مهم‌ترین اهداف و آرمان‌های گام اول انقلاب چه بود و برای  ادامه این مسیر و پیروزی در گام دوم انقلاب اسلامی چه اصولی را باید رعایت کنیم؟

اصول و ضرورت‌های پیروزی در گام دوم انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی ایران با وجود همه چالش‌ها و سختی‌ها با رهبری امام خمینی(ره) و جانفشانی مردم در بهمن 1357 به نتیجه رسید و پس از گذر از چالش‌ها و موانع بسیار گام نخست خود را با پیروزی پشت سر گذاشت. رهبر معظم انقلاب، در سخنرانی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی (بهمن ماه 97)، بیانیه آغاز گام دوم انقلاب را برای مردم ایراد فرموده و بر ضرورت تداوم این مسیر الهی تأکید کردند اما مهم‌ترین اهداف و آرمان‌های گام اول انقلاب چه بود و برای  ادامه این مسیر و پیروزی در گام دوم انقلاب اسلامی چه اصولی را باید رعایت کنیم؟

برای پاسخ به این پرسش‌ها با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

مهم‌ترین اصول و آرمان‌های انقلاب بزرگ اسلامی ایران در نخستین گام چیست؟

امام راحل حرکت تاریخ‌ساز خود را با تأسی به قرآن و بر مبنای کلام الهی آغاز کرد. بنابراین اهداف گام اول انقلاب اسلامی را باید از دیدگاه قرآنی بررسی کرد. از این منظر، انقلاب ما سه هدف مهم دارد: هدف اول طاغوت‌ستیزی است. انقلاب آمده تا با هر طاغوتی، در هر زمانی و در هر شخصیتی با هر شرایطی مقابله کند. دیروز طاغوت محمدرضا پهلوی طاغوت امروز آل‌سعود، انگلیس، آمریکا و هر رئیس، وزیر و... است که بخواهد اشرافی زندگی کند. خدا در قرآن می‌فرماید: «واجتنبوا الطاغوت». هدف دوم انقلاب ولایت‌مداری است یعنی ما پیرو ولایت شویم و هیچ کاری را بدون اجازه خدا و ولی خدا انجام ندهیم. هدف سوم انقلاب اسلامی، الگوسازی است. قرار است این دولت و انقلاب و امت و جامعه برای جهان الگو شوند.

به نظر حضرتعالی اهداف گام اول انقلاب تا چه حد عملی شده و با آرمان‌های امام راحل چقدر فاصله داریم؟

انقلاب اسلامی در گام اول موفقیت‌های زیادی داشته است. با پیروزی انقلاب اسلامی اسلام، قرآن، عترت، معنویت و تربیت نسل نوجوان و جوان ما احیا شد و شهدای عزیز نتیجه این تربیت هستند. اقتدار نظام جمهوری اسلامی، پیشرفت اسلام در دنیا، سرکوبی دشمنان و شکستن ابهت ابرقدرت‌های شرق و غرب و پیشرفت‌ها و دستاوردهای علمی در حوزه‌های مختلف از جمله مهم‌ترین دستاورد نظام اسلامی و انقلاب شکوهمند اسلامی ماست. ۱۱ هزار گروه جهادی هم یکی دیگر از برکات انقلاب اسلامی است که در سیل، زلزله و... به یاری هموطنان خود می‌شتابند.

قبول دارم که ما مشکلات زیادی داریم ولی دستاوردهای انقلاب را هم ببینیم و فقط به نیمه خالی لیوان توجه نکنیم. امام آمد و ما را از مستأجری نجات داد. پیش از پیروزی انقلاب، مکتب تشیع مستأجر و حاشیه‌نشین بود و با پیروزی انقلاب صاحب نظام، یک مملکت و اقتدار و عزت شد. بیاییم شاکر این انقلاب باشیم و شاکر این برکات و اشهد ان امیرالمؤمنین علیا ولی الله باشیم. اگر شاکر بودیم حتماً خدا به ما لطف می‌کند و با دست توانای ارتباط امت با امامشان مشکلات هم حل خواهد شد. ملت می‌داند مشکلات از انقلاب نیست بلکه از انتخاب است، اگر انتخاب‌هایمان عالمانه و با ولایت‌پذیری باشد مشکلات حل می‌شود.

در شرایط حال حاضر برای پیروزی در گام دوم انقلاب که رهبر معظم انقلاب نیز به آن تأکید ویژه‌ای دارند چه باید کرد؟

انقلاب در گام اول مسیر خود را رفته و امروز در گام دوم انقلاب هستیم که پیروزی در آن نیازمند مراقبت و تلاشی ویژه است؛ بعضی یاران پیامبر(ص) در گام اول انقلاب وظیفه خود را خوب انجام دادند اما در گام دوم خوب عمل نکردند و جانشین ایشان را تنها گذاشتند. انقلاب مشروطه هم در گام نخست پیروز شد اما در گام دوم شکست خورد.  انقلاب اسلامی ایران با وجود همه مشکلات و سختی‌ها مقاومت کرد و گام اول را با پیروزی پس از 40سال پشت سر گذاشت. اکنون برای پیروزی در گام دوم انقلابمان لازم است اصولی را رعایت کنیم: اصل نخست در گام دوم انقلاب برای حرکت در مسیر اراده الهی، شجاعت و نترسیدن است. شگرد دشمن ایجاد ترس است؛ شیطان مجسم امروز یعنی آمریکا و مزدورانش ترس را در وجود ما می‌اندازند و این قاعده دشمن است. پیشرفت امروز ایران در زمینه موشکی و ماهواره مرهون مشکل بزرگی چون جنگ بود و توانستیم محدودیت را به فرصت تبدیل کنیم؛ پس تا زمانی ‌که مردم و مسئولان نترسند، پیروز میدان هستیم.

اصل دوم امیدواری است؛ امروز مقداری نارضایتی در جامعه هست ولی نباید تبدیل به ناامیدی شود. نارضایتی و ناامیدی سبب اغتشاش می‌شود. بر اساس آیه ۷ سوره مبارکه محمد، اگر در پای دین خدا ایستادگی شود نصرت قطعی است. دشمن می‌خواهد با کم کردن نفرات، دروغ و سیاه‌نمایی، ما را ناامید کند و با تجهیزات خود ما را بترساند. باید هوشیار باشیم و اجازه ندهیم دشمن به هدف شومش برسد.

اصل سوم برای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی، مجاهدت است؛ مجاهدت نباید محدود به عده‌ای خاص باشد؛ همه باید اهل مجاهدت باشند. هر فردی در هر کسوتی که هست باید کار و تلاش کند. مشکل مملکت ما به سبب کم گذاشتن برخی از افراد است. باید در تکلیف خود مجاهدت کنیم. مجاهدت یعنی در عرصه جنگ نظامی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، رسانه‌ای، جنگ سخت و جنگ نرم هر چه در توان داریم به کار بریم. هیچ کسی نباید در تکلیف خود کم بگذارد. مثلاً در جنگ اقتصادی همه باید مجاهدانه تولید و در مقابل درست مصرف کنند. لازمه تقویت مجاهدت، مقاومت است یعنی موانع را پشت سر بگذاریم و عبور کنیم. لازمه مجاهدت و مقاومت، استقامت است یعنی تا آخر خط بایستیم. لازمه مجاهدت، مقاومت، استقامت و به نتیجه رسیدن، مراقبت است یعنی مراقب باشیم از حدود خارج نشویم. لازمه همه این‌ها ولایت‌مداری است. پس اصل چهارم ولایت‌مداری است و ما باید با ولایت باشیم، روزی که امت با ولایت باشد، کافران و منافقان مأیوس و ناامید می‌شوند. بار اصلی گام دوم انقلاب بر دوش جوانان است، اگر این چهار اصل اساسی رعایت شود گام دوم به ظهور ختم می‌شود.
 

زهرا دلپذیر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.