امسال جشن های چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در نقاط روستایی و عشایری همراه با جشنواره بازی های بومی و محلی پیش بینی شده تا ضمن نشاط بخشی و ایجاد شور انقلابی به رونق دوباره و احیای برخی سنت های دیرینه مردم این حطه هم کمک شود.

جشن های انقلاب در کهگیلویه و بویراحمد با طعم بازی های بومی و محلی

به گزارش قدس آنلاین، چوب بازی, بازی الختر، بازی چوگو،بازی گرنا،کل یا کل کل برد،گوشتیل یا کشتی ,سوار بازی(اسب سواری) و دستمال بازی از مهمترین بازی های بومی و محلی کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود که قرار است در قالب جشن های پیروزی انقلاب اسلامی حال و هوای سنتی به فضای استان بدهد.

در حالی که این روزها با گسترش تکنولوژی و بازی های رایانه‌ای سرگرمی نسل جوان شده است، بازی های بومی و محلی در حال رنگ باختن است. دولت تلاش می کند تا با برگزاری جشنواره بازی های بومی و محلی یادگیری مهارت در انجام کار گروهی، نشاط اجتماعی، تحرک بدنی و تربیت براساس آموزه‌های ملی به جای فرهنگ‌های بیگانه را جانی دوباره بخشد.

جامعه شناسان اعتقاد دارند که بازی های بومی و محلی هر منطقه که با توجه به آداب و رسوم آن خطه به وجود آمده زمینه همدلی مردم را فراهم می کند اما بازی های رایانه ای بطور عموم بر اساس یک نگاه کلی و جهانی طراحی شده و در بسیاری از موارد حتی با فرهنگ جامعه همخوانی ندارد به همین دلایل مسوولان امیدوارند که جشنواره بازی های بومی و محلی بستر شادی، نشاط و تحرک جسمی در کنار شکوفایی خلاقیت های نسل جوان را به همراه داشته باشد.

پیش بینی جشنواره بازی های بومی و محلی در نقاط مختلف استان

معاون توسعه امور ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد گفت: جشنواره های بازی های بومی و محلی در ۹ شهرستان مختلف استان همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی امسال پیش بینی شده است.

بهمن خوبی افزود: این جشنواره ها به منظور نشاط هر چه بیشتر جشن های دهه فجر در مناطق،روستایی،شهری و عشایری کهگیلویه و بویراحمد در فضای رقابتی پیش بینی شده است.

اهمیت بازی های بومی و محلی

یک جامعه شناس می گوید که بازی های بومی و محلی به رشد شخصیت کودکان و تکوین شخصیت مستقل نسل امروز کمک اثربخشی می کند چون بعدها آنان کارهایی که در کودکی به عنوان بخشی از زندگی خود تمرین کرده اند پس از بزرگسالی در زندگی خود بکار می گیرند.

علی حیدری افزود:بازی های رایانه ای به سکوت و تنهایی نیاز دارد و در نتیجه آن ارتباط با دیگران کاهش می یابد که این امر امکان ایجاد عوارضی چون افسردگی و خشنونت در نسل جوان را به دنبال دارد.

وی تاکید کرد: بازی های بومی محلی به دلیل اینکه ریشه در فرهنگ و آداب و رسوم سنتی مردم کشورمان دارد می تواند با روحیه مردم هر منطقه سازگاری دارد.

نقش بازی های بومی و محلی در سلامت جامعه

یک مادر روستایی شامبراکان گچساران گفت: در سال های نه چندان دور بازی های بومی و محلی سرگرمی اصلی همه کودکان بود و به همین دلیل تحرک بدنی اضافه وزن و چاقی در بین آنان خیلی کم بود.

مریم باباخانی افزود: در سال های دهه شصت در یک کلاس درس ۲۵ نفری یک دانش آموز چاق حضور داشت اما امروزه بیشتر کودکان و نوجوانان چاق هستند یا اضافه وزن دارند.

وی با اشاره به هیجان بچه ها در زمان بازی های محلی در دهه شصت اظهار داشت: روحیه بچه های آن سال ها با وجود شرایط جنگ بسیار با نشاط بود.

یک مرد ساکن شهرستان باشت با اشاره به خاطرات سال های گذشته که جوانان و حتی بزرگسالان پس از کارهای روزانه به بازی می پرداختند بر لزوم احیای بازی های محلی تاکید کرد.

امیرحسین عبدی با یادآوری برگزاری جشنواره بازی های بومی و محلی و دگرگونی روحیه مردم از مسئولان خواست برپایی این جشنواره ها تداوم داشته باشد.

او تصریح کرد بیشتر کودکان و نوجوانانی که با استفاده از این بازی ها سرگرم می شوند پرخاشگر و منزوی هستند که این امر ضرورت پیش بینی بازی در فضای واقعی را بیشتر کرده است.

وی با بیان اینکه در بیشتر مناطق پارک های تفریحی پیش بینی شده گفت: احیای بازی های محلی پول نیاز ندارد فقط نیازمند همت است.

برنامه ریزی برای احیای بازی های محلی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد می گوید: با توجه به اهمیت بازی های بومی و محلی در مقوله گردشگری مردم شناسی احیای این میراث ارزشمند در برنامه های دولت است.

سعید طالبی پور افزود:ثبت بازی های بومی و محلی در فهرست آثار ملی و اجرای بازی های بومی و محلی در جشنواره ها از برنامه های در حال اجرا برای زنده ماندن این بازی هاست.

وی ابراز داشت:تاکنون برخی از بازی های بومی محلی مانند الختر و گرنادوال در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

الختر

در بازی الختر دو گروه برابر از نظر تعداد با یک دست انگشت شصت پا را می‌گیرند و با دست دیگر در حالت ایستاده افراد تیم مقابل را هل می‌دهند و فردی که دستش از پایش جدا شود و یا به زمین بیفتد بازنده است.

گرنا

این بازی به نام شال کو یا گرنا دوال یکی از بازی های محبوب جوانان کهگیلویه و بویراحمد در روزگاران نه چندان دور بوده است.

در این بازی دو گروه از مردان تقریباً هم قد و قواره در مقابل هم قرار می گیرند.

وسیله بازی یک طناب است و که طناب ها در وسط یک دایره قرار داده می شود و یک گروه نیز در این دایره قرار می گیرند و باید از طناب های خود محافظت می کنند.

تیم مقابل سعی دارد طناب های تیم داخل میدان را با زیرکی برباید و افراد درون میدان با کفش خود به کفش افراد بیرون از دایره ضربه می زنند.

برنده بازی تیمی است که فرد بیرون از میدان یا دایره را بزند.

در غیر این صورت تیم بیرون دایره با طناب هایی که ربوده اند می توانند کفش افراد درون دایره هدف قرار دهند.

وی عنوان کرد: ۶۰ بازی بومی و محلی در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده است.

طالبی پور گفت:بازی‌های فربجک، پرپیک، دوز ، تکراجفترا، پشکل گار، چوکلی، چوبازی، سفرک ودر، مولاوتو ، گروگرو، چوتق تق، هف دره گوشک، بره غزی، تپ تپو، کچک بسن، پرش جفت پا، پرش دور خیز، ملق زدن، کهتر، گرموچه، هدیدی، کله روانک، دوال بازی، دسمال روانک، شاخ پازنی، کش کشا، تلین چرین، قطور بازی، هیلو، قله تو، بویگ بازی، گله گله، ماشی ماشی، جاده‌سازی، خاله واودسی، سرسره، هتتل، آسیو بازی، گلال گلال، خاک‌بازی یا خاک پیت، تش بازی، شش هونه، آس آس و تیر مهره بازی ازبازی‌های بومی و محلی مردم کهگیلویه و بویراحمد است.

ضرورت تلاش بیشتر برای احیای بازی های بومی و محلی

بازی های بومی و محلی جزو میراث نامحسوس مردم کشورمان محسوب می شود که باید با شیوه های مختلف برای نسل جوان احیا شود که این بازی ها با توجه به پیش زمینه های تاریخی خود نقش مهمی در زندگی ،آموزش و تربیت فرزندان ایران زمین دارند.

در روزگاران نه چندان دور به هر کوی و برزنی که گام می گذاشتی سرشار بود از هیاهو و هیجان کودکان،جوانان و حتی بزرگسالانی که مشغول بازی های بومی و محلی بودند اما این روزها جوانان و بزرگترها بسیار کم فرصت پرداختن به بازی های بومی و محلی را می یابند و کودکان هم بیشتر به بازی های رایانه ای مشغول هستند که این روند نیاز به احیای بازی های بومی و محلی را ضروری کرده است.

کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۷۶۰ اثر منقول و غیر منقول ثبت شده در آثار ملی در جنوب غربی کشور قرار دارد.

این استان در دوره‌های تاریخی مختلف با نام‌هایی مانند بلاد شاپور، جبال گیلویه و کهگیلویه شناخته می‌شد.

استان کهگیلویه و بویراحمد متشکل از هشت شهرستان ۱۷ شهر و یک هزار و ۷۰۰ روستای دارای سکنه با جمعیت ۷۲۳ هزار نفر در جنوب غربی کشور سالیانه میزبان سه میلیون نفر گردشگر داخلی و خارجی است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.