سخنگوی در واکنش به اظهارات معاون وزیر صمت که گفته بود مگر گوشت و مرغ ارزان شده که خودرو ارزان شود، گفت: سیاست دولت تعادل بازار از طریق افزایش تولید و واردات به میزان لازم است و فارغ از اظهارات افراد مختلف فصل الخطاب در این زمینه سیاست‌های اعلامی دولت است.

واکنش سخنگوی اقتصادی دولت به اظهارات عجیب معاون وزیر صمت درباره گرانی خودرو/ ساعت کار ادارات در تابستان تغییر می‌کند

وزیر اقتصاد اعلام کرد برنامه دولت برای کنترل رشد نقذدینگی به هدفگذاری خود که رقم ۲۵ درصد بوده نزدیک شده و در دیماه امسال این رقم ۲۵.۲ درصد بوده است.

سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه شاخص تولید در دیماه امسال ۱.۹ درصد رشد داشته استف افزود: ۹ شاخص تولیدی رشد و ۶ شاخص اقتصادی تولید کاهش داشته اند که در این میان بیشترین رشد مربوط به تولید فلزات و مواد شیمیایی با رشد ۶ و ۹ درصدی در صدر بوده است.

وی تصریح کرد: اهمیت این موضوع در دیماه بیشتر ناشی از این است که در فصل سرد که دسترسی سخت تر به گاز وجود دارد همچنان صنایع کشورتوانستند رشد خوبی را ثبت کنند.

خاندوزی ادامه داد: در بخش اسمی و متغیرهای اسمی مهمترین اخبار مربوط است به میزان کاهش رشد نقدینگی که در اردیبهشت در بسته رشد تولید هدفگذاری کنترل نقدینی کشور عدد ۲۵ درصد مصوب شده بود و گزارش بانک مرکزی حاکیست این عدد در دیماه امسال به ۲۵.۲ رسیده که کمترین میزان از تابستان ۹۸ تا امروز است.

وزیر اقتصاد همچنین اظهار داشت:  یکی از  آمارهای مهم وضعیت مسکن است که تورم نقطه به نقطه در دی ماه ۱۴۰۲ یازده درصد کاهش داشته است و از ۵۷.۵ درصد به ۴۶.۵ درصد کاهش داشته است. سرعت رشد قیمت مسکن کاهنده بوده است. تورم ماهانه مسکن در ۵ ماه منفی بوده است و در سایر ماه‌ها هم عدد کمی بوده است.

خاندوزی گفت: در حوزه تعاملات ترانزیتی نرخ گزارش شده از مرز  ۱۴.۲ میلیون تن در پایان دی ماه گذشت که این عدد ۳۰ درصد افزایش ترانزیت کشور را نشان می‌دهد.

واکنش سخنگوی دولت به اظهارات معاون وزیر صمت درباره خودرو

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره اظهارات اخیر معاون وزیر صمت که گفته بود مگر گوشت و مرغ و نان ارزان شده که خودرو ارزان شود و نا همسو به نظر رسیدن عملکرد وزارت صمت در حوزه خودرو با دولت که تلاش‌های دولت سیزدهم را مخدوش می‌کند، گفت: راهبردی از دولت که توسط وزرت صمت هم پیگیری می‌شود به تعادل رساندن بازار از طریق افزایش عرضه و تولید و رفع بخشی از نیازها از طریق واردات خودرو و کنترل و نظام‌مند کردن حاشیه بازار است

وی افزود: در آخرین صحبتی من که من با  وزیر صمت داشتم ایشان وعده دادند  به شکل مفصل درباره سیاستهای خودرویی صحبت کنند. فصل الخطاب در این زمینه فارغ از مصاحبه های افراد مختلف سیاستهایی است که از سوی دولت و وزیر اعلام می شود.

صدور مجوزهای صیادی در همه استانهای جنوبی

سخنگوی اقتصادی دولت درباره صدور مجوزهای صیادی برای استانهای جنوبی کشور هم با اشاره به اینکه بعد از ۲۰ سال صدور مجوزهای صیادی از انحصار خارج شد و صدور این مجوزها فقط برای ساحل نشینان و صیادان بدون مراجعه در هرمزگان آغاز شده، گفت: برای ۲ استان سیستان و بلوچستان و بوشهر  هم فرآینده‌ها آغاز شده است. برای استان‌ خوزستان هم لیست صیادان و ساحل نشینان از سوی استانداری ارسال نشده است که ان‌شاالله به زودی انجام می‌شود.

گوشت ارزان می‌شود؟

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود وداردات گوشت قیمت آن در بازار کاهش پیدا نمی کند، با دو عامل موثر در ناترازی عرضه و تقاضای این کالا اشاره کرد ه و گفت: خشکسالی و افزایش قمیت نهاده‌ها موجب شد در سال‌های گذشته بخش زیادی از دام‌های مولد راهی کشتارگاه شدند و دولت برای توقف این روند دو اقدام را در دستور کار قرار داد اول تامین و عرضه کافی خوراک و نهاده های دامی و دوم تعادل بخشی به بازار از طریق واردات کوتاه مدت.

خاندوزی تصریح کرد: امروز باتوجه به آخرین اطلاعات امیدواریم برنامه‌های جهاد کشاورزی برای بازگشت ثبات هم در عرضه و هم تعادل بازار به سرانجام برسد.

تغییر ساعت کار ادارات در تابستان

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه دولت برنامه ای برای بازگرداندن تغییر یاعت رسمی کشور در تابستان دارد  واز چه طرق مصرف برق را در فل تابستان مدیریت خواهد کرد گفت: فعلا دولت دستور کاری برای تغییر ساعت کشور ندارد اما طبق مصوبه مجلس این اختیار را دارد که ساعت کاری ادارات را تنظیم کند تا ناترازی به حداقل برسد.

وی افزود: بررسی وزارت نیرو نشان می‌دهد تغییر ساعت اداری در سال گذشته ۸۵۰ مگاوات در مصرف برق کشور صرفه جویی ایجاد کرد که معادل ۳ نیروگاه است لذا با توجه به اثربخش بودن این سیاست، در سال آینده نیز دولت از این ظرفیت برای کاهش مصرف انرژی استفاده خواهد کرد.

کاهش هسم هزینه نان در سبد خانوارها

افزایش قیمت نان در برخی نانوایی ها تصریح کرد: سیاست دولت در این خصوص این است که سهم هزینه نان در معیشت و سفره خانوار پایین بماند این سهم در ابتدای دولت ۲.۵ درصد بود که اکنون به ۲ درصد کاهش یافته است در برخی استان ها تقاضای افزایش قیمت داشتند که به شوراهای آرد و نان رفت و مصوب شد اما اگر تخلفی در قیمت و کیفیت ایجاد شود، رسیدگی به آن در حوزه فعالیت وزارت صمت و سازمان تعزیزات است.

خاندوزی در پاسخ به ایرنا پیرامون اخرین وضعیت جاماندگان سهام عدالت و رایزنی با برخی وزاتخانه ها برای عرضه سهام شرکت های تابعه گفت: در دو سال در قانون‌ بودجه موضوع عرضه سهام عدالت به جاماندگان آمده بود اما اینکه اجرایی نشده به دلیل این است که برخی وزارت خانه ها سهام شرکت های خود را نداده اند ما اصرار داریم که شرکت هایی که به این فهرست می آیند، شرکت های ارزنده باشند امیدواریم مخالفت دو وزارت خانه مخالف را مرتفع کنیم مذاکرات اولیه با وزارت خانه های ذیربط و حوزه حقوقی دولت انجام شده و امیدواریم رأی دولت را در این خصوص اخذ کنیم.

دنبال ایجاد مناطق آزاد جدید نیستیم

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به پرسشی درباره تعطیلات پنجشنبه و جمعه ونظر دولت درباره این موضوع بیان کرد: دولت درباره تعطیلات لایحه ای را سال گذشته به مجلس داد و منتظر جمع بندی مجلس هستیم قانون هر نظری داشته باشد، تابع قانون خواهیم بود.  

وی با بیان اینکه رویکرد دولت افزایش کمی مناطق آزاد نیست گفت: در سال گذشته ۷ منطقه آزاد جدید هم اضافه شده و همین مناطق جدید به جهت اینکه نیازمند طرح های تفصیلی بودند شروع به کار آنها ماه ها زمان برد لذا سیاست ما فعال کردن همین مناطق در کنار افزایش کیفیت مناطق آزاد نسل اول هستیم که به دلیل تنگ نظری برخی دستگاه ها در اجرای ماده ۶۵ قانون مناطق آزاد شاهد مشکلاتی هستند لذا دنبال ایجاد مناطق آزاد جدید نیستیم.  

ورود تمام قد بانک مرکزی به مدیریت بازار ارز

وزیر اقتصاد درباره سیاست‌های دولت برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز و طلا در آستانه سال نو، بیان کرد: سیاست دولت و تدابیر بانک مرکزی بر کاهش نوسانات و بازگشت ثبات به بازار ارز است و از تمام ظرفیت خود برای کنترل بازار ارز استفاده خواهد کرد.

خاندوزی تاکید کرد که بانک مرکزی به صورت جدی به مساله افزایش بی ضابطه نرخ ارز در طول ۲۰ روز گذشته ورود کرد و در آینده نیز همین سیاست را ادامه خواهد داد چرا که بی ثباتی در نرخ ارز در هدفگذاری کنترل تورم، کشور را دچار مشکل خواهد کرد و تاکید رئیس‌جمهور محترم نیز بر کنترل این بازار و جلوگیری از افزایش تورم ناشی از آن است.

راه بسته ایرلاین های خارجی به مسیرهای داخلی

خاندوزی درباره تصمیم نهایی در خصوص ورود ایرلاین‌های خارجی به مسیرهای داخلی با توجه به کمبود هواپیماو و سرویس های داخلی با اشاره به در این پیشنهاد در برنامه هفتم توسط مجلس، گفت: دولت هم برنامه ای برای این موضوع ندارد رییس سازمان هواپیمایی در این زمینه اخیرا توضیحاتی داده است ولی در برنامه دولت چنین موضوعی در دست اقدام نیست.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.