نگاه ژرف به نابسامانی‌های گذشته، تاخت و تازهای تلخ تاریخی و زخم‌های ضایعه‌بار زمانه، بیانگر تیرهای تباهی از کمان کشنده طاغوت بنشسته بر دیده دموکراسی و رشد حاکمان هرزه و خودسر در بستر تغافل و تکاهل مردم و عدم دخالت آنها در سرنوشت خویش است.

بایستگی‌ها و شایستگی‌های انتخابات ۱۱ اسفند ایلام

به گزارش قدس آنلاین، انتخابات در شئون و لایه‌های مختلف جامعه دارای شور و هیجانات ویژه و اثرات و اقدامات ماندگاری است که حال و آینده جوامع را متحول و مشعوف و مسرور می‌کند.

این رخداد طاغوت ستیز و مردم‌سالارانه در ابعاد ملی و منطقه ای ترجمان اراده ملی، خرد جمعی، توجه به افکار عمومی و احترام به آراء و افکار مردم است.

انتخابات سازوکار سازنده‌ای است که به یمن مسئولیت‌پذیری و مشارکت بالای مردم قدرت بازدارندگی و اقتدار بین المللی شگرفی برای کشور در سطح ملی و جهانی به ارمغان می‌آورد.

در ساختار سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران انتخابات و نقش مشارکت سیاسی آحاد جامعه از جایگاه ویژه و بسیار ارزشمندی برخوردار است به طوری که" از تعیین رهبری انقلاب به‌عنوان عالی‌ترین جایگاه نظارتی و هدایتی از طریق مجلس خبرگان رهبری تا همه‌پرسی تغییر در قانون اساسی، انتخاب رئیس جمهوری در کسوت اولین مقام اجرایی کشور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا" همه با رای مکتوب و روش محبوب مشارکت عامه شکل می‌گیرند.

در ورای این گزینش‌های مردمی‌، انتخابات مجلس شورای اسلامی گذشته از آثار ملی و برون مرزی‌اش، دارای اثرات و بازتاب‌های محلی، شایستگی‌ها و بایستگی‌های بسیار زیادی است که به چند نمونه آن اشاره می‌کنیم.

در مناطق و محلاتی در استان‌های زاگرس نشین ایلام، لرستان، کرمانشاه، کردستان و دیگر مناطق عشیره‌ای کشور از ماه‌ها قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی، گل وحدت می‌شکفد، کدورت رخت بر می‌بندد، نسب‌یابی رونق می‌گیرد، یارگیری و صله ارحام جوانه می‌زند و رشد کرده و قد می‌کشند.

در این مناطق به یمن این همایش حماسی، بسترسازی، نوای همدلی، روح نوع‌دوستی و نسب شناسی نمود یافته و فامیل‌های نه چندان نزدیک در جرگه خانوادگی جاگرفته و دوستان فراموش شده نیز منزلت یافته و پایه‌های صمیمیت حداقل تا پایان روز انتخابات محکم و پایدار می‌گردد.

تکریم ارباب رجوع تقویت شده، مشارکت‌های فردی و اجتماعی ترویج می گردند، آداب اسلامی زنده شده، روح همدردی رخ می‌نماید، ادب اخلاقی جوانه می زند، کرامت انسانی معنا پیدا کرده و انفاق و انعام ترجمه می شود.

سنت‌های معنوی جلوه‌گر شده، فضای مراسم عزا از تنهایی رهایی یافته، عالم شادی‌ها متجلی می‌گردد، فقرای ناتوان کرامت می‌یابند، رسم دینی عیادت از مریض‌ها تجدید می‌شود، انفاق رخ می‌نماید، دشمنی‌های مزمن جای خود را به دوستی داده و کاروان همدلی به راه می‌افتد.

مرز بایدها و نبایدها نامشخص و سره و ناسره با هم مجذوب می‌گردند، احساس و عواطف بر عقل سلیم تنه می زند، کذب و صدق ردای همسان می‌پوشند، انتخاب اصلح سخت شده و تردید بر آسمان دل‌ها سایه می‌کند.

قدرت چانه‌زنی یکه تاز میدان رقابت می‌شود، در برخی مناطق نیز شایستگی فردی مغلوب بایستگی تباری می شود، باید بر نباید رجحان پیدا کرده، تنور غلو داغ و آسمان صداقت غبار آلود میگردد.

اصولگرا کفش اصلاح طلبی می‌پوشد، مشارکتی عصای دست ائتلافی شده، اعتدالیون به اردوگاه افراط گرایان پناه می برند، تکنو کرات‌ها نیز خود را به قطار اصلاحات آویزان می‌کنند.

بحث انتخابات گفتمان غالب می‌شود، شور و هیجان فضای عموم را تسخیر و بازار جلسات و نشست‌های شبانه سر مردم را حسابی گرم می‌کند، برای کوتاه مدت غم و غصه‌های جمعی فراموش، جوان‌های شهری و روستایی رونق را به شارژهای تلفن‌های اعتباری ارزانی می دارند، آنان رویاهای قشنگ خود را در اقوال رنگارنگ کاندیداها می‌جویند، مدتی جنب و جوش مردمی بر فضای سکوت حاکم می‌شود و امید و سرزندگی را به جامعه نوید می‌دهد.

خانواده، تیره، طایفه، ایل و تبار از هم دیگر تفکیک شده و در صحنه‌ای دیگر یک صف واحد تشکیل می دهند و فضای مجازی از ماه‌های قبل با رد و بدل میلیون‌ها پیام پای کار می‌آیند، انجماد اجتماعی به تحرک و تفرج تبدیل می شود، نرخ اجاره اماکن تجاری و مسکونی به‌طور ناگهانی افزایش یافته و صاحبان این اماکن از این جریان منتفع می گردند ومحتوای جیب و کیف کاندیداها خالی و هزینه تبلیغات می‌شود.

مردمان غیور و همیشه در صحنه ایلام بار دیگر در ۱۱ اسفندماه با کمال صداقت و یک‌رنگی، نقش و رسالت سیاسی خود را به درستی ایفا نموده و با مشارکت بالا، امنیت ملی را ارتقا می‌بخشند.

استاندار ایلام با اشاره به فراهم شدن تمام تمهیدات لازم برای حضور باشکوه مردم استان ایلام در پای صندوق‌های رای، اظهار کرد: استان ایلام از ابتدای عمر با برکت انقلاب اسلامی تا کنون جزو استان‌های برتر از نظر مشارکت مردم در انتخابات بوده و در انتخابات ۱۱ اسفند نیز شاهد حضور دشمن شکن مردم این استان با مشارکت حداکثری در پای صندوق‌های رای خواهیم بود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام با بیان اینکه تشکیل یک مجلس قوی نقش مهمی در راستای ریل گذاری برای رفع گرانی، تورم و بیکاری در جامعه است، گفت: متناظر با نقش آفرینی مردم مسئولان نیز با روحیه انقلابی، کار جهادی انجام دهند.

حجت الاسلام " الله نور کریمی تبار" با تاکید بر ضرورت توجه به انتخاب اصلح در انتخابات پیش رو، یادآور شد: تلاش هایی در دور یازدهم مجلس برای حل مشکلات مردم انجام گرفت اما کافی نبوده است، امروز لازم است که مردم پای کار بیایند، نماینده‌ای را انتخاب کنند که به فکر مردم و جوانان باشد و از ظرفیت های نامحدودی که خداوند در این کشور برای ما قرار داده برای توسعه و ترقی کشور استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه بهترین رهبرد برای حضور باشکوه و حماسی مردم در پای صندوق‌های رای خدمت صادقانه، رفع مشکلات معیشتی مردم و تلاش برای توسعه و رونق اقتصادی است، یادآور شد: متناظر با نقش آفرینی مردم مسلمان ایران، مجاهدت و ایستادگی آنان، مدیران و کارگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز وظیفه دارند که پا به پای مردم پیش بیایند و خدمت صادقانه را سرلوحه کار خود قرار دهند.

"حسن بهرام نیا" یادآور شد: امروز تمام هدف، تلاش و برنامه‌ریزی دشمن برای تحت تاثیر قرار دادن مشارکت حداکثری مردم را در پای صندوق‌های رای است و مردم ایران اسلامی در ۱۱ اسفند با خلق حماسه‌ای دیگر توطئه‌های دشمنان نظام، انقلاب و ملت ایران اسلامی را خنثی خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از شاخص‌های قدرت نرم، مردم هستند و این مولفه قدرت نرم در انتخابات تجلی پیدا می‌کند لذا همه باید امروز در راستای خنثی کردن توطئه های دشمن علاوه بر مشارکت حداکثری، مصادیق انتخاب اصلح را در دستور کار قرار داد.

بر اساس اعلام رئیس ستاد انتخابات استان ایلام تا کنون ۱۲۹ داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در این استان در ۲ حوزه انتخابیه دهلران و ایلام از همه سلایق و گرایش‌های سیاسی از سوی هیئت نطارت بر انتخابات استان و مرکز و همچنین شورای نگهبان تائید صلاحیت شده‌اند.

" محمدسبحان حسنی" اظهار کرد: از این تعداد ۹۸ نفر مربوط به حوزه انتخابیه ایلام( شمال استان) و ۳۱ نفر مربوط به حوزه انتخابیه دهلران( جنوب استان) است.

وی تصریح کرد: در مرحله ثبت نام قطعی متقاضیان داوطلبی نمایندگی مجلس شورای اسلامی در این استان ۲۲۹ نفر نام نویسی کرده بودند که از مرحله بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیئت‌های اجرایی تا مرحله بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیئت نظارت استان ۳۲ نفر از داوطلبی انصراف داده و در نهایت هیئت نظارت انتخابات استان و مرکز صلاحیت ۱۸۹ نفر را بررسی کرده و بر اساس تقویم و قانون انتخابات تا ۱۹ بهمن ماه سال جاری احتمال تائید صلاحیت داوطلبان دیگر وجود دارد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار ایلام یادآور شد: بیش از ۶۳۰ شعبه اخذ رای هم تا کنون در استان مشخص شده و در حوزه فناوری اطلاعات نیز زیرساخت ها آماده برگزاری انتخابات است.

بیایید با انتخاب آگاهانه و هوشمندانه و اصلح، در این دوره نمایندگانی را راهی خانه ملت کنیم که توانایی دفاع از موکلان خویش را داشته و بتوانند با وضع قوانین مناسب، نظارت بر اجرای دقیق آن و خودداری از دخالت در قوه مجریه سهمی در توسعه و شکوفایی مناطق و حوزه انتخابیه خود داشته باشند.

آری، انتخابات و حضور حداکثری و با شکوه در پای صندوق‌های رای بار دیگر چشم گرگان دندان تیز کرده این سرزمین را بار دیگر کور خواهد کرد و ملت ایران بار دیگر برای اقتدار و عزت نظام اسلامی، با انتخابات اصلح برای تشکیل مجلسی قوی و حاصل عصاره ملت را حضوری باشکوه و مشارکتی حداکثری در پای صندوق‌های آرا در سراسر این سرزمین خواهند داشت.

استان ایلام دارای سه کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی و ۲ حوزه انتخابیه دهلران( جنوب استان) و ایلام(شمال استان) است که حوزه انتخابیه دهلران شامل شهرستان‌های آبدانان، دره شهر، بدره و دهلران دارای یک نماینده و حوزه انتخابیه ایلام شامل شهرستان های ایلام، ایوان، مهران، ملکشاهی، سیروان، چرداول، چوار و هلیلان دارای ۲ نماینده در مجلس شورای اسلامی است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.