توسعه میدان گازی «مختار» شهرستان بویراحمد با هدف جبران بخشی از ناترازی گاز کشور و ضرورت فعال کردن بنگاه های اقتصادی استان پس از سه دهه انتظار و با اهتمام دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفته است.

اعلام آمادگی سرمایه گذار خارجی در میدان گازی مختار بویراحمد

به گزارش قدس آنلاین، مخزن گازی مختار در استان کهگیلویه و بویراحمد و در فاصله ۱۰کیلومتری شهر یاسوج واقع شده است، البته وجود گاز در مخزن مختار با حفر نخستین چاه اکتشافی در سال ۱۳۶۹ اثبات شد.

میدان گازی مختار سال ها در پیچ و خم وعده ها باقی ماند تا اینکه پس از سال ها انتظار این میدان گازی در دولت سیزدهم تعیین تکلیف شد.

پیش بینی می شود میدان گازی مختار بویراحمد تا ۱۰ سال به شبکه سراسری کشور گاز می هد.میدان گازی یا میدان گاز طبیعی ( Natural gas field ) به مخزن طبیعی گاز طبیعی می‌گویند که طی میلیون‌ها سال در اثر فعل و انفعالات شیمیایی بر روی بقایای جانداران مدفون شده در زمین به وجود می‌آید و این میادین اغلب در کنار میادین نفتی یافت می شوند.

میدان گازی مختار یاسوج با تولید بیش از ۲۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی ذخیره شده در ۱۰ کیلومتری این شهر یاسوج قرار دارد و یکی از ظرفیت های مهم اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود.

طبق اعلام معاون وزیر نفت، بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، این طرح در ۲ مرحله اجرا و با توسعه این میدان، روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

سید علی احمد زاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد خواستار تعیین تکلیف میدان گازی مختار توسط وزارت نفت شد. وی گفت: راه اندازی میدان گازی مختار از مطالبات و خواسته‌های به حق مردم منطقه از مجموعه وزارت نفت است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد از ورود سرمایه گذار لبنانی به استان خبر داد و گفت: سرمایه گذاری در حوزه میدان گازی مختار بویراحمد حمایت می شود و شرایط را برای کسانی که متقاضی سرمایه گذاری باشند، فراهم خواهیم کرد.

وی افزود: سرمایه گذاران، مورد حمایت تیم اقتصادی استان هستند و زمینه برای حضور و سرمایه گذاری آنها در استان فراهم شده است.

احمدزاده تصریح کرد: این استان ظرفیت های زیادی برای سرمایه گذاری دارد و سرمایه گذاری که در این زمینه می تواند به ایجاد اشتغال پایدار کمک کند، قطعا حمایت می شوند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این استان در بخش های نفت و گاز، کشاورزی ، صنعت و گردشگری استعداد و ظرفیت های بالایی برای سرمایه گذاری دارد که اولویت با سرمایه گذران داخلی است اما سرمایه گذاران خارجی نیز در این استان مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: زمینه سرمایه گذاری در صنایع پایین دست پتروشیمی، نیروگاه های برق آبی و سایر حوزه ها در استان فراهم است و از سرمایه گذار خارجی دعوت می کنیم در این زمینه ها نیز به سرمایه گذاری اقدام کنند.

وی با اشاره به وجود مخزن گاز در منطقه مختار شهرستان بویراحمد، گفت: از مخازن گاز این منطقه در سال آینده استفاده خواهد شد و مشکل ناترازی گاز برطرف می شود.

استاندار با اشاره به وجود چاه های نفت در منطقه مختار، ادامه داد: از سرمایه گذاری در این حوزه حمایت می کنیم و شرایط را برای کسانی که متقاضی سرمایه گذاری باشند، فراهم خواهیم کرد.

سرمایه گذار لبنانی نیز در این نشست مواردی را برای تقویت همکاری‌ها مطرح کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.