رئیس دبیرخانه مشهد شهر جهانی گوهرسنگ‌ها گفت: براساس سیاست شهرهای جهانی، شهردار هر شهر دبیر شهر جهانی تعریف شده اما با توجه به تغییرات متفاوت شهرداران نه تنها نتوانسته‌ایم از جایگاه شهردار برای توسعه ظرفیت‌های مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها استفاده کنیم.

جای خالی شهردار در حمایت از مشهد، شهر جهانی گوهرسنگ‌ها

به گزارش قدس خراسان، هفت سال از زمانی که مشهد از سوی سازمان جهانی یونسکو به عنوان نخستین شهر گوهرسنگ دنیا انتخاب شد می‌گذرد اما این فرصت با وجود موانع قانونی داخلی از جمله ارزش‌گذاری دوگانه گوهرسنگ‌های صادراتی توسط وزارت صمت و فلزات گرانبها توسط بانک مرکزی و همچنین قرار گرفتن بخش زیادی از گوهرسنگ‌ها در گروه چهار کالای ممنوعه وارداتی در حال از بین رفتن است.

رئیس دبیرخانه مشهد شهر جهانی گوهرسنگ‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ما عنوان کرد: دنیای گوهرسنگ‌ها دنیایی بی‌انتهاست، گردش مالی بسیار زیادی دارد و دومین تجارت رسمی دنیا محسوب می‌شود اما زمانی این تجارت برای ما جواب می‌دهد که شرایط، زیرساخت‌ها و قوانین درست باشد تا بخش خصوصی و فعالان بتوانند به راحتی در آن تجارت کنند. اگر شرایط تجارت گوهرسنگ‌ها در کشور ما مثل کشورهای تایلند، ترکیه و سایر کشورها آماده باشد می‌توان به ایجاد منافع حاصل از این بازار امیدوار بود اما متأسفانه این گونه نیست.

هدررفت سرمایه‌ها دور از انتظار نیست

ملیحه سلطانی ادامه داد: تمام دنیا در حال حرکت به این سمت است که تسهیل‌گری کند اما ما شاهد اجرای قوانینی هستیم که در بحث گوهرسنگ‌ها تاریخ مصرف آن‌ها گذشته است و باید حتماً بازبینی شود متأسفانه هنوز هیچ قانون مدونی برای گوهرسنگ‌ها وجود ندارد و شاهد خروج سنگ از مرزها به صورت خام هستیم که تمام این موارد فرصت‌سوزی است و وقتی در حداقل موارد مطرح شده در گوهرسنگ‌ها یعنی وجود قوانین مدون و شفاف هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم فرار سرمایه‌ها از کشور و استان نباید دور از انتظار باشد. 

وی با اشاره به سر به مهر بودن بسیاری از معادن گوهرسنگ در کشور و استان افزود: در خراسان انواع عقیق و آمیتیس و انواع سنگ‌های قیمتی دیگر وجود دارد اما تا زمانی که قوانین و مقررات صادرات و واردات اصلاح نشود این سرمایه و فرصت از دست می‌رود. مشهد شهر جهانی گوهرسنگ‌ها را داریم اما هنوز نتوانسته‌ایم قوانینی در سطح جهانی تنظیم کنیم هر چند که کار چندان دشوار و پیچیده‌ای نیست.

جای خالی شهردار در حمایت از مشهد شهر جهانی گوهرسنگ‌ها

سلطانی تصریح کرد: براساس سیاست شهرهای جهانی، شهردار هر شهر دبیر شهر جهانی تعریف شده اما با توجه به تغییرات متفاوت شهرداران نه تنها نتوانسته‌ایم از جایگاه شهردار برای توسعه ظرفیت‌های مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها استفاده کنیم بلکه این نکته را باید عنوان کرد که هنوز هیچ ساختار حقوقی و شرح وظایفی برای این جایگاه و سایر امتیازات برای یک شهر جهانی تعریف نشده است. 

رئیس دبیرخانه مشهد شهر جهانی گوهرسنگ‌ها به تغییرات مشهد در این زمینه اشاره کرد و گفت: پیش از انتخاب این شهر به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها هیچ شناختی از این موضوع و درآمدزایی از گوهرسنگ‌ها وجود نداشت اما در حال حاضر هم شاهد رونق بهتری در این بازار هستیم و هم اینکه در بحث آموزش، ترویج و تراش توانسته‌ایم مدرسه، موزه و رشته دانشگاهی داشته باشیم.

در اصلاح قوانین، دستگاه‌های اجرایی همسو و هماهنگ نیستند

وی با تأکید بر اقدام‌های مفید انجام شده، ادامه داد: ایمیدرو، دبیرخانه، بخش خصوصی و کانون زیورآلات هر یک تمایل دارند کاری در راستای اصلاح قوانین و مقررات انجام دهند اما هیچ هماهنگی و یکدستی در اقدام‌های آن‌ها وجود ندارد و شاهد موازی‌کاری هستیم. هنوز میان بخش واردات و صادرات این هماهنگی ایجاد نشده چه سنگ‌هایی برای واردات ممنوع و چه سنگ‌هایی باید وارد کشور شود تا با استفاده از ظرفیت تراشکاران درآمدزایی کنیم. نسبت به گذشته شرایط بهتری داریم اما با اصلاح قوانین می‌توانیم به سمت ارزآوری برای شهر و کشور حرکت کنیم و فقط همسو شدن و خارج شدن از اقدام‌های جزیره‌ای می‌تواند راهگشا باشد. 

سلطانی تصریح کرد: اگر نیاز را به توانمندی ارتباط دهیم قطعاً یک سیستم هوشمندانه طراحی کرده‌ایم و کار مراجع قانونی طراحی این سیستم است اما همان طور که بارها تأکید کرده‌ایم بخش خصوصی برای واردات و صادرات مشکل دارد و وجود موانع متعدد سبب ایجاد دلسردی در فعالان این عرصه می‌شود. جدا از صادرات و استخراج گوهرسنگ‌های معادن داخل استان و کشور، تنها تراش گوهرسنگ‌ها درآمدزایی بسیار بالایی دارد که با واردات گوهرسنگ‌های خام از کشورهای دیگر می‌توان درآمد قابل توجهی برای کشور ایجاد کرد و با اصلاح قوانین می‌توان جلو واردات بی‌رویه سنگ‌های بی‌کیفیت از کشورهایی مثل چین را گرفت و این بازار را به دست هنرمندان این عرصه سپرد و تنها راه حل آن فقط اقدام هماهنگ و همسو دستگاه‌های اجرایی است.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.