امسال روز پدر با ۶ بهمن، روز تولد منصور پورحیدری مقارن شد؛ مردی که خرقه «پدر استقلال» به شایستگی بر تن او نشسته است. پورحیدری ستاره همیشه درخشان فوتبال ایران که باشگاه استقلال، بقاء و نیمی از افتخارتش را مدیون اوست. کسی که ارزشمندترین داریی‌اش اخلاق بود و خود ارزشمندترین دارایی استقلال.

«عشق را آدم‌های عاشق می‌دانند. شوق را انسان‌های مشتاق. باید با من باشی باید هم دوش من باشی تا این عشق را بشناسی. من و استقلال و زندگی، یکی هستیم. این خود عین عاشقی است. عاشقی من نوبت ندارد، ازلی و ابدی است.» این‌ها حرف دل یک فوتبالی عاشق استقلال است. منصور پورحیدری به گفته خودش با شوق بر تن کردن پیراهن استقلال پای در زمین‌های خاکی محله تجریش گذاشت و سرانجام در ۲۳ سالگی، یک سال بعد از تجربه قهرمانی باشگاه‌های تهران با باشگاه دارایی، پیراهن استقلال را بر تن کرد و توانست اولین قطعه‌های تاج افتخاراتش را کنار هم بگذارد.

«یادگار پدر»؛ ۲ ستاره بی‌همتا بر پیراهن استقلال

استقلال، تنها باشگاه ایرانی است که توانسته ۲ بار جام قهرمانی باشگاه‌های آسیا را کسب کند. منصور پورحیدری در هر ۲ فینالی که منجر به کسب قهرمانی آسیا شد حضور داشته است، ۱۳۴۹ به عنوان بازیکن و ۱۳۶۹ به عنوان سرمربی. شرایط کسب اولین قهرمانی استقلال با قهرمانی دوم بسیار متفاوت است. تقریبا ۱۰ سال قبل از این قهرمانی قرار بود اصلا استقلالی وجود نداشته نباشد اما با تلاش‌های منصور پورحیدری و دیگر اعضای باشگاه استقلال این تیم به فعالیت خود ادامه داد و در شرایطی در سال ۱۳۶۹ به قهرمانی آسیا رسید که فصل قبلش به دلیل وضع «قوانین ناگهانی» به لیگ دسته ۳ رفته بود! قطعا اگر عشق پورحیدری به استقلال نبود، این افتخارات بدست نمی‌آمد و به همین دلیل است که باید ستاره استقلال را میراث او دانست.

قهرمانی بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸

تنها طلای تیم ملی فوتبال ایران، پس از انقلاب اسلامی در دوران مربیگری منصور پورحیدری در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ رقم خورد. پورحیدری با ترکیبی جوان به این تورنمنت رفت و با اقتدار، تیمی را قهرمان کرد که تا سال‌ها شاکله اصلی تیم ملی فوتبال ایران بودند.

اخلاق؛ ارزشمندترین میراثِ پدر

افتخارات فوتبالی پورحیدری در ایران بی‌نظیر است شاید هیچ فوتبالیست ایرانیِ افتخارات او را کسب نکرده باشد اما وجه تمایز «پدر استقلال» جام و مدال نیست، بلکه «اخلاق» بی‌نظیر اوست. همه فوتبالیست‌های ایرانی، پورحیدری را مرد اخلاق می‌دانند. علی پروین در توصیف او می‌گوید: «پورحیدری، خوش اخلاق‌ترین و بی‌حاشیه‌ترین فوتبالیست مملکت بود؛ هم زمانی که بازی می کرد و هم زمانی که مربی بود.» از این نقل قول‌ها بسیار است. بازیکنان زیادی در سال‌های اخیر پیراهن استقلال را به عشق او بر تن کردند و بعضا «یاغی» شدن را هم به جان خریدند. تا به یاد او برای استقلال بازی کنند.

«ندای قلب» نبض پورحیدری بود که تا آخرین لحظه عمر در کنار عشقش ماند و پول و شهرت را برای استقلال خواست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • استقلالی اصیل ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    0 0
    حق نوشتی