استاندار مازندران گفت: کم توجهی به وضعیت تالاب‌ها در روند توسعه، این زیست بوم‌های ارزشمند را با چالش‌های جدی مواجه خواهد ساخت و اثرات مخربی بر زندگی انسان‌ها و تنوع زیستی خواهد داشت.

استاندار مازندران: کم‌توجهی به وضعیت تالاب‌ها چالشی جدی است

به گزارش قدس آنلاین، سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران، تالاب‌ها را می‌توان از مهمترین زیست بوم‌ها برای حفظ تنوع زیستی، تأمین آب شیرین، کنترل سیلاب، تامین مجدد آب منابع زیرزمینی، کاهش تغییرات آب و هوایی، تنظیم اکوسیستم‌ها و تامین معیشت انسان‌ها بر شمرد و افزود: ارزشهای بی بدیل تالاب‌ها برای پشتیبانی از تنوع زیستی وابسته به این زیست بوم‌ها سبب شد که کنوانسیون جهانی حفاظت از تالاب‌ها (رامسر-۱۹۷۱) تشکیل شود.

وی افزود: کنوانسیون رامسر به عنوان یکی از قدیمی ترین معاهدات بین المللی زیست محیطی از افتخارات کشور، استان و شهرستان رامسر است که باید این جایگاه ممتاز را بدرستی حفظ و از آن بهره‌برداری نماییم.

حسینی‌پور تصریح کرد: استان مازندران با دارا بودن دو تالاب بین‌المللی میانکاله و فریدونکنار همچنین ۲۱ تالاب ذیل آیین نامه جلوگیری از تخریب وآلودگی غیر قابل جبران تالاب ها و وجود  ۸۷۰ آببندان کوچک و بزرگ که دارای ارزش زیستگاهی و محل زمستان گذرانی بسیاری از پرندگان مهاجر آبزی وکنار آبزی می‌باشند، سهم مهم و بسزایی در زیست بوم کشور را بعهده دارد.

استاندار مازندران با اشاره به وضعیت تالاب‌ها در روند توسعه افزود: کم توجهی به وضعیت تالاب‌ها در روند توسعه، این زیست بومهای ارزشمند را با چالش‌های جدی مواجه خواهد ساخت  و اثرات مخربی بر زندگی انسان‌ها و تنوع زیستی خواهد داشت.

وی ادامه داد: باید با تدابیر بازدارنده و یا کاربرد شیوه‌های جدید مدیریتی در دستیابی به توسعه پایدار، نسبت به حفاظت و احیاء تالاب‌ها اقدام شود.

استاندار مازندران با تاکید بر ضرورت مدیریت و احیای تالاب‌ها بر اساس یک رویکرد جامع نگر و یکپارچه در سطح حوضه آبریز، نهادینه کردن روش های مشارکتی مبتنی بر مدیریت زیست بومی و مشارکت کلیه ذینفعان و جوامع محلی در فرآیند تصمیم سازی را از راه‌های برون رفت از این چالش‌ها دانست.

آیین ملی گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها همزمان با سالگرد انعقاد کنوانسیون بین‌المللی رامسر ۱۴ بهمن ماه سالجاری در استان مازندران شهر رامسر برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.