۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
کد خبر: 961147

حادثه آتش سوزی هشتم بهمن ماه امسال در شهر کیاکلا و خاکستر شدن ۱۱ مغازه آن هم به دلیل قدیمی بودن و در ضمن استفاده از شیوه های نادرست برای نگهداشت این بناها را می توان نمادی از بحران هایی ذکر کرد که می تواند در آینده دامن بسیاری از واحدهای تجاری از این دست در مازندران را بگیرد.

پلاسکوهای مازندران را دریابید

به گزارش قدس آنلاین،  در پی آتش سوزی در شهر کیاکلا، ۱۱ باب مغازه قصابی، اغذیه، لوازم بهداشتی، منسوجات، دخانیات و تعمیرات لوازم خانگی روبروی اداره آموزش و پرورش شهرستان سیمرغ در خیابان امام خمینی(ره) ‌ منتهی به میدان شهید کشوری طعمه حریق شد. با توجه به حجم آتش سوزی از واحدهای آتش نشانی شهرهای جویبار، بابل، قائمشهر، بهنمیر و بابلسر نیزبرای مهار آتش امدادرسانی صورت گرفت.

قدیمی بودن ساختمان‌ها و پوشش بام آنها با مواد قابل اشتعال (ایزوگام) بر شدت آتش سوزی افزود تا ۱۱ باب مغازه کاملا در آتش سوخت. البته این حادثه تنها دامن واحدهای صنفی کیاکلا را نگرفت ۱۲ دستگاه خودروی پارکینگ انتظامی این شهر که در محدوده آتش سوزی قرار داشتند نیز خسارت دیدند.

فرماندار شهرستان سیمرغ علاوه بر قدیمی و فرسوده بودن ساختمان این مغازه ها مرمت غیر اصولی به صورت بامپوش ایزوگام که حاوی مواد اشتعال زا است را نیز مزید بر علت در این حادثه ذکر کرد که باعث سرایت آتش به مغازه های دیگر شده است.

لهراسب رحمتی بهمنانی افزود:‌ البته ساختمان اکثر واحدهای تجاری این شهرستان فرسوده هستند و صاحبان آنها نیز دست به استفاده از مواد و مصالح برای مرمت این بناها میزنندکه خود بحران زا است.

وی گفت:‌ اخیرا طی ابلاغیه به سازمان آتش نشانی شهرستان سیمرغ و مدیریت بحران از آنها خواسته شد تا با بازدید از واحدهای تجاری شهرستان سیمرغ و ارزیابی ایمنی مکان انجام شود و در مرحله اول تذکر بابت اصلاح وضعیت داده می شود.

فرماندار سیمرغ تخریب و خالی کردن واحدهای تجاری ناایمن را مراحل بعدی برخورد با مالکان این نوع سازه ها عنوان کرد.

وی از رایزنی استانی به منظور تخصیص اعتبار بهسازی و بازسازی واحدهای تجاری در بافت فرسوده شهرستان به عنوان دیگر پیگیری انجام شده در این مرحله اعلام کرد.

البته حادثه آتش سوزی واحدهای تجاری مازندران تنها به این شهرستان خلاصه نمی شود و دقیقا در همین برهه زمانی و در پنج بهمن پارسال ۱۳ باب واحد تجاری و مسکونی شهر زیراب در آتش سوخت که این حادثه در بافت قدیمی شهر رخ داد و زیراب این شهرستان پس از حدود چهار ساعت تلاش آتش نشانان مهار و خاموش شد.

از دیگر اتفاقات رخ داده برای واحدهای تجاری مازندران می توان به آتش سوزی پاساژ سعدی در انتهای خیابان قارن شهر ساری که ماه گذشته اتفاق افتاد اشاره کرد که برای مهار آتش ۴۰ نیروی آتش نشانی پای کار آمدند. این حادثه خسارت ۱۰۰ درصدی به چهار فروشگاه و دود گرفتی چندین مغازه دیگر وارد کرد.

بنا به داده های اداره کل صنعت، ‌معدن و تجارت و همچنین اتحادیه اصناف مازندران دستکم ۴۵۰ هزار واحد صنفی دراین استان فعال است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران افزود: موضوع ایمنی واحدهای تجاری درکارگروه ساختمن ناایمن بلند مرتبه استان همواره مطرح می شود و مورد پیگیری است.

حسینعلی محمدی شیرکلایی افزود: در این حوزه شهرداری ها به عنوان متولی اصلی مسائل شهری می بایست موارد ایمنی واحدهای تجاری و صنفی را به آنها گوشزد و پیگیری کنند.

وی ادامه داد:‌ براساس ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، ‌این نهاد مکلف به ارائه تذکر و برخورد در خصوص رعایت نکردن نکات لازم در خصوص ایمنی فضاهای کسب و کار شهری است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران با اشاره به اینکه وجود بافت فرسوده در اکثر شهرهای مازندران تاکید کرد:‌ برای جلوگیری از بروز حوادثی نظیر آتش سوزی واحدهای تجاری در نقاط شهری می طلبد نکات لازم برای رعایت ایمن سازی این بناها به مالکان آنان گوشزد و از سوی نهادهای متولی پیگیری شود.

وی گفت: با توجه به اینکه برخورد قهری لازم برای افرادی که این موضوعات را نادیده می گیرند کم است و کوتاهی می شود هر از گاهی شاهد بروز چنین اتفاقاتی در سطح نقاط شهری مازندران هستیم.

به گفته محمدی شیرکلایی از جمله این موارد حادثه آتش سوزی روزهای اخیر در کیاکلا و آتش گرفتن ۱۱ باب مغازه و یا آتش سوزی پارسال در زیراب و سوختن ۱۳ باب مغازه را می توان نام برد.

وی در خصوص برنامه های حمایتی و یا پرداخت تسهیلات به صاحبان این نوع املاک از سوی دولت گفت که با توجه به منابع محدود دولت برای اجرای طرح های خدماتی این موضوع قابل اجرا نخواهد بود و باید از محل بخش خصوصی و درآمد مالکان واحدهای تجاری انجام شود.

آخرین برآوردها نشان می دهد حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد مناطق شهری استان را بافت های فرسوده و ناپایدار تشکیل می دهد که شهرهای مانند آمل، قائمشهر و حتی شهرهای کوچک نیز بالای جدول این فهرست قرار دارند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.