یک کارشناس امور مالیاتی: لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم با تکیه بر روش جدید اخذ مالیات از مجموع درآمد، کاهش مالیات تولید و همچنین اعطای معافیت هدفمند به سرمایه گذاری در تولید علاوه بر حمایت از تولید و اقشار عادی جامعه، ما را به سمت ما را به سمت مقابله با فرار مالیاتی و کشف مودیان هدایت می کند.

مسئولان صندوق خانوادگی با ارائه مستندات از مالیات معاف می شوند/حمایت از تولید خروجی اصلاح قانون مالیات های مستقیم

در شرایطی مشاغل خاص و پردرآمد فرار مالیاتی دارند که مالیات کارمندان قبل از واریز حقوق آن ها کسر می شود. تولیدکنندگان نیز امکان فرار مالیاتی ندارند و با دقت هدف مالیات ستانی قرار می گیرند. آنچه در بالا توضیح داده شد، دولت را به فکر اصلاح قانون مالیات های مستقیم انداخته است. به نحوی که هر نوع درآمدی منهای هزینه های معیشتی مشمول مالیات شود.

در این روش کارمندان تقریباً معاف از مالیات می شوند، زیرا اغلب آن ها در سال کمتر از 100 میلیون تومان سود خالص دارند. در اصلاحیه ای که دولت به مجلس فرستاده است، بخش تولید نیز به جای 25 درصد، 15 درصد مالیات پرداخت خواهد کرد.

 حسین ذوالفقاری، کارشناس امور مالیاتی با اشاره به این موضوع که قرار بر این بود از سال 96 قانون مالیات های مستقیم اجرایی شود و بر درآمد افراد مالیات اخذ کنیم اما سازوکار اجرایی اش وجود نداشت، تصریح کرد: دولت اعلام کرده است که اگر افراد بالاتر از مبلغ خاصی که قرار است شورای پول و اعتبار آن را مشخص کند، تراکنش مالی داشته باشند، باید مالیات آن را بپردازند.

وی ادامه داد: برخی افراد طی یک ماه 50 بار به حسابشان پول واریز می شود و جمع این تراکنش ها بیشتر از مبلغی است که شورای پول و اعتبار اعلام می کند، این افراد مشمول مالیات می شوند.

این کارشناس امور مالیاتی توضیح داد: یک شهروند عادی که پرونده ی مالیاتی ندارد، بی معناست که هر ماه بالای 40 مورد واریزی داشته باشد و مبالغ بالایی به حسابش واریز شود. این تراکنش ها باید رصد شود و مشمول مالیات شوند.

ذوالفقاری گفت: البته برخی موارد استثنا نیز وجود دارد. مثلاً، فردی مسئول صندوق خانوادگی است و هر ماه مبالغی به حسابش واریز می شود. این فرد می تواند با ارائه ی مستندات از مالیات معاف شود. قرار نیست مالیات ظالمانه ای اخذ شود.

وی ادامه داد: بسیاری از افراد با حساب هایشان کار می کنند و حساب تجاری دارند، اما هیچ اطلاعاتی از حساب آن ها در دسترس نیست و مالیات هم نمی پردازند. اصلاح مالیات های مستقیم باعث می شود که از این افراد مالیات گیری داشته باشیم و با فرار مالیاتی مقابله کنیم.

این کارشناس مالیاتی توضیح داد: اصلاح مالیات های مستقیم به ما کمک می کند که افراد فاقد پرونده ی مالیاتی را مشمول تشکیل پرونده مالیاتی کنیم و مالیات حقه را از آن ها بگیریم.

ذوالفقاری گفت: این روش به عدالت اجتماعی نزدیک تر است. زیرا فقط از کسانی که شغلی را راه اندازی کرده اند، به اقتصاد کشور کمک می کنند و اشتغالزایی دارند، مالیات نمی گیریم. بلکه از دلالان و واسطه گرانی که با معاملات مختلف سودهای کلان به دست می آورند نیز مالیات اخذ می کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم با تکیه بر روش جدید اخذ مالیات از مجموع درآمد، کاهش مالیات تولید و همچنین اعطای معافیت هدفمند به سرمایه گذاری در تولید علاوه بر حمایت از تولید و اقشار عادی جامعه، ما را به سمت ما را به سمت مقابله با فرار مالیاتی و کشف مودیان هدایت خواهد کرد و موجب تحقق عدالت مالیاتی در جامعه خواهد شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.