مدیر خبرگزاری النخیل عراق حملات اخیر نیروهای مقاومت عراق علیه نیروهای آمریکایی را پاسخی به عبور نیروهای آمریکایی از خطوط قرمز عراق دانست و بر لزوم خروج هرچه سریع‌تر نیروهای آمریکایی از عراق تاکید کرد.

حمله آمریکا به مقاومت به منزله عبور از خطوط قرمز عراق

به گزارش قدس؛ کشته شدن سه آمریکایی در پی حمله مقاومت اسلامی عراق در اردن و در پی آن تدارک چندین حمله از سوی نیروهای آمریکایی علیه نیروهای گروه‌های مقاومت عراق که به کشته و زخمی شدن چندین نفر از شهروندان و غیرنظامیان عراقی انجامید، بحث خروج نیروهای آمریکایی از عراق را بار دیگر به سوژه‌ اصلی محافل سیاسی و نظامی عراق تبدیل کرده است. حملات آمریکا در حالی انجام شده‌اند که گروه‌های مقاومت بخشی از ساختار رسمی امنیتی و نظامی عراق به شمار می‌روند.

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در واکنش به این حملات در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز حضور نیروهای بین‌المللی ائتلاف آمریکا را در بحبوحه جنگ غزه، ثبات‌زدا توصیف کرد و خواستار خروج سریع و منظم نیروهای تحت رهبری آمریکا از خاک کشورش شد.

درخواست‌ها برای خروج نیروهای آمریکایی از منطقه به ویژه بعد از اقدام آمریکا در ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس فرمانده میدانی حشد الشعبی و همراهان ایشان در نزدیکی فرودگاه بغداد در دی‌ماه سال ۱۳۹۸ در حالی شدت گرفته است که این خواسته موانع مهمی را از جمله توافق نامه استراتژیک و عدم استقلال مالی بغداد پیش روی خود می‌بیند.

حملات آمریکا دهن کجی به حاکمیت عراق

محمد علی الحکیم مدیر خبرگزاری النخیل عراق در گفتگو با قدس با تاکید بر اینکه حملات اخیر آمریکا در عراق و هدف قرار دادن نیروهای نظامی رسمی این کشور حاکمیت و تمامیت اراضی عراق را هدف قرار داده است اظهار داشت: این حملات نه فقط دهن‌کجی به حاکمیت عراق که به منزله نادیده گرفتن حقوق دولت و مردم این کشور است و قطعا غیرقابل قبول است.

الحکیم با اشاره به امضای توافق‌نامه‌ امنیتی بین بغداد و واشنگتن توسط دولت وقت عراق در سال ۲۰۰۸ که بر مبنای آن نیروهای نظامی آمریکا ملزم به ترک خاک عراق تا انتهای سال ۲۰۱۱ بودند گفت: طبق توافق بین دو کشور نیروهای آمریکایی خاک عراق را ترک کردند اما با ظهور داعش در سال ۲۰۱۴ که ساخته دست آمریکایی‌ها بود، بار دیگر با درخواست بغداد برای مقابله با داعش وارد خاک عراق شدند!

توافق امنیتی؛ مصادره حاکمیت و استقلال عراق

مدیر خبرگزاری النخیل عراق افزود: ورود دوباره نیروهای آمریکایی به خاک عراق در سال ۲۰۱۴ با تصویب یک توافق نامه امنیتی جدید بین دو کشور همراه شد که به واسطه خلاء امنیتی و اطلاعاتی تحمیل شده به عراق در آن زمان، رویکردی تمامیت‌خواه و یک‌جانبه‌گرایانه داشت و فقط بر اساس منافع سلطه‌جویانه این کشور تدوین شده بود؛ مسئله‌ای که در آن زمان با اعتراض برخی از سیاسیون و نمایندگان وقت مجلس عراق همراه شد. درواقع این توافقنامه امنیتی بلند مدت همان طور که پیش‌بینی می‌شد به مصادره حاکمیت و استقلال عراق منجر شد.

الحکیم تاکید کرد: قطعا در شرایط کنونی هدف قرار دادن نیروهای نظامی حشدالشعبی از سوی نظامیان آمریکایی در داخل خاک عراق، به هیچ عنوان مورد تائید مردم، دولت، مجلس و مرجعیت عراق نیست چرا که این اقدام خلاف عرف دیپلماتیک و حتی در تضاد با روح توافق‌نامه امنیتی و استراتژیک بین بغداد و واشنگتن است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حضور نیروهای آمریکایی در خاک عراق با توجه به توافق‌نامه بین دو کشور مسئله‌ای قانونی است تصریح کرد: شکی در این مسئله نیست اما سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که آیا توافق‌نامه امنیتی به نیروهای آمریکایی این اجازه را داده است که با پهپادهایشان در آسمان عراق عملیات نظامی انجام دهند و سردار قاسم سلیمانی مهمان رسمی دولت عراق و ابومهدی المهندس فرمانده حشدالشعبی نیروی نظامی رسمی عراق را در خاک این کشور ترور کنند؟ کدام بند و ماده این توافق‌نامه به شما اجازه می‌دهد هر زمان که خواستید نیروهای عراقی را هدف قرار دهید؟ نظامیان آمریکا با این اقدامات نه فقط قواعد مشخص شده در توافق نامه امنیتی را زیرپا گذاشتند که از خطوط قرمز عراق نیز رد شدند.

عبور آمریکا از خطوط قرمز عراق با حمله به مقاومت

الحکیم با اشاره به عملیات طوفان الاقصی و جنگ کنونی در غزه، حملات اخیر نیروهای مقاومت عراق علیه مواضع نیروهای آمریکایی در منطقه را پاسخی به عبور نیروهای آمریکایی از خطوط قرمز عراق دانست و تاکید کرد: درواقع حملات مقاومت عراق واکنشی به اقدامات گذشته نیروهای آمریکایی علیه مردم و حاکمیت عراق است که در حال حاضر و به واسطه جنگ غزه نمایان شده است.

تحلیلگر عراقی مسائل منطقه با اشاره به این مسئله که آمریکایی‌ها از یک سو اعلام می‌کنند که خواستار افزایش تنش‌ها در منطقه نیستند اما از طرف دیگر با حملات اخیر به بهانه کشده شدن ۳ نظامی این کشور نشان دادند که دچار یک تناقض و سردرگمی عمیق در اتخاذ سیاست‌هایشان در قبال مسائل منطقه هستند. به نظر می‌رسد دست به گریبان بودن دولت کنونی آمریکا با مسائل مختلف داخلی مثل در پیش داشتن انتخابات و پدیده مهاجران غیرقانونی و مسائل خارجی مثل ادامه بحران در اوکراین، جنگ غزه و تقابل اقتصادی با چین، قدرت تصمیم‌گیری را از بایدن و دولتش سلب کرده است و اتخاذ رویکردهای متضاد کنونی ناشی از این سردرگمی است.

حملات آمریکا با هدف حذف مقاومت در عراق

وی تاکید کرد: قطعا شرایط کنونی آمریکا اجازه آغاز یک جنگ فراگیر را به این کشور نمی‌دهد اما اقدامات این کشور از جمله حملات در داخل خاک عراق و سوریه که قطعا از سوی نیروهای عراقی بدون پاسخ نخواهد بود می‌تواند منطقه را به یک بحران عظیم دچار کند. آنچه مشخص است حملات کنونی آمریکا در منطقه از جمله در عراق و سوریه با دو هدف از بین بردن یا تضعیف توان مقاومت و منحرف کردن افکار عمومی از جنگ غزه و جنایات اسرائیل صورت می‌گیرد.

موانع پیش‌روی عراق برای اخراج نیروهای آمریکا

مدیر خبرگزاری النخیل عراق با بیان این مسئله که مردم و مرجعیت عراق خواهان اخراج نیروهای آمریکایی از عراق هستند و این خواسته بعد از حملات اخیر نیروهای آمریکایی تشدید هم شده است تصریح کرد: در حال حاضر آمریکا تلاش می‌کند با سلاح دلار سلطه خود را بر عراق ادامه دهد و به حضور نظامی در این کشور به هر قیمتی ادامه دهد. قطعا برای کاستن از قدرت نفوذ آمریکا در عراق استقلال دستگاه مالی و اقتصادی عراق از آمریکا امری الزامی خواهد بود. متاسفانه به دلیل توافق نامه استراتژیک بین بغداد و واشنگتن که پیشتر به آن اشاره شد تراکنش‌های مالی کشور عراق از طریق بانک فدرال رزرو آمریکا انجام می‌شود و همین مسئله دست دولت عراق را در تصمیم گیری‌های مستقل بسته است. از طرفی برای لغو این توافق‌نامه ننگین رای موافق دوسوم نمایندگان پارلمان عراق نیاز است که متاسفانه به دلیل وجود فضای متشتت و نابسامان سیاسی و اختلافات حزبی عمیق تحقق این امر بسیار سخت خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به ترور اخیر ناجی الکعبی فرمانده نیروهای عصائب الحق عراق، ترور این  فرمانده برجسته مقاومت را در راستای حملات اخیر آمریکا علیه مقاومت عراق دانست و تاکید کرد: همانطور که گفته شد آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند مقاومت را در عراق سرکوب یا دست‌کم تا حد بسیاری تضعیف کنند و ترورهایی از این دست نیز با دستور آمریکا صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.