معاون وزیر علوم با تأکید بر اهمیت احداث مسکن دانشگاهیان گفت: وزارت علوم فعال‌ترین دستگاه در بحث ساخت مسکن است، بر اساس توافق با وزارت راه، اولویت اول فاقدین مسکن و اولویت دوم همه افراد برای کسب مسکن دانشگاهیان را مد نظر قرار دادیم.

تأکید معاون وزیر علوم بر اهمیت احداث مسکن دانشگاهیان

علی خطیبی معاون وزیر علوم در روز سوم اجلاس روسای دانشگاه‌ها در دانشگاه فردوسی مشهد، در مورد احداث مسکن دانشگاهیان اظهار داشت: امروز در آموزش عالی ۲ میلیون متر مربع فضای عمرانی نیمه کاره داریم، اگر رقم بودجه عمرانی هر سال ۱۰۰ درصد اختصاص پیدا کند، ۱۳ سال و دو ماه زمان نیاز داریم تا همین پروژه ها کامل شود. این وضع یعنی تعریف پروژه عمرانی جدید نه درست است و نه امکان آن را داریم.

وی افزود: در دولت هم پروژه جدید تعریف نشده و این سیاست کلی دولت است، حتی رئیس جمهور پروژه های نیمه کاره را تمام می کند.

خطیبی در مورد تامین مسکن اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه نیز گفت: بیش از ۱۰۰۰ هکتار اراضی دانشگاه را طی ۹۱ جلسه از اردیبهشت ۱۴۰۲ تا دی ماه ۱۴۰۲ داشتیم. بر اساس توافق با وزارت راه، اولویت اول فاقدین مسکن و اولویت دوم همه افراد برای کسب مسکن دانشگاهیان را مد نظر قرار دادیم.

وی اضافه کرد: برای اولین بار دستور آغاز ساخت مسکن کارکنان یک دستگاه با حضور رئیس جمهور و در جلسه شورای عالی مسکن طی هفته آینده در یک جلسه ویدیو کنفرانس داده خواهد شد. در این جلسه روند تغییر کاربری زمین های ۱۳ دانشگاه در ۸ استان انجام شده است، ما فعال ترین دستگاه اجرایی در این حوزه هستیم به دلیل اهمیت نخبگان و آموزش عالی دارد خود رئیس جمهور روند آغاز ساخت مسکن را اعلام می کنند.

به گفته خطیبی، دانشگاه هایی هم که هنوز اقدام نکرده اند، باید این روند را طی کنند تا بار مسکن از روی دوش کارمندان برداشته شود.

معاون وزیر علوم ساخت خوابگاه متاهلی را نکته مهم دیگر دانست و گفت: از آغاز تاسیس دانشگاه در ایران در سال ۱۳۱۳ تا سال ۱۴۰۰ کمتر از ۱۰۰۰ واحد خوابگاه متاهلی ساخته شده بود و از سال ۱۴۰۰ به دلیل تکالیفی که بر اساس قانون جوانی جمعیت و سیاست های نگهداشت نخبگان داشتیم و یا توجه به تاکید مقام معظم رهبری، ۳۵۰ واحد خوابگاه متاهلی ساخته و تحویل داده ایم. دانشگاه های رازی کرمانشاه، ارومیه، یزد، دامغان، صنعتی اصفهان و محقق اردبیلی اقدامات خوبی صورت دادند.

وی افزود: برای خوابگاه متاهلی با شورای پول و اعتبارات جلسات کارشناسی داشتیم و در شورا پذیرفته شد برای ساخت این خوابگاه ها از ظرفیت وام نهضت ملی مسکن استفاده شود، بانک تجارت هم بانک عامل تعیین شد. این وام دو سال تنفس دارد و با توجه به اثری که توسعه خوابگاه های متاهلی در ماندگاری در نگهداشت نخبگان و سیاست جوانی جمعیت دارد و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری انتظار داریم دانشگاه ها از این وام استفاده کنند
معاون وزیر علوم خطاب به روسای دانشگاه تأکید کرد: مولد سازی را جدی بگیرید.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به مولدسازی اموال دانشگاه ها گفت: نباید در مورد مولدسازی تردید داشته باشیم و تمام پول مولدسازی به خود دانشگاه‌ برمی گردد؛ مشروط بر اینکه اموال و املاک را در ۴ کمیته یک کمیته یکی استانی و ۳ کمیته ملی مطرح کنید. تاکنون ۸۸ ملک از دانشگاه های مختلف را به کمیته مولدسازی بردیم و مصوبه فروش گرفتیم.

خطیبی یکی دیگر از دستاوردهای این حوزه را مصوبات سفر ریاست جمهوری دانست و گفت: در دور اول ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای پروژه های نیمه تمام جذب کردیم که ۳۴ درصد آن به حساب دانشگاه ها واریز شده است. در دور دوم سفرهای رئیس جمهور تاکید داریم، همه منابع وعده داده شده دور اول کامل اختصاص یابد. دانشگاه ها باید در حوزه تخصصی خود درآمدزایی کنند.

وی عنوان کرد: برخی دانشگاه ها در کاهش هزینه ها بسیار موفق بودند و برخی درآمد اختصاصی را افزایش داده اند. ولی دانشگاه ها باید در حوزه تخصصی خود مانند فروش تحقیقات، پژوهش، فروش فناوری و بهبود ارتباط با صنعت درامد کسب کنند. یکی از راه ها هم در گذشته کسب درامد از سود سپرده بود که بر اساس قانون حذف شده و به همین دلیل هم درآمد برخی دانشگاه ها کاهش یافته است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.