نماینده پیشین ایران در اوپک: نماینده پیشین ایران در اوپک: کسانی که در محدوده ی الگو از گاز استفاده می کنند، گاز را با قیمت یارانه ای در اختیار دارند.حتی کسانی که خوش مصرف هستند، بخشودگی قبوض خواهند داشت ولی مشترکان پر مصرف بای بهای واقعی گاز را خودشان بپردازند.

محمدعلی خطیبی در گفت‌وگو با قدس: تعرفه‌گذاری پلکانی گاز به معنای تنبیه پرمصرف‌ها و تشویق کم مصرف‌هاست

محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک ضمن اشاره به مزیت های تعرفه گذاری پلکانی گاز تصریح کرد: کسانی که در محدوده ی الگو از گاز استفاده می کنند، نباید نگرانی ای در مورد قبوض خود داشته باشند.

وی ادامه داد: از آنجائی که برخی مشترکان بی محابا از گاز استفاده می کنند و حساسیتی نسبت به میزان مصرف ندارند، روش تعرفه گذاری پلکانی به منظور مدیریت مصرف آن ها به اجرا گذاشته شده است.

نماینده پیشین ایران در اوپک خاطرنشان کرد: کسانی که در محدوده ی الگو از گاز استفاده می کنند، گاز را با قیمت یارانه ای در اختیار دارند. دولت خود را موظف می داند برای مصارف ضرور و متعارف یارانه پرداخت کند. حتی کسانی که خوش مصرف هستند، بخشودگی قبوض را خواهند داشت.

خطیبی گفت: اما برخی از مشترکان مصارف نامتعارف دارند. این افراد باید بهای واقعی گاز را بپردازند. یارانه به مصارف نامتعارف تعلق نمی گیرد و این مشترکان با رقم های بالایی در قبوض خود مواجه می شوند.

وی ادامه داد: تعرفه گذاری پلکانی به نحوی است که بین پرمصرف ها و کسانی که مصارف نامتعارف دارند با کسانی که مصارف معقول و ضرور دارند، تفاوت قائل می شویم. نمی توانیم یارانه را به صورت یکسان به تمامی مصارف پرداخت کنیم. دلیلی برای پرداخت یارانه به مصارف بالا و غیرضروری وجود ندارد.

چه ضرورتی دارد که بهینه سازی مصرف را در دستور کار قرار دهیم؟

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: شاید این سوال در افکار عمومی به وجود بیاید که ما از منابع عظیم نفت و گاز بهره مند هستیم و چه ضرورتی دارد که بهینه سازی مصرف را در دستور کار قرار دهیم، در پاسخ به این سوال باید بگوییم که منابع انرژی جزو سرمایه های بین نسلی هستند و به آیندگان هم تعلق دارند، بنابراین، نمی توانیم هر طور که می خواهیم از آن ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: موضوع دیگر این است که می توانیم با صرفه جویی در مصرف انرژی، باقیمانده ی آن را تبدیل به کالاهای دیگری کنیم که ارزش افزوده ی بالایی ایجاد می کنند و فروش آن ها برایمان سودآوری زیادی دارد. از این درآمدها می توانیم در راستای توسعه ی کشور بهره ببریم.

خطیبی گفت: هدردادن انرژی صرف نظر از اینکه منابع انرژی داریم یا نداریم، عقلانی نیست. وقتی که می توانیم از فروش این منابع و یا تبدیل آن ها به کالاهای دیگر، سود سرشاری کسب کنیم، چرا باید آن ها را بیهوده بسوزانیم و هدر دهیم.

وی ادامه داد: الان بسیاری از کشورها که منابع انرژی در اختیار ندارند، آن را با قیمت گزاف وارد و تبدیل به کالاهای دیگر که ارزش افزوده ی بالایی دارند، می کنند. از محل صادرات این کالاها سود فراوانی به دست می آورند. ما هم می توانیم از طریق صرفه جویی در مصرف انرژی، آن را به کالاهای دیگر تبدیل و صادر کنیم. این روش سود سرشاری را نصیب کشور می کند.

جریمه ی پرمصرف ها راهکاری برای بهینه سازی مصرف انرژی در کشور

گفتنی است، امروزه انرژی تبدیل به یکی از کالاهای استراتژیک در سراسر جهان شده است. به گونه ای که مدیریت مصرف آن از اهمیت زیادی برخوردا است و هدررفت آن در هیچ جای جهان پذیرفتنی نیست. در حال حاضر، هزینه ی تولید گاز مصرفی نیز از مصرف کنندگان دریافت نمی شود. شاید به همین دلیل است که مشترکان پرمصرف که جزو طبقات مرفه جامعه هستند، دلیلی برای مدیریت مصرف خود نمی بینند و مصرفی 5 برابر مشترکان کم مصرف را به ثبت می رسانند.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که جریمه ی پرمصرف ها می تواند راهکاری برای بهینه سازی مصرف انرژی در کشور باشد. بر اساس قانون، وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظفند تعرفه آب، برق و گاز مشترکین خانوارهای کشور را به گونه‌ای اصلاح کنند که با رعایت مناطق جغرافیایی کشور، تعرفه مشترکین کم‌مصرف خانوارهای محروم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور برابر صفر، مشترکین تا الگوی مصرف به‌صورت یارانه‌ای، مشترکین پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف به‌صورت غیریارانه‌ای و براساس الگوی افزایش پلکانی(آی.بی.تی) تعیین شود.

براساس مصوبه قانونی بالا، سال قبل فاز اول تعرفه گذاری پلکانی در کشور اجرا شد که بنا بر آمار شرکت ملی گاز توانست تأثیر خوبی بر مدیریت مصرف داشته باشد. فاز دوم این روش تعرفه گذاری امسال اجرایی می شود. به زعم کارشناسان، اخذ قیمت های واقعی از پرمصرف ها می تواند قدرت بازدارندگی داشته باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.