بزرگ‌ترین شارح صحیفه سجادیه، از بزرگان ادبیات عرب است که به فرموده رهبر معظم انقلاب می‌توان آن را شیخ بهایی دیگر خواند "سیدعلیخان مدنی شیرازی" اما چنانکه شایسته اوست شناخته و معرفی نشده است.

تلاشی برای معرفی بزرگترین شارح صحیفه سجادیه

سیدعلیخان مدنی شیرازی، فرزند امیرنظام‌الدین دشتکی و از علمای خاندان سادات دشتکی شیرازی است. او ادیبی بزرگ، عالمی فرزانه و شارح بزرگ صحیفه سجادیه است.

تالیف کتاب "رِیاضُ السّالِکین فی شَرْحِ صَحیفَةِ سید السّاجدین(ع) " به سیدعلیخان مدنی شیرازی لقب بزرگترین شارح صحیفه سجادیه را داده است.

به گفته معاون علمی آستان مطهر شاهچراغ (ع)، سیدعلیخان مدنی شیرازی بزرگترین شخصیت علمی است که در حرم مطهر احمدبن موسی (ع) دفن است.

برپایی همایشی بین‌المللی برای معرفی شارح صحیفه سیدالساجدین

اکنون قرار است همایشی علمی در حرم مطهر شاهچراغ (ع) شیراز برگزار شود و علاوه بر رونمایی از سنگ مزار او، شخصیت، آثار و تالیفات او در خلال سخنرانی‌های علمی بیش از گذشته معرفی شود.

معاون علمی حرم شاهچراغ (ع) و دبیر اجرایی این همایش علمی به ایرنا گفت: سیدعلیخان مدنی شیرازی از علمای بزرگ اسلام در سده ۱۱ هجری و از بزرگان جهان در ادبیات عرب است.

مهدی محسنی افزود: رهبر معظم انقلاب از این عالم به عنوان شخصیت و ادیبی بزرگ نام برده‌اند که می‌توان او را "شیخ‌بهایی" دوم دانست.

او افزود: با این همه مزار او در روضه منوره آستان احمدبن موسی (ع) به دلایل مختلف طی سالها از بین رفته بود، طوریکه رهبر معظم انقلاب، سال ۱۳۷۰ در سخنانی مطرح کردند که در سفر به شیراز نتوانستند مقبره این عالم و ادیب بزرگ را پیدا کنند.

محسنی گفت: پنجشنبه، همزمان با سالروز ولادت سیدالساجدین (ع)، همایشی با حضور ۵۰ مهمان خارجی از هند، عراق، حجاز و پاکستان و جمعی از بزرگان و مسئولان ملی و استانی حرم مطهر شاهچراغ (ع) برگزار می‌شود.

معاون علمی حرم شاهچراغ (ع) عنوان کرد: این همایش در ۲ بخش افتتاحیه و علمی برگزار می‌شود و در بخش علمی ۱۰ نفر از افرادی که آثار سیدعلیخان مدنی شیرازی را ترجمه و تصحیح کرده یا مقالاتی درخوری درباره او نوشته‌اند، به ارائه مقاله و سخنرنای می‌پردازند.

محسنی معرفی این شخصیت بزرگ شیرازی را آرزویی دیرینه داست که اکنون گامی برای معرفی بیشتر او برداشته می‌شود.

به گفته او افتتاحیه این همایش بین‌المللی در شبستان امام خمینی (ره) و بخش علمی در سالن شهید دستغیب حرم شاهچراغ (ع) برگزار می‌شود.

رونمایی از سنگ مزارع شارح صحیفه سجادیه پس از ۴۰۰ سال

به گفته دبیر اجرایی همایش "سیدعلیخان مدنی شیرازی"، در بخش نخست این همایش که از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۰:۳۰ پنجشنبه برگزار می‌شود قرار است، پس از ۴۰۰ سال از سنگ مزار بزرگترین شارح صحیفه سجادیه رونمایی شود؛ مزار این ادیب ادبیات عرب در روضه منوره و ضلع شمالی مقبره احمدبن موسی (ع) قرار دارد.

محسنی افزود: علاوه بر این در این رویداد، از ترجه فارسی "رِیاضُ السّالِکین فی شَرْحِ صَحیفَةِ سید السّاجدین(ع) " نیز رونمایی می‌شود؛ این کتاب هفت جلدی ترجمه دکتر حسین صابری است و با همت بنیاد پژوهش‌های رضوی منتشر شده است.

او اضافه کرد: در این بخش از همایش از نخستین نسخه کتاب " نقد و استدراک در لغت عرب" نوشته سید علی شهرستانی، درباره نقش سیدعلیخان مدنی شیرازی در رشد و تکامل استدراکی – انتقادی نیز که نویسنده به تازگی به آستان شاهچراغ(ع) اهدا کرده، نیز رونمایی می‌شود.

معاون علمی حرم مطهر شاهچراغ (ع) گفت: در این همایش از پرتره سیدعلیخان مدنی شیرازی که براساس شواهد تاریخی تصویر شده و تابلو نقاشی خط از قصیده او نیز رونمایی می‌شود.

سید صَدرالدین عَلی بن احمد بن محمد مَعصوم حسینی دَشتَکی شیرازی (۱۰۵۲ - ۱۱۱۸ق یا ۱۱۲۰ق)، معروف به سید علی خان مدنی و سید علیخان کبیر است که در نزد عرب با نام ابن معصوم مدنی شناخته می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.