امروز تل آویو در شرایطی نیست که بتواند از حماس امتیاز بگیرد به همین دلیل واشنگتن تمامی پیشنهاداتی که از طرف کشورهای مختلف برای اجرای آتش بس مطرح می شود را وتو می کند تا اشغالگران بتواند به یک موقعیت برتری نسبی دست یابد

وقت‌کشی برای انسان‌کشی / تکرار وتوی قطع‌نامه آتش‌بس در غزه حربه واشنگتن برای خرید زمان و تداوم جنایات اشغالگران

در ادامه پشتیبانی همه جانبه سیاسی، نظامی، اقتصادی و حتی حقوقی ایالات متحده از ماشین کشتار رژیم صهیونیستی، آمریکا بار دیگر در مقام دفاع از متحد جنایتکار خود، قطعنامه پیشنهادی الجزایر جهت برقراری آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد. قطعنامه مذکور اگر چه ۱۳ رأی مثبت آورد، اما به دلیل وتو از سوی آمریکا به تصویب نرسید. یکی از برجسته‌ترین مفاد پیش‌نویس طرح الجزایر این بود که شورای امنیت «خواهان آتش‌بس فوری به دلایل بشردوستانه شد که باید توسط همه طرف‌ها رعایت شود». پیش نویس قطعنامه با رد «آوارگی اجباری غیرنظامیان فلسطینی»، بار دیگر «همه طرف‌ها را به رعایت قوانین بین‌المللی» فراخواند.

از آغاز حمله‌ وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه این سومین بار است که آمریکا قطعنامه پیشنهادی برقراری آتش‌بس در غزه را وتو کرده و مانع از تصویب آن می‌شود. تصمیم اخیر اما واکنش های زیادی به دنبال داشت. حماس این اقدام را چراغ سبزی برای کشتار بیشتر توسط اسرائیل خوانده است.

966813
علی عبدی

آمریکا صحنه گردان تحولات غزه

دکتر علی عبدی، کارشناس ارشد مسائل فلسطین اشغالی، در گفت و گو با قدس در تحلیل رخداد اخیر با بیان اینکه واشنگتن با وتوی قطع نامه آتش بس در غزه به دنبال اجرای تاکتیک سیاسی علیه مقاومت هست، گفت: طی چهار ماه اخیر ایالات متحده آمریکا  حدود هفت  قطع نامه در مسئله غزه را وتو و حتی از ارائه آن ممانعت کرده و این عمل به معنای آن است که رژیم صهیونیستی به دنبال گرفتن امتیاز از مقاومت هست.

وی با اشاره به اینکه پافشاری آمریکا در این زمینه به معنی عدم آمادگی اسرائیل در مذاکرات است، افزود: امروز رژیم صهیونیستی در شرایطی نمی باشد که بتواند با حماس پشت میز مذاکره بنشیند و از مقاومت امتیاز بزرگی نظیر آزادی اسرای نظامی خود را خواستار بشود. برای همین منظور واشنگتن تمامی پیشنهاداتی که از طرف کشورهای مختلف برای اجرای آتش بس مطرح می شود را وتو می کند تا اشغالگران بتواند به یک موقعیت نسبی دست یابد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره حمایت همه جانبه و بی چون و چرای واشنگتن از تل آویو گفت: در واقع میدان دار اصلی صحنه نبرد در غزه آمریکایی ها هستند، آنها پشتیبان نظامی، اقتصادی و سیاسی صهیونیست ها در منطقه هستند. تمام تلاش آمریکا این است بدون دادن امتیازی به مقاومت به خصوص در مسئله تخلیه شهر غزه توسط صهیونیست ها، مقاومت را خلع سلاح نماید.

دیپلماسی حماس در میز مذاکره

وی با اشاره به قدرت نظامی حماس و دست بالای این گروه در میز مذاکره با اسرائیل، گفت: این گروه مقاومت کوچک در منطقه توانسته با یک دیپلماسی حرفه ای رژیم صهیونیستی را به زانو در آورد. مردم غزه هم مجاهدانه در برابر اسرائیل ایستاده اند و شاید نکته ای که بتوان بعنوان عقبه محکم و قدرتمند در میز مذاکره بیان داشت همین مسئله بوده است. 

او با بیان اینکه آمریکایی ها درباره آینده اسرائیل به شدت نگران هستند، گفت: واشنگتن درباره اوضاع داخلی رژیم صهیونیستی یک ملاحظه جدی را در دستور کار خود دارد چراکه امروز اسرائیل در داخل با یک تهدید جدی مواجه است، تا زمانیکه این رژیم به یک  ثبات سیاسی نسبی داخلی دست نیابد هرگونه توقف جنگ عملا بصورت دومینو وار باعث آوار شدن این شکست (آتش بس) به داخل  سرزمین های اشغالی  خواهد شد. در حال حاضر اسرائیل از درون در حال فروپاشی است اما واشنگتن قصد دارد برای ضربه گیری از این اتفاق یک تثبیت نسبی را در داخل سرزمین های اشغالی و نوار غزه انجام دهد تا به نوعی شکست های اطلاعاتی، نظامی و سیاسی اسرائیل جبران شود.

سعودی در مسیر سادات

عبدی در پاسخ به این پرسش که چرا کشورهای اسلامی به خصوص عربستان سعودی، امارات و مصر در مسئله فلسطین موضعی انفعالی دارند، گفت: پرونده فلسطین برای برخی از  کشورهای عربی اولویت و دغدغه ذاتی محسوب نمی شود بلکه بهانه ای برای ارتقای بازیگری سیاسی و کسب موقعیت خود در منطقه هستند  وی تصریح کرد: همین رفتار را انور سادات رئیس جمهور مصر در کمپ دیوید در مسئله فلسطین انجام داد. در واقع هدف وی در این پیمان ارتقاع راهبرد مصر در بین کشورهای اسلامی بود اما نتیجه ای که قاهره توانست از این نشست به دست آورد باتلاقی بود که امروز این کشور در برابر رژیم صهیونیستی گرفتار شده است.

او با بیان اینکه رفتار حاکمان سعودی نیز مشابه رفتار سادات در دهه 1975میلادی است، افزود: در حال حاضر عربستان سعودی هیچ نسبتی با پرونده فلسطین و موضوع غزه ندارد به خصوص اینکه امروز در راس هرم قدرت شخصیتی  غرب گرایی مانند بن سلمان قرار دارد که تمامی ویژگی هایی یک فرد دیکتاتور، دارای جنون قدرت طلبی را دارد.

کارشناس ارشد مسائل فلسطین اشغالی تصریح کرد: در واقع پرونده یمن بازگو کننده این مسئله است. دیدگاه  محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، نگاهی سکولاری است که جهان اسلام را از دریچه منفعت طلبی رصد می کند. هرچند محمد بن زاید حاکم امارات متحده نیز دیدگاهی شبیه به بن سلمان دارد اما به لحاظ سنی و تجربه ای سعی می کند با مسائل منطقه ای پخته تر رفتار نماید.

عبدی در پایان اظهار داشت: در حال حاضر در بین کشورهای عربی با نسلی از رهبرانی مواجه هستیم که هیچ تعلق خاطری در مسئله فلسطین ندارند. در دهه نود میلادی در منطقه و جهان اسلام رهبرانی مانند حافظ اسد و معمر قذافی حضور دارند که علی رغم تمام مسائلی که داشتند در عمل به موضوع فلسطین واکنش نشان می دادند. ولی امروز ما شاهد خلع چنین افرادی در جهان عرب هستیم. در واقع رهبران جوانی در اریکه قدرت در کشورهای عربی هستند که تنها در بحث بازیگری سیاسی خود و غرب رفتار می نمایند در واقع مهره ایالات متحده آمریکا در منطقه اند بطوریکه بازی گری آنها تا جایی است که واشنگتن به آنها فضا دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.