وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حوزه ایمنی کار تلاش‌های زیادی انجام شده و در جوار کارگاه‌های بزرگ خانه‌های بهداشت کار و درمانی تعبیه شده است، اما همه در کاهش حوادث ناشی از کار مسئولیت داریم و باید تلاش کنیم تا میزان ایمنی در کار را افزایش دهیم.

وزیر کار: در کاهش حوادث ناشی از کار مسئولیت داریم/ ایجاد خانه‌های بهداشت در جوار کارگاه‌ها

به گزارش قدس آنلاین، «صولت مرتضوی» امروز (سه‌شنبه) در همایش تبیین قرارگاه آموزش ایمنی کار و توانمندسازی کارفرماهای کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر، اظهار کرد: کسانی که گذشته و قبل از انقلاب به را به یاد دارند به نیکی می‌توانند تاریخ شفاهی قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی باشند. در دهه ۴۰ و ۵۰ در تمام مناطق محروم و مراکز برخی از استان‌های کشور از کارشناسان و پزشکان اعزامی از کشور هند و پاکستان استفاده می‌کردیم اما امروز دغدغه ما این است که جمعی از متخصصین ما در حال مهاجرت هستند.

وی افزود: انقلاب اسلامی منشأ خدمات بزرگی است و مهم‌ترین خدمت آن خدمت به بشریت بود. یکی از دغدغه‌های ما سفره مردم است و دولت سیزدهم از همان روزهای ابتدایی تلاش کرد که بتواند با مهار تورم و افزایش حقوق و مزایا مشکلاتی را رفع کند. هنوز مشکلاتی وجود دارد که آن‌هم به دلیل تحریم‌های ظالمانه است.

مرتضوی گفت: این همایش مبارک تحت عنوان همایش ایمنی کار و آموزش و بهداشت کار است. مولای ما در نهج‌البلاغه مردم را به سه امر سفارش می‌کند. نخست پرهیزکاری، دوم تقوای الهی و سوم نظم در امور که بسیار در حوزه ایمنی کار اهمیت دارد و باید مبنا و ملاک عمل قرار بگیرد.

وزیر کار گفت: اگر در امور ما نظم وجود داشته باشد قطعاً نظم مکمل و مقوم ایمنی خواهد بود. بعضی وقت‌ها بی‌نظمی‌ها، بی‌برنامگی‌ها و کم‌دقتی‌ها مشکلاتی را رقم می‌زند. مدتی قبل حادثه‌ای در معدن طزره رخ داد که ۶ نفر از عزیزان ما فوت کردند. بی‌دقتی در ایمنی و بهداشت منجر به این حادثه تلخ شد. در بازدید دیگر چند توانخواه و مددجوی قطع نخاع حضور داشتند که در نتیجه ایمن نبودن فضای کار به آنجا رسیده بودند.

وی بیان کرد: نگاهی به میزان تلفات جاده‌ای انداختم. در سال نزدیک به ۲۰ هزار نفر تلفات داشتیم که این زیبنده ما نیست. اگر دقت فردی می‌توان از مشکلات زیادی جلوگیری کرد. اگر تحلیل محتوایی بر تلفات جاده‌ای انجام شود و می‌گویند عمدتاً در ۳۰ کیلومتری ورود به شهر و کلان‌شهرها صورت می‌گیرد که دلیل آن را می‌توان در خستگی افراد جستجو کرد.

مرتضوی تصریح کرد: پیشگیری از عصبانیت و فرونشاندن خشم از بروز حادثه جلوگیری می‌کند. تمام این‌ها آموزه‌های دینی ما هستند. سازمان جهانی کار بخشی از مقررات را وضع کرده و ما موظف به رعایت آن هستیم، اما باید بگویم «سال‌ها دل طلب جام جم از ما می‌کرد، آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد»؛ سراسر آموزه‌های دینی ما پر از آموزه‌های بهداشت و پرهیز از خسارات کاری است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: باید در ایمنی کار مجهز شد. همه مجاهدت‌هایی که در این حوزه بهداشت شغلی رخ داده است را ارج می‌نهم و به تمام کارفرماها و کارگاه‌ها توصیه می‌کنم که از کار و کارگر مراقبت کنند.

وی خاطرنشان کرد: همکاران ما در معاونت رابط کار با اقدامات خوبی که در کارگاه‌های بزرگ و کوچک میزان خسارات کارگاهی را به شکل چشم‌گیری کاهش دادند. اما یک مخاطره نیز زیاد است و باید به آن توجه شود.

مرتضوی افزود: به همکارانم در مراکز استان‌ها اکیداً توصیه می‌کنم که یکی از مهم‌ترین رسالت‌های آن‌ها با منظور استحکام و ایمنی در کار است. ایمنی فردی و اجتماعی است گاهی یک جرقه در باروت هم فرد را فدا می‌کند هم جمع را. توجه به استحکام تولید نیز از دیگر موارد مهم است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: برخی به کمبود نیروی انسانی اشاره کردند که من این رو می‌پذیرم و آن را جبران می‌کنیم. اما در زمینه آموزش از مراکزی که از سازمان فنی و حرفه‌ای کشور مجوز دارند کمک بگیرند.

وی گفت: در این مدت در حوزه ایمنی کار تلاش‌های زیادی صورت گرفته است و بسیار خوشحال هستیم که در جوار کارگاه‌های بزرگ خانه‌های بهداشت کار و درمانی تعبیه شده است. اما بدانید که از من به عنوان وزیر تا دیگر همکاران من در مقابل یک حادثه نیز مسئول هستیم و تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا میزان ایمنی در کار را افزایش دهیم و از حوادث پیشگیری کنیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.