شهردار گناباد گفت: از مجموع یک هزار و ۷۰۰ هکتار وسعت شهری گناباد ۳۴۰ هکتار را بافت فرسوده و ناکارآمد شهری تشکیل می‌دهد.

ناکارآمدی و فرسودگی۳۴۰ هکتار از وسعت شهری گناباد

به گزارش قدس خراسان، مهران حسین‌زاده در خصوص وضعیت طرح بازآفرینی شهر گناباد اظهار کرد: همیاران بازآفرینی شهر گناباد مشخص و ۷ محله نیز به عنوان محله هدف انتخابات شدند.

وی با بیان اینکه برای محلات هدف ضوابط تشویقی جدیدی ابلاغ شده است، بیان کرد: بر اساس ضوابط طرح تشویقی جدید میزان پارکینگ‌ها کاهش و میزان کاربری‌های تجاری افزایش یافته است، همچنین سطوح مورد نیاز را برای صدور پروانه کاهش داده‌ایم.

شهردار گناباد با اشاره به اینکه هرچند در بافت‌های تاریخی همچنان با محدودیت‌هایی مواجه‌ایم اما تلاش می‌شود اقدامات مورد نیاز در این خصوص صورت گیرد، گفت: برای سایر محلات در بودجه ۱۴۰۲ اقدامات کالبدی شامل کف‌سازی و رسیدگی بیشتر به معابر لحاظ شده و همچنین ضوابطی چون تسهیلات برای ساخت واحدهای مسکونی نیز در نظر قرار داده شده است.

وی بیان کرد: امیدواریم سال ۱۴۰۳ سال رونق بافت فرسوده و بازآفرینی جدی در سطح شهر گناباد باشیم، در همین راستا تعداد ۲۷ همیار بازآفرینی در ۷ محله و ۱۴ مسجد شهر گناباد در حال فعالیت هستند.

سکونت ۱۲ هزار نفر از جمعیت شهری گناباد در بافت فرسوده

حسین‌زاده خاطرنشان کرد: سال ۱۳۹۴ محدوده تاریخی شهر گناباد به مساحت ۱۴۴ هکتار ابلاغ و در سال ۱۳۹۷ با گسترش محدوده بافت‌های فرسوده و ناکارآمد کل این محلات در ۳۶۴ هکتار به تصویب ستاد استانی رسید که جمعیت ساکن در این محلات حدود ۱۲ هزار نفر است.

وی بیان کرد: شهرداری گناباد به عنوان شهر پایلوت کشوری اقدام به راه‌اندازی طرح همیار بازآفرینی نموده که طی یک ماه اخیر انتخابات این طرح در سطح محلات بازآفرینی و مساجد هدف برگزار و تعداد ۲۷ همیار انتخاب شده‌اند.

شهردار گناباد با تأکید بر اینکه افرادی که دارای پرونده بازآفرینی هستند باید در اسرع وقت کار آنها انجام و روند صدور پروانه‌ها تسریع شود، خاطرنشان کرد: مجموعه شهرداری برای پرونده‌های بازآفرینی باید مسیری روان و بالاترین پاسخگویی را انجام دهد.

وی ادامه داد: محلات طرح بازآفرینی شهری گناباد در سال ۱۳۸۶ با ۱۳۵ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد به تصویب کمیسیون ماده پنج استان خراسان رضوی رسید که در سال ۱۳۹۴ محدوده بافت تاریخی گناباد به وسعت بیش از ۱۴۴ هکتار ابلاغ و در سال ۱۳۹۷ با گسترش بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، پهنه‌ای با گستره ۳۶۴ هکتار به تصویب این کمیسیون استانی رسید.

حسین‌زاده عنوان کرد: از مجموع هزار و ۷۰۰ هکتار وسعت شهری گناباد ۲۰ درصد، معادل ۳۴۰ هکتار را بافت فرسوده و ناکارآمد شهری تشکیل می‌دهد که با احتساب بافت تاریخی این میزان به بیش از ۳۶۴ هکتار می‌رسد.

اجرای طرح بازآفرینی شهری یک موقعیت استثنایی

وی اظهار کرد: تلاش نیروهای همیار بازآفرینی نقش بسزایی در وضعیت کالبدی و اجتماعی بافت‌های فرسوده خواهد داشت و امیدواریم شاهد رونق ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده باشیم.

شهردار گناباد افزود: اجرای طرح بازآفرینی شهری با شرایط ویژه در شهر گناباد یک موقعیت استثنایی برای استفاده همشهریانی است که در ۲۰ درصد بافت فرسوده دارای مالکیت هستند.

وی با بیان اینکه در طرح بازآفرینی شهری به دنبال افزایش مشارکت شهروندان هستیم، گفت: برای ۲۰ درصد سطح شهر گناباد که در بافت فرسوده قرار دارد بسته‌های تشویقی در نظر گرفته شده است.

حسین‌زاده با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۰۰ تن قیر در محل‌های بازآفرینی از سوی دولت اختصاص یافته است، گفت: در طرح بازآفرینی شهری مساجد قطب فرهنگی و آموزشی خواهند بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.