۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 961020

استاندار تهران با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های جدی استان، حوزه آب و کاهش میزان نزولات آسمانی و به تبع آن کمبود مقدار ذخایر این ماده حیاتی و گرانبها در پشت سدها است، گفت: در حوزه آب باید اعلام کنیم که با چالش جدی مواجه هستیم.

تهران و یک چالش جدی

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا فخاری عصر سه‌شنبه در نشست بررسی مشکلات آب و مدیریت جامع حوضه آبخیز استان تهران افزود: آگاهی بخشی به مردم از وضعیت موجود آب و کمبود این مایه حیات در پایتخت ضروری است و اولویت مسوولان نیز تامین آب شرب است.

استاندار تهران با تاکید بر ضرورت آگاهی بخشی به مردم از کمبود آب در پایتخت ادامه داد: ‌با برنامه ریزی در خصوص میزان اختصاص آب به حوزه‌های مختلف، تامین آب شرب در اولویت است.

فخاری با بیان اینکه موضوع مهم در خصوص تأمین آب، مجموعه اقداماتی است که توسط مدیران و مسوولان صورت می‌گیرد، گفت: برخی به تامین آب از طریق چاه‌های شهرداری تهران تاکید دارند اما باید به این مساله توجه داشته باشیم که تنش آب برای کل کشور است و با توجه به نوع سازه‌های پایتخت این امکان وجود دارد که توان تحمل این تنش را نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه تامین آب تهران باید در اولویت برنامه ریزی ها قرار گیرد و در این راستا آبفا ملزم به ارائه برنامه است، یادآور شد: مصرف آب در پایتخت ثانیه‌ای ۵۵ هزار لیتر است و این موضوع مهم در برنامه ریزی‌ها باید حتماً مد نظر قرار گیرد و نباید به امید چاه‌های شهرداری باشیم.

فخاری با اشاره به اینکه مسوولان شهر و استان تهران باید بدانند در آینده نزدیک و در زمان وقوع بحران چه وضعیتی در حوزه تامین آب خواهیم داشت، تاکید کرد: اگر برنامه داشته باشیم به این جمع بندی می‌رسیم که در تابستان چگونه رفتار کنیم تا کمتر دچار مشکل شویم البته این برنامه ریزی‌ها باید در مدت زمان کوتاهی انجام شود تا برای مواقع تنش آبی و نیمه بحران کاربرد داشته باشند.

استاندار تهران با انتقاد از این موضوع که نباید کمبود آب را از مردم مخفی نگه داشت، ادامه داد: مردم باید بدانند که با کمبود آب روبرو هستیم و این وظیفه همه مسوولان است که این موضوع را به درستی و دقیق برای اقشار مختلف تبیین کنند.

وی با اشاره به اینکه ما خدمتگزاران مردم هستیم، گفت: اگر مردم به نحوه مدیریت ما ایراد بگیرند بهتر از آن است که در تابستان با عدم تامین آب مواجه شوند در صورتی که ما می‌توانستیم این کمبودها را بازگو کنیم و راه‌های صرفه جویی را به آنان آموزش دهیم.

رییس شورای حفاظت از آب استان تهران از مدیران و مسوولان اجرایی استان خواست مردم را در جریان موضوع کمبود آب قرار داده و آنها را نسبت به برخی رفتارهای غلط در مدیریت و استفاده از آب آگاه کنند و بدانند محافظه کاری در این زمینه به هیچ عنوان جایز نیست.

به گفته وی، در حوزه مدیریت مصرف آب باید زودتر وارد عمل شویم و از آموزش شروع و صرفه جویی و الگوی صحیح مصرف را از مردم درخواست کنیم.

فخاری در خصوص استخرهای خصوصی هم یادآور شد: باید این اماکن شناسایی و برای آنها اخطار صادر شود و در صورت تکرار و استفاده از آب شرب با مالکان آنها برخورد و انشعاب قطع شود تا بتوانیم آب را برای مصارف شرب نگه داریم چرا که الان در شرایطی هستیم که می‌توانیم مصارف را مدیریت کنیم تا در تابستان دچار مشکل نشویم.

استاندار تهران با بیان اینکه ۹۰ درصد از حجم آب مصرفی کشور و به تبع این استان در بخش کشاورزی است بر ضرورت تغییر الگوی کشت تاکید کرد و افزود: باید به این درک برسیم که در زمان تنش آبی محصولاتی را که آب مصرفی آن زیاد است را کشت نکنیم.

فخاری اضافه کرد: برای سال زراعی جدید باید سیاست‌هایی را تدوین کنیم که طبق آن بدانیم چه میزان آب برای صنعت، چه میزان برای کشاورزی و چه میزان برای خدمات و شرب نیاز داریم و بر اساس این موارد برنامه ریزی داشته باشیم البته تامین آب شرب در اولویت همه این موارد قرار دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.