وزیر جهاد کشاورزی از افتتاح ۵ هزار طرح در بخش کشاورزی کشور خبر داد و گفت: ۴۰ هزار میلیارد تومان برای بهره‌برداری از این طرح‌ها هزینه شده که بخشی از این مبلغ سرمایه خود مردم بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی: ۵هزار طرح با اعتبار ۴۰هزار میلیارد تومان در دهه‌فجر افتتاح می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، محمدعلی نیکبخت در دیدار با نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: در طول دهه فجر امسال ۵ هزار طرح در بخش کشاورزی کشور افتتاح می‌شود که ۴۰ همت برای بهره‌برداری از این طرح‌ها هزینه شده است که بخشی از این مبلغ سرمایه خود مردم بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: توصیه می‌کنیم که نگاه‌ها در بخش کشاورزی فقط به اعتبارات دولتی و بانک‌ها نباشد و ثروت و سرمایه دست مردم است که باید مدیریت کنیم و آن را وارد بخش‌های کشاورزی کنیم.

وی بیان کرد: در هر استانی که می‌رویم انگیزه خوبی برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی وجود دارد و این با توجه به تاکیداتی است که مقام معظم رهبری بر معیشت و سفره مردم دارد که سفره مردم همین بخش کشاورزی است و تمام تلاش ما در وزارت جهاد کشاورزی این است که شرمنده مردم و مقام معظم رهبری نشویم.

صادرات ۷ هزار تن ماهی از کهگیلویه و بویراحمد 

عضو هیات دولت با اشاره به اشراف مسئولان کهگیلویه و بویراحمد به حوزه کشاورزی استان گفت: خوشبختانه مسئولان استانی اشراف خوبی به حوزه کشاورزی دارد و تحولات خوبی به دلیل همین نگاه مسئولان ایجاد شده اسا.

نیکیخت به تولید ۲۲ هزار تن ماهیان سردآبی در این استان اشاره‌ و عنوان کرد: در زمینه تولید ماهیان سردآبی کارهای خوبی شده است، البته در کل کشور اولویت و اصل حوزه شیلات است که در اقتصاد ملی بهترین فرصت سرمایه گذاری و اشتغال، تولید، صادرات و ارزی آوری همین حوزه شیلات و ماهیان سردآبی است‌.

وزیر جهاد کشاورزی تولید ۲۲ هزار تن ماهی برای استانی که ساحلی نیست را چشم گیر خواند و گفت: این آمارها نشان می‌دهد از ظرفیت بخش شیلات بیشتر از ۱۰ درصد استفاده نکردیم.

وی به صادرات ۷ هزار تن ماهی از این  استان خبر داد و گفت: نیازهای استان در بخش شیلات را ارائه دهید که حتما حمایت و پیگیری می‌کنم، میزان صید ماهی سه استان شمالی کشور در یکسال ۱۸ هزار تن است اما استان کهگیلویه و بویراحمد  ۲۲ هزار تن تولید دارد که طرح‌های حوزه شیلات این استان باید حمایت شوند.

وزیر جهاد در بخش دوم سخنان خود به صنایع غذایی، سردخانه و کارخانجات صنایع تبدیلی اشاره و عنوان کرد: وجود این زیرساخت‌ها موجب می‌شود که جلوی ضایعات گرفته و صادرات محقق شود که تاکید ما پرداخت کمک‌های فنی و اعتباری در این حوزه دیدگاه ویژه‌ای داریم و اگر در کل کشور به همین مقوله بپردازیم سایر کشورهای جهان را به عقب می‌بریم.

نیکبخت وجود ۴۰۰ گونه گیاهی کمیاب را از دیگر پتانسیل‌های کهگیلویه و بویراحمد برشمرد و گفت: گیاهان دارویی ذخیره ژنتیکی و تولید اقتصادی خوبی است که حتما به صورت خاص به این استان در زمینه گیاهان دارویی و گلخانه توجه خواهیم کرد.

توزیع ۱۳۰ هزار تن نهاده دامی میان عشایر کشور

عضو هیات دولت ادامه داد: ۱۲ هزار خانوار عشایری و بیش از ۷۰ هزار نفر جمعیت عشایر این استان است و خالص ترین عشایر ایران اینجا زندگی می‌کنند.

وی بیان کرد: برای اینکه اتفاقات سال ۱۴۰۰ و سال ۱۴۰۱  برای عشایر تکرار نشود نهاده ۶ ماهه و ۸ ماهه به عشایر می‌دهیم که در زمستان که کار سخت می‌شود بتوانند کار تالیف دام را انجام دهند و به سمت تولید حمایتی از عشایر می رویم تا مشکلات موجب نشود دام آنها وارد کشتارگاه شود و عشایر بتواند دام خود را حفظ کند.

وی از توزیع ۱۳۰ هزار تن نهاده دامی مدت‌دار از ابتدای سال جاری تاکنون به عشایر خبر داد و گفت: اعلام کردیم در توزیع نهاده دامی سقف نداریم و عشایر بیشتر بخواهند هم در اختیار آنهاخواهیم داد.

نیکبخت عنوان کرد: به طور نرمال در طول یکسال  ۸ میلیون دام در کشتارگاه‌های رسمی کشتار می‌شد اما در سال ۱۴۰۰ ، ۱۷ میلیون و ۱۴۰۱ نیز ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار دام کشتار شد و  آسیب شدیدی به عشایر وارد شد لذا در حال حرکت به سمتی هستیم  که جامعه عشایری را بازسازی کنیم .

صادرات ۱۲۵ هزار تن تخم مرغ به خارج از کشور

عضو هیات دولت افزود: می‌توانیم در کشور نیاز گوشت را تولید کنیم و برای حمایت از تولید کنندگان و صادرات هیچ محدودیتی نداریم‌،در صنعت تخم‌مرغ ۱۲۵ هزار تن تخم مرغ صادرات داشتیم که در گذشته صادرات تخم‌مرغ به ۴۰ هزار تن هم نمی‌رسید اما این میزان صادرات داشتیم بدون اینکه کمترین نوسانات را در بازار تخم مرغ داشته باشیم.

نیکبخت ادامه داد: مرغ رابه همین سمت می رویم که صادرات داشته باشیم و هزار تن مرغ را صادر کردیم چرا که معتقدیم آن چیزی که می تواند تولید و تولید کننده را نقش‌آفرین کند صادرات است

وی با اشاره به اینکه در کنار واردات تولید هم خواهیم داشت گفت:  جایی که ناچاریم محصولی را وارد کنیم در کنارش تولید هم خواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.