دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روز ۱۱ اسفند برگزار می‌شود و ۱۰ داوطلب در حوزه‌های اقلیت‌های مذهبی تهران برای حضور در مجلس وارد کارزار انتخاباتی شدند.

داوطلبان نهایی انتخابات از اقلیت‌های مذهبی حوزه تهران مشخص شدند+ اسامی

به گزارش قدس آنلاین، انتخاب نمایندگان اقلیت‌های دینی مطابق اصل ۶۴ قانون اساسی صورت می‌گیرد که بر اساس آن، زرتشتیان و کلیمیان هر کدام یک نماینده، مسیحیان آشوری و کلدانی مجموعا یک نماینده و مسیحیان ارمنی جنوب و شمال نیز هر کدام یک نماینده در مجلس شورای اسلامی ایران دارند.

جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که در قانون اساسی برای اقلیت‌های دینی، کرسی‌های ویژه و دائمی در مجلس شورای اسلامی پیش بینی کرده است.

در حالیکه در قانون اساسی قبل از بازنگری آن، ملاک ایجاد حوزه‌های انتخابیه مجلس وجود ۱۵۰ هزار نفر تعیین شده بود اما اقلیت‌های دینی از این قاعده مستثنی هستند و شمار آنها با هر میزانی که باشد، از داشتن دست کم یک نماینده در مجلس برخوردار هستند.

به عبارت دیگر، طبق قانون اساسی، شمار کرسی‌های متعلق به اقلیت‌های دینی در مجلس قابل حذف و کاهش نیست اما می‌تواند با افزایش جمعیت آنان و با تشخیص اکثریت نمایندگان، بیشتر شود.

داوطلبان کلیمی

در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران، «همایون سامه یح نجف آبادی» با کد انتخابی ۱۷ و «امیر دوستان» با کد انتخاباتی ۱۵ به عنوان نامزدهای نمایندگی مجلس در میان اقلیت دینی کلیمیان با یکدیگر رقابت می‌کنند.

داوطلبان ارامنه شمال

اقلیت دینی ارامنه شمال نیز شاهد رقابت چهار نامزد به نام‌های «ژوزف امیریان» با کد نامزدی ۱۳، «سوآن سهرائی» با کد نامزدی ۱۶، «آرا شاوردیان» با کد نامزدی ۱۷ و «آلکس قراپتیان» با کد انتخاباتی ۲۱ در انتخابات پیش رو هستند.

داوطلبان آشوری و کلدانی

«شارلی انویه تکیه» با کد انتخاباتی ۱۶ و «اتور بیت جانو چهار بخشی» با کد انتخاباتی ۱۷ هم نامزدهای انتخاباتی آشوریان و کلدانیان برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی معرفی شدند.

داوطلبان زرتشتی

زرتشتیان هم تنها اقلیت دینی در ایران هستند که فقط ۲ نامزد از سوی آنان در کارزار رقابت‌های انتخاباتی مجلس دوازدهم حضور دارند که شامل «فرخ ایزدی کلانتری» با کد انتخاباتی ۱۵ و «بهشید برخوردار» است که با هم به رقابت می‌پردازند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند در سراسر کشور برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.