کشاورز روستایی را با تطمیع اعطای زمین و ملک، پای صندوق‌ها آوردند تا مجری نمایشی رفراندوم باشند. بعد از این رفراندوم و به فاصله چند ماه بود که انقلاب مردمی ۱۵ خرداد آغاز شد و بیش از پانزده هزار شهید روی دست ملت گذاشت اما ثابت کرد که خواسته مردم چیست، هویت ملت چه می‌پسندد و رفراندوم ششم بهمن ۱۳۴۱ فقط یک مانور سیاسی نمایشی به نفع شاه بوده است.

کمپ دیوید، مایه ننگ امت اسلام

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی ضمن واکاوی تاریخ شکل‌گیری معاهده کمپ دیوید و امضای آن در ۱۷ سپتامبر ۱۳۷۸ خاطرنشان کرد: قرارداد ننگین میان مصر و اسرائیل در کمپ دیوید، یک رویداد خفت‌بار و پس از آن بود که صهیونیست‌ها به بلاد اسلامی حمله کردند و با وجود مقاومت و ایستادگی قهرمانانه مجاهدان مصری، دولت این کشور رضایت داد که موجودیت رژیم اشغالگر قدس را به رسمیت بشناسد.

وی افزود: مسئولیت اصلی این معاهده در حقیقت بر عهده آمریکایی‌ها بود زیرا آن‌ها بودند که توطئه کردند تا طرفین پای‌کار یک تفاهم بیایند. این شیطنت خائنانه ملعون مطرودی به نام کسینجر بود که چند وقت قبل به درک واصل شد. او بود که برای اولین بار طرح اجبار انور سادات و تطمیع مصر برای پذیرش این معاهده را مطرح کرد تا شرایطی رقم بخورد که مقابله با اسرائیل و بازپس‌گیری سرزمین مقدس به‌کلی از ذهن جوامع اسلامی فراموش شود زیرا جلودار جهان اسلام در آن زمان، مصر بود و تن دادن این کشور به قرارداد با اسرائیل، همه مسلمانان را سرکوب کرد.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: از روزی که انور سادات با امضای این قرارداد ننگین، خود را به ملعون ازلی و ابدی برای جهان اسلام تبدیل کرد، تا به امروز حتی یک سکه از آمریکا به مصر نرسیده و روند زوال فرهنگ، قدرت اسلامی، اقتصاد و توان بازدارنده نظامی به گونه‌ای آغاز شد که هنوز هم ادامه دارد. هنوز به‌تبع همان قرارداد است که مصر به‌عنوان مزدور اسرائیل و برده آمریکا عمل می‌کند و حتی از بازگشایی گذرگاه رفح عاجز است.

زینب کبری(س)، الگوی مقاومت آمیخته با مبارزه

امام جمعه مشهد تأکید کرد: برادران و خواهران جوان من، این ذلت و خفت برای جهان اسلام را در نظر بگیرید. عزیزان من، ما که دم از کربلا و عاشورا می‌زنیم، فقط برای این نیست که مظالم شمر و یزید را بشنویم، اشکی بریزیم و تمام. اینطور نیست! به این دلیل است که امروز خودمان را با درس‌های کربلا بسازیم. در میان همه حماسه‌های نهضت حسینی هم مقاومت زینب کبری(س) است که درس آشکار برای امروز ماست.

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر اینکه مقاومت باید آمیخته با مبارزه باشد، گفت: نقطه‌ای که زینب کبری(س) به بشر آموزش داد تا الگو بگیرند و سعادتمند شوند، مربوط به زمانی می‌شود که حضرت ثابت کرد مقاومت باید آمیخته با مبارزه باشد. کجا مقاومت کرد؟ وقتی او را کت و بال بسته بودند، ۸۴ زن و کودک را همچون دانه‌های تسبیح به هم زنجیر کرده بودند و کاروان اسرا به کاخ یک شیطان مسلم به نام یزید ابن معاویه وارد شده بود. این زن تصویر ذبح برادر دیده بود. این مادر سوگ شهادت فرزند دیده بود.همین زن کاری کرد که نه‌تنها فرماندهان لشکر یزید آرزوی التماس‎کردن زنان و حتی کودکان کاروان اسرا به دلشان بماند بلکه در کاخ او فریاد زد «اِستَصغَر قُدرَتکَ یا یَزید» یعنی خوار می‌دانم وجهه و قدرت‌نمایی تو را.

وی بیان کرد: زینب(س)، الگوی مقاومتِ آمیخته با مبارزه است و آن چیزی که امروز در غزه جریان دارد، الگوگیری از همین آموزه است؛ به گونه‌ای که هر روز ده‎ها شهید از میان آوارها بیرون می‌کشند اما بازهم در سرزمین خود باقی می‌مانند و تانک مرکاوای اسرائیلی را به آتش می‌کشند. در جریان 45 سال انقلاب اسلامی ما که امروز جهان گیر شده و دنیا متوجه آن است، همیشه این فرهنگ در دستورکار بوده است؛ به این معنا که دشمن با ما جنگید، ما مقاومت کردیم. دشمن ما را تحریم کرد، ما مقاومت کردیم. دشمن عزیزان ما را در توطئه‌های امنیتی به شهادت رساند، بازهم مقاومت کردیم و کار را به جایی رساندیم که «مرگ بر آمریکا» در سرتاسر عالم نهادینه شود. حقیقتاً امروزه کجای عالم است که امروز مرگ بر آمریکا نگوید؟

آمریکا و اسرائیل، منفور عالم هستند

امام جمعه مشهد اظهار کرد: امروز در چشم همه ملت‌های عالم و حتی ملت آمریکا، دولت حاکم بر این کشور و رژیم صهیونیستی، منفورترین جریان‌های حکومتی هستند. در مقابل نیز این یک حقیقت است که عالم، ایستادگی مقاومت در غزه، قهرمانی انصارالله در یمن و مردآفرینی‎های حزب‌الله در لبنان را از چشم جمهوری اسلامی می‌بینند. پشتوانه این حرکت نیز مردم هستند و همه‌چیز، پشتیبانی مردمی دارد.

آیت الله علم الهدی  افزود: در نظام اسلامی، مردم جلو هستند و دستگاه‌های حکمرانی، پشت سر مردم راه می‌افتند. مردم زمینه‌ای می‌سازند که حاکمیت به کجا حرکت کند. اگر قرار است بی‌حجابی براندازی شود و توطئه نابکارانه دشمن در فراگیرشدن کشف حجاب به‌کلی از بین برود، باید به خواست شما مردم باشد. اگر قرار است مشکلات معیشتی حل شود، باید به خواست مردم باشد. امروزه هر جریانی که ما از نظام مطالبه می‌کنیم، این مطالبه در حقیقت پیگیری خواست مردم است و این جریان، در هیچ جای عالم وجود ندارد.

مشارکت، دشمن را ناامید می‌کند

وی با تأکید بر ضرورت مشارکت مردم در انتخابات برای درهم شکستن امید دشمن به تسلط بر کشور خاطرنشان کرد: تا به امروز، همه فتنه‌های دشمن توسط مردم خنثی شده و آخرین نقطه امید معاند و بدخواه ملت در انتخابات امسال نیز به حول قوه الهی و خواست مردم از بین خواهد رفت تا دشمن از روز اول، ناامیدتر، مأیوس‌تر و بدبخت‌تر باشد. شما برادران و خواهران، میراث‌داران این عزت و قدرت هستید که پدران و مادران شما آن را خواستند و نگهبانی از آن بر عهده شماست.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.