«الهام علی‌اف» رییس جمهوری آذربایجان در انتخابات زودهنگام این کشور که توسط احزاب مخالف تحریم شده بود، با کسب ۹۲ درصد آرا به پیروزی رسید.

انتخابات جمهوری آذربایجان؛ پیروزی علی‌اف به طور رسمی اعلام شد

 بر اساس اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات آذربایجان، الهام علی اف با کسب ۹۲ درصد آرا در انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان پیروز شد. این آمار را مازاخیر پاناخوف، کمیسر انتخابات پس از شمارش ۹۳ درصد آرای انتخابات روز چهارشنبه اعلام کرد.

زاهد عروج، نامزد مستقل با ۲.۱۹ درصد دوم شد و پس از آن، فاضل مصطفی، رهبر حزب آفرینش بزرگ با ۲ درصد آرا، قرار گرفت.

سایر نامزدها کمتر از ۲ درصد آرا را کسب کردند.

انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان برای دومین بار به طور فوق العاده برگزار شد؛ اولین مورد در سال ۲۰۱۸ رخ داد، زمانی که انتخابات در ابتدا به جای اکتبر (آبان) در آوریل (فروردین) برگزار شد.

اکنون، انتخاباتی که ابتدا برای سال ۲۰۲۵ برنامه ریزی شده بود، حدود یک سال و نیم زودتر و در هفتم فوریه ۲۰۲۴ (۱۸ بهمن ۱۴۰۲) برگزار شد.

در سال ۲۰۰۸، الهام علی اف برای دومین بار نامزد ریاست جمهوری شد و می دانست که این آخرین فرصت او خواهد بود. در آن زمان، قانون اساسی افراد را از انتخاب بیش از 2 بار به عنوان رئیس جمهور منع می کرد. اما یک سال بعد، همه پرسی برگزار و این محدودیت لغو شد.

از سال ۲۰۱۶، رئیس جمهور اختیار تصمیم گیری یکجانبه در مورد انتخابات زودهنگام و انحلال پارلمان را دارد. این قدرت از طریق همه پرسی قانون اساسی در سال ۲۰۱۶ اعطا شد که همچنین به رئیس جمهور حق انحلال پارلمان را اعطا می‌کند.

علی‌اف، جنگ دوم قره‌باغ با ارمنستان در سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور ۱۴۰۲) و بازگشت بخش‌های اشغال شده این کشور در قره‌باغ کوهستانی را عامل اصلی برگزاری انتخابات زودهنگام اعلام کرد.

علی اف تاکید کرد از آنجایی که انتخابات ریاست جمهوری اهمیت بالایی دارد، این انتخابات باید اولین انتخاباتی باشد که در سراسر کشور برگزار می شود.

با این حال، مخالفان دلایل علی اف را قانع کننده نمی دانند و احزاب اصلی مخالف تصمیم گرفتند که انتخابات را تحریم کنند.

پس از انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۸، سازمان امنیت و همکاری اروپا به مقامات آذربایجان توصیه کرد که ترکیب کمیسیون های انتخاباتی را بررسی کنند تا بی طرفی آنها را افزایش داده و اعتماد عمومی را در عملیات آنها تقویت کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.