۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲
کد خبر: 964623

افزایش توجه به حوزه گردشگری ضرورت انکار ناپذیر

حسین رضائی -فعال حوزه فرهنگی و گردشگری

از ۲۳تا۲۶ بهمن جاری در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، شاهد حضور غرفه های از ۳۱ استان کشور، هتلها، خدمات مسافرتی، بوم گردی ها و ارائه ظرفیت های گردشگری ۱۱کشور دعوت شده به نمایشگاه هفدهم هستیم.

حضور دبیرکل سازمان گردشگری ملل متحد و افتتاحیه نمایشگاه در سالن اجلاس سران و سخنان رییس جمهوری در افتتاحیه اهمیت این رویداد را در حالی نشان می دهد که وزارت میراث فرهنگی با همکاری وزارت خارجه روادید ورود به ایران را از گردشگری ۳۳کشور برداشته و بقول دبیر کل سازمان گردشگری،  لغو روادید پیشرفتی بزرگ در راستای گشودن درهای ایران و رشد گردشگری است. 

به گفته ریاست جمهوری اسلامی ایران در افتتاحیه اجلاس مبنی بر اینکه کسی که به ایران سفر می کند باید از لحظه ورود تا لحظه خروج احساس آرامش کند، اینکه برخی بهانه می آورند اگر بخواهیم گردشگری را توسعه دهیم،  پس از اصول و مبانی تجدید نظر کنیم کاملا نادرست است، اقدامات وحرف های امیدوار کننده حوزه حاکمیتی است و این نوید را می دهد که قطار گردشگری به سمت پیشرفت در حال حرکت است و امید است برنامه‌ریزی برای رشد این صنعت به گونه ای باشد که سرمایه گذاران در این صنعت احساس آرامش کنند.

امروزه حال هتل داران زیاد خوب نیست،  بوم گردی ها با مشکل مواجه اند. شرکت های خدمات مسافرتی با نوسانات اقتصادی در چالش اند،  رسانه های حوزه گردشگری ضعیف و ضعف تر شده اند بسیاری از این نشریات در سال های گذشته تقریبا نیمی از سالن را بخود اختصاص می دانند و امسال غرفه های کم رنگی در این حوزه فعالند و بستر تبلیغات رسانه‌ای ضعیف شده است.

گله مندی مدیران مسئول رسانه های وابسته به این صنعت گوش شنوا می خواهد، غرفه های پر زرق و برق ادارات کل استانی که اکثرا با بودجه های دولتی یا حمایتی اداره می شود در کنار غرفه های حوزه های دانشگاهی و مطالعاتی در این صنعت نمره ۲۰را بخود اختصاص می دهند.

آمیختگی حضور متخصصین حوزه صنعت گردشگری با مردمی که به جهت گذران اوقات به نمایشگاه مراجعه می‌کنند فاصله تشخیص و پاسخگو یی را زیاد می‌کند که انتخاب زمان برای حضور متخصصین در نمایشگاه بعدی انشالله لحاظ شود.

آمارهایی که معاونت محترم گردشگری در افتتاحیه ارائه دادند نشان از افزایش رو به رشد آن نسبت به سال قبل نشان از عزمی جدی جهت جذب سرمایه و رونق اقتصادی است.

گفتنی است آمارهای جهانی تعداد گردشگری جهان در سال ۲۰۲۲ را  بیش از ۹۰۰ میلیون نفر اعلام که نسبت به قبل از کرونا ۶۳درصد رشد داشته است، این صنعت در جهان در حدود ۱۰درصد از تولید ناخالص داخلی را بخود اختصاص داده و در حال حاضر بیش از ۲۹۰ میلیون نفردر جهان بطور مستقیم و غیر مستقیم در فعالیت گردشگری شرکت دارند و به عبارتی دیگر از هر ۱۱شغل در سطح جهان یک شغل در ارتباط با گردشگری است.

اگر ما به صنعت گردشگری بغیر از تاثیرات فرهنگی از منظر رونق اقتصادی و اشتغال نگاه کنیم لازم است بسته های های حمایتی،  چه در گردشگری داخلی و چه در جذب گردشگران خارجی داشته باشیم. 

امسال توجه به گردشگری مذهبی و زیارتی به غیر از خراسان رضوی همانند سالهای قبل در سایر استانهای دارای ظرفیت در این حوزه کم رونق بود اما باید توجه داشته باشیم با رونق گردشگری مذهبی سایر حوزه‌ها ی گردشگری نیز انتفاع خواهد یافت، 

لازم است به این نکته اشاره کنم که در سال گذشته میزان سفرهای گردشگری به کشورهای متعهد به چهارچوب اسلامی و به اصطلاح گردشگری حلال ۲۲۰میلیارد دلار گردش مالی داشته و ۳۰درصد از کل گردشگری جهان را (بغیر از حج و عمره)  بخود اختصاص داده است، بی تردید تقویت زیر ساخت ها،  ایجاد برندینگ های قوی،  سهم ما را از این نوع گردشگری افزایش خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.