معاون استاندار منگستائو قزاقستان از اعلام آمادگی بیش از پیش از ظرفیت دریای خزر برای توسعه مبادلات و مراودات تجاری بین تاجر و بازرگانان مازندرانی با فعالان اقتصادی این کشور خبرداد.

قزاقستان آماده توسعه تجاری با مازندران است

به گزارش قدس آنلاین، کولژانوف کانات ژان‌بیر اولی در نشست با معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار و رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی مازندران در ساری، با اشاره به وجود اشتراکات فراوان بین ایران و قزاقستان و روابط حسنه بین ۲ کشور، اظهار داشت: در ملاقات صورت گرفته بین روسای جمهور ایران و قزاقزستان، بر تعمیق روابط بین ۲ کشور و همچنین رفع موانع گمرگی توافق های بسیار خوبی صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: بین وزارت کشاورزی ۲ کشور نیز برای کنترل و مراقبت های بیشتر در بخش دامپزشکی و صادرات گوشت از قزاقستان به ایران توافق های بسیار مطلوبی صورت گرفته است که همچنان نیز در جریان است.

وی با اشاره به تعمیق روابط دو جانبه ایران و قزاقستان، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور قزاقستان بر لزوم استفاده از ظرفیت دریای خزر برای توسعه مبادلات و مراودات تجاری با تجار و بازرگانان مازندران، ماموریت ویژه ای به ما محول کرده است.

معاون استاندار منگستائو قزاقستان راه اندازی سرای تجاری در ۲ کشور را نیازمند بررسی بیشتر دانست و در عین حال گفت: این آمادگی بین ۲ طرف وجود دارد تا بازرگانان و کارفرمایان مازندرانی و منگستائو در این مناطق سرمایه گذاری کنند.

ژان‌بیر اولی از اعلام آمادگی برای پذیرش واردات محصولات کشاورزی مازندران به ویژه میوه و سبزیجات به قزاقستان خبر داد و گفت: کارخانجات و شرکت های مازندران از ظرفیت بسیار بالایی برخوردارند ضمن اینکه محصولات کشاورزی با کیفیتی نیز در این استان تولید می شود.

وی ادامه داد: از شرکت و کارخانجات مازندرانی برای ایجاد سرمایه گذاری در قزاقستان حمایت می کنیم و برای تحقق این مهم زمین و ماشین آلات نیز رایگان در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه نسبت به افزایش صادرات گوشت قرمز به ایران و همچنین افزایش همکاری در زمینه نفت و گاز آمادگی کاملی داریم تا بین تجار و فعالان اقتصادی دو طرف همکاری بیشتری صورت گیرد، گفت: این آمادگی نیز جود دارد که محصولات تولیدی و کشاورزی مازندران از طریق بنادر منگستائو به دیگر کشورهای همسایه نیز صادر شود.

این مسوول از کشور قزاقستان با اشاره به وجود مناطق آزاد در مازندران و استان منگستائو قزاقستان، افزود: سرمایه گذراران و فعالان اقتصادی ۲ طرف باید از فرصت معافیت ۲۰ ساله مالیات و همچنین اهدای زمین رایگان در مناطق آزاد استفاده کنند.

وی افزود: سرمایه گذاران قزاقستانی نیز نسبت به سرمایه گذاری در مازندران تمایل دارند تا در صورت فراهم شدن شرایط لازم نسبت به این مهم اقدام کنند.

گسترش روابط و افزایش مراودات تجاری ماموریت اصلی

رییس مصلحت استان منگستائو قزاقستان نیز در ادامه در سخنانی با اشاره به بازدید از شرکت روماک گستر و مراکز پرورش ماهیان خاویاری در مازندران، گفت که در بازدید از بندر امیرآباد بهشهر از نزدیک مشاهده کردیم که سرمایه گذاری خارجی زیادی را ایران به خود جذب کرده است که برای ما جالب بود.

ژان بیر بای ماتایف افزود: با رییس بندر امیرآباد نیز مذاکراتی صورت گرفت و توافقاتی نیز حاصل شده است و علاقه مند به کار مشترک هستیم و برای تحقق این مهم شرکت های بخش خصوصی باید بیشتر ایفای نقش کنند.

وی گفت: این آمادگی نیز وجود دارد شمار خط پروازی مازندران و اکتائو افزایش یابد تا از ظرفیت گردشگران برای رونق صنعت گردشگری و همچنین ایجاد سرمایه گذاری بیشتر بین ۲ کشور استفاده شود.

وی خواستار برپایی نمایشگاه بین المللی و همچنین راه اندازی سرای تجاری در اکتائو و مازندران شد و گفت که این آمادگی نیز وجود دارد تا محصولات پرتقال و کیوی مازندران نیز به قزاقستان صادر شود.

وی با بیان اینکه قزاقستان آماده ورود سرمایه گذاران مازندرانی است، گفت: در صورت ورود سرمایه گذاران به قزاقستان، علاوه بر اهدای زمین، نسبت به احداث انبار رایگان نیز اقدام می شود.

رییس مصلحت استان منگستائو قزاقستان با بیان اینکه رییس جمهور کشور قزاقستان برای گسترش روابط با ایران به ما ماموریت داده است، گفت: در بازدید هیات قزاقستانی از ظرفیت های مازندران، نمایندگانی از پنج منطقه و دو شهر منگستائو حضور دارند و این سفر از طریق رسانه ها نیز بازتاب خوبی در کشورمان داشته است و تجار و کارفرمایان زیادی از طریق تماس با ما، خواستار گسترش روابط و ایجاد سرمایه گذاری در ایران از جمله در مازندران هستند.

طبق برنامه اتاق بازرگانی مازندران هیات تجاری منگستائو قزاقستان در سفر هفت روزه از بخش های مختلف استان مازندران بازدید می کنند.

بازدید از بنادر مازندران، واحد های تولیدی گل و گیاه، پایانه صادراتی محصولات کشاورزی، مناطق گردشگری از برنامه‌های این هیات تجاری قزاقستان به مازندران است. همچنین نشست مشترک با فعالان اقتصادی و مدیران دستگاه‌های اقتصادی با استان و بازدید از موزه های تاریخی و فرهنگی و دیدار با اعضای شورای شهر ساری از دیگر برنامه‌های هیات تجاری منگستائو قزاقستان است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.