۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶
کد خبر: 962848

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سبزوار گفت: مرمت یکی از یخدان‌های تاریخی سبزوار، در حاشیه جاده کمربند جنوبی این شهر با هدف جلوگیری از خطر تخریب این بنا، پایان یافت.

مرمت یخدان تاریخی سبزوار پایان یافت

به گزارش قدس خراسان، حسنعلی حبیب‌پور اظهار کرد: در این عملیات مرمتی اقداماتی چون تقویت و استحکام‌بخشی پیوندی، دوخت و دوز ترک های داخلی و سقف یخدان و اندود کاهگل بیرونی این بنای کهن انجام شد.

وی افزود: برای اجرای عملیات مرمت و استحکام بخشی این یخدان تاریخی حدود هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات میراث فرهنگی هزینه شده است.

وی تصریح کرد: در حاشیه کمربندی جنوبی سبزوار، ۶ یخدان وجود داشته که ۲ یخدان به صورت کامل تخریب شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سبزوار گفت: این یخدان‌ها پس از مرمت کامل و تامین نیازهای زیرساختی همچون آب، برق و تلفن، قابلیت تغییر کاربری و تبدیل به سفره‌خانه و چایخانه سنتی را دارند و می توان از ظرفیت آنها در حوزه تأسیسات گردشگری نیز استفاده کرد.

حبیب پور خاطرنشان کرد: البته کار تغییر کاربری این بناهای تاریخی باید زیر نظر شورای فنی میراث فرهنگی و با رعایت شان اثر صورت گیرد و باید سرمایه گذاران بخش خصوصی و یا مالکان بناها، طرح ها و یا پیشنهادها خود دراین خصوص را به شواری مزبور ارائه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.