وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر بهبود بهره‌وری در آموزش عالی گفت: روسای دانشگاه‌ها باید تلاش کنند این مفهوم در حد شعار باقی نماند.

وزیر علوم: بهره‌وری در حد شعار باقی نماند

به گزارش قدس خراسان، محمدعلی زلفی‌گل عصر جمعه در مراسم اختتامیه همایش سه روزه اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در دانشگاه فردوسی با اشاره به عنوان اجلاس یعنی نظام ارتقاء بهره‌وری در آموزش عالی افزود: رؤسای دانشگاه‌ها در شورای دانشگاه‌های خود یک جلسه تشکیل داده و فردی را که در زمینه بهره‌وری آموزش عالی صاحب‌نظر است دعوت کنند تا برای روسای دانشکده ها در زمینه بهره وری توضیح دهد.

وی گفت: اگر ما شاخص های بهره‌وری آموزش عالی را نداشته باشیم عملاً در اجلاس فقط شعار داده‌ایم و نمی‌خواهیم این موضوع در حد شعار باقی بماند.

وزیر علوم همچنین از رئیس مرکز و نظارت و ارزیابی وزارت علوم خواست موضوع بهره‌وری را در ارزیابی رؤسای دانشگاه‌ها لحاظ کند و افزود: در اجلاس بعدی که ۱۰ نفر از روسای برتر دانشگاه ها معرفی می شوند، موضوع بهره وری حتما لحاظ شود.

زلفی‌گل از رؤسای دانشگاه ها خواست حتماً از قوانین موجود مانند قوانین ارتقای پژوهانه استفاده کنند، به عنوان مثال بررسی کنند چرا برخی اساتید نمی توانند ترفیع بگیرند و مشکل آنها را حل کنند. برای بهبود بهره وری شاخص و راهکارهای زیادی وجود دارد.

وزیر علوم افزود: با برخی کارها می‌شود رضایتمندی ایجاد کرد ولی هنوز برخی رؤسا نسبت به این مساله بی تفاوت هستند به‌ عنوان مثال آیین‌نامه پایه‌های تشویقی اول سال ۱۴۰۱ ابلاغ‌شده و رؤسا می‌توانستند حکم افراد را بزنند ولی هنوز خیلی از دانشگاه‌ها این کار را انجام نداده اند

زلفی گل گفت: ارتقا ترفیع پایه‌های تشویقی از راهکارهایی است که با آنها می‌توانیم افراد را خوشحال کنیم. همچنین رؤسای دانشگاه‌ها به اسناد فرادستی توجه داشته باشند و آنها را یاد بگیرند و در هر جلسه از شورای معاونان یک بخشی از اسناد فرادستی را ارائه کنند.

وی تاکید کرد: به‌ عنوان مسئولان دانشگاه باید بدنه دانشگاه را به موارد و اسناد بالادستی حساس کنیم اگر اینها را ندانیم جهت‌گیری ما نیز درست نخواهد بود.

وزیر علوم به ارزیابی در داخل دانشگاه اشاره کرد و گفت: یک مدیر یا معاون دانشگاه را ارزیابی کنید به او لوح هدیه ارائه دهید و افرادی که خوب کار می کنند را تشویق کنید.

وی همچنین افزود: به دبیرخانه هیات امنا توجه ویژه شود. برخی افراد که در این دبیرخانه ها فعالیت می کنند بسیار کم‌تجربه هستند برخی از اعضایی که عضو هیات‌امنا هستند وقتی سوال می‌شود چند جلسه در هیات امنا شرکت می‌کنند نشان می‌دهد که هیچ جلسه‌ای را شرکت نکرده‌اند این افراد را عوض کنید.

وزیر علوم همچنین از رؤسای دانشگاه‌ها خواست به مسئله تفریغ بودجه توجه بسیار ویژه‌ای داشته باشند.

وی افزود: در این موضوع با دیوان محاسبات سروکار دارید. هر تصمیمی که اتخاذ می‌کنید مطابق قوانین باشد و اگر شک کردید از معاون حقوقی دانشگاه مشاوره بگیرید.

وزیر علوم همچنین به اجلاس بعدی روسای دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: اجلاس بعدی اردیبهشت ماه در دانشگاه بوعلی سینای همدان برگزار می‌شود.

وی از رئیس این دانشگاه خواست که برای اجلاس بعدی برنامه‌ریزی کند تا رؤسا همراه با خانواده‌های خود پذیرایی شوند.

گفتنی است؛ اجلاس روسای دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی و پژوهشگاه ها از چهارشنبه چهارم بهمن ماه تا امروز(جمعه) در دانشگاه فردوسی مشهد با حضور رئیس سازمان ملی بهره وری، فرمانده نیروی دریایی ارتش و قائم مقام بنیاد ملی نخبگان برگزار شد، اجلاس روسای دانشگاه ها معمولا به صورت فصلی در یکی از دانشگاه های معین سراسر کشور با هدف هم افزایی میان نیروهای ستاد وزارت علوم و روسای دانشگاه‌ها برپا می شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.