رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دنیای امروز درگیر استبداد نرم مدرنیته است، گفت: در مسئله استبداد نرم مدرنیته معنای زندگی را کم رنگ می‌کند چون مدرنیته عالم را به هم می‌ریزد و باعث کم معنا شدن زندگی‌ها می‌شود و نتیجه آن می‌شود که ملت نسبت به سرنوشت عموم جامعه بی‌تفاوت شده‌اند.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی: استبداد نرم مدرنیته به دنبال بی‌تفاوتی افراد به سرنوشت عمومی در جوامع است

آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی جمعه ۶ بهمن ۱۴۰۲ در موسسه آموزش عالی صنعتی قائم شهرستان قائمشهر اظهار کرد: با توجه به جمع امروز و مکانی که در آن هستیم و دوستان حاضر در اجلاس امروز علاقه‌مندم در این جمع مباحث فلسفی مطرح کنم.

سخنرانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در قائمشهرآیت‌الله آملی‌لاریجانی: استبداد نرم مدرنیته به دنبال بی‌تفاوتی افراد به سرنوشت عمومی در جوامع است

آملی‌لاریجانی گفت: در دنیای امروزی درباره ماهیت مدرنیته مباحث بسیار زیادی در میان صاحب‌نظران مطرح است و می‌توان در کتاب اخلاق، به اصالت ماهیت مدرنیته پرداخت که فردگرایی را به روی کار می‌آورد و در این گرایش فکری انسان به عنوان فردی مطرح می‌شود که مسیر زندگی خودش را خودش انتخاب می‌کند.

وی افزود: انسان نه تنها مسیر خود را انتخاب می‌کند بلکه خالق ارزش‌ها هم است که مدرنیته به جایی رسیده است که ارزش‌ها از معنا تهی شدند و این از اثرات فردگرایی است که بحث عقلانیت ابزاری را هم مطرح می‌کند چون عقل واسطه درک امور است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در مدرنیته،عقل استدلالی به کنار رفته و عقل ابزاری به میان آمده است که عقل ابزاری به دنبال درستی نتیجه نیست و انسان‌ها به مرور درگیر این جریان شدند و مصرف‌گرایی هم یکی از نتایج آن است.

وی ادامه داد: عقل ابزاری به لحاظ سیاسی نتیجه‌های ناگوار را در پیش دارد که می‌شود به استبداد نرم اشاره کرد، در مسئله استبداد نرم مدرنیته معنای زندگی را کم رنگ می‌کند چون مدرنیته عالم را به هم می‌ریزد و باعث کم معنا شدن زندگی‌ها می‌شود و نتیجه آن می‌شود که ملت نسبت به سرنوشت عموم جامعه بی‌تفاوت شده و تنها به سرنوشت فردی خود می‌اندیشند.

در ابتدای این جلسه اعلائیان رئیس موسسه  عالی صنعتی قائم در صحبت‌هایش به سطح سواد علمی آیت‌الله لاریجانی اشاره کرد و وی را از مفاخر علمی و نخبه کشور دانست که با توجه به قبولی در دانشگاه ام آی تی، حوزه علمیه و دروس فقه را ترجیح دادند که امروزه هم از نخبگان این حیطه هستند و کاملا به علوم‌فلسفه و فقهی واقف است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.