این یک دعوت ویژه است با میهمانانی از سراسر ایران و با یک میزبان خاص. دعوت‌نامه‌ای که توسط حضرت، امضا و فرصت زیارت نصیب کسانی شده که به هر دلیلی برای سال‌های طولانی به این صحن و سرا قدم نگذاشته‌اند

دعوت‌نامه حضرتی در جیب زائران

 لبخند به وقت شنیدن خبر زیارت و اشک ریختن به وقت روبه‌رو شدن با گنبد طلایی، دوگانه دلچسبی است که برای زائران و میهمانان حریم رضوی رقم می‌خورد.داستان این زائران، قصه‌ای دارد که بنیاد کرامت رضوی زیر بیرق حضرت رضا(ع) برای آن‌ها رقم می‌زند و با مشرف شدن به حریم رضوی، حس خوب زیارت را تجربه می‌کنند.

مهری به وسعت ایران

با عید آغاز شد و هر روز و هر روز این داستان ادامه دارد. هر روز اتوبوسی در مقابل یکی از زائرسراهای رضوی ترمز می‌زند و عده‌ای به شوق زیارت، قدم در خاک مشهدالرضا(ع) می‌گذارند. مدیر امور زائران بنیاد کرامت رضوی با ما در این گزارش همراه است تا شرایط این سفر معنوی را تشریح کند. محمد معالی توضیح می‌دهد: از سال ۱۳۹۵ و همزمان با عید مبعث حضرت رسول اکرم(ص) طرح «مهر درخشان رضوی» با هدف تسهیل تشرف زائران به حریم باصفای رضوی آغاز شد. این طرح در زمینه زائران مناطق محروم و زیارت اولی آغاز شد که نتایج ارزشمندی را به همراه داشته است.

مهر آقای باصفای حریم رضوی در سراسر این میهن اسلامی جاری است و عنوان مهر درخشان رضوی با عنایت به کلام رهبر معظم انقلاب در ابلاغ حکم تولیت وقت آستان قدس رضوی انتخاب و این عنوان منشأ ارائه خدمات به محرومان شده است. 

با اجرای این طرح، شوق زیارت در دل زائران زیادی موج زده است. معالی می‌گوید: زائرانی که به واسطه محرومیت و محدودیت مالی توفیق تشرف به حرم مطهر رضوی را نداشته‌اند به عنوان جامعه هدف مهر درخشان رضوی در حوزه زیارت انتخاب شده‌اند.

او ادامه می‌دهد: طرح مهر درخشان از مبعث ۱۳۹۵ آغاز شده و تا پایان بهمن ۱۴۰۲ توفیق میزبانی ۵/۱میلیون زائر را در قالب این برنامه معنوی داشته‌ایم.

آن کس که طلبیده، تأمین می‌کند

زیارت و رفت و آمد و تغذیه، اینجا خادمان حریم رضوی فکر همه چیز را کرده‌اند تا زائران حریم رضوی، بر حال و هوای معنوی زیارت خود متمرکز باشند. محمد معالی می‌گوید: ما در طرح مهر درخشان خدماتی تعریف کرده‌ایم و امور را بر پایه سه عنصر محوری سفر در نظر گرفته‌ایم که شامل اسکان، تغذیه و حمل‌ونقل است.

همه در دایره تنعم حضرت قرار دارند، از دورترین نقاط شرق و غرب گرفته تا سواحل شمال و جنوب. این خدمت همه‌جانبه به همت بنیاد کرامت رضوی و فعالیت خادمان این مجموعه در دفاتر استانی رقم می‌خورد. مدیر امور زائران بنیاد کرامت رضوی توضیح می‌‎دهد: در تمامی استان‌ها دفاتر دبیرخانه کانون خدمت رضوی فعال است و خادمیاران و کسانی که در تمامی شهرها، بخش‌ها، روستاها و نقاط مختلف تحت عنوان نام امام رضا(ع) خدمتی ارائه می‌دهند، ذیل این دفاتر تعریف می‌شوند و حوزه زیارت یکی از بخش‌های فعالیت این مجموعه‌هاست.

آن کس که زائران را طلبیده است، تأ بودجه و ضروریات آن را هم مهیا می‌کند. معالی در این راستا توضیح می‌دهد: هر سال و در هر فصل متناسب با بودجه و منابع، سهمیه‌ای برای زیارت تعیین و به استان‌ها ابلاغ می‌کنیم. با توجه به اینکه بودجه آستان قدس رضوی از محل نذورات و موقوفات تأمین می‌شود و این مبالغ باید در بخش خود هزینه شود، افرادی که واجد شرایط باشند از قبل شناسایی و در قالب سهمیه سازماندهی شده و به سمت مشهد عازم می‎شوند.

همراهی، از خانه تا خود حرم

علاوه بر منابع نذری و موقوفه‌ای، هزینه‌هایی هم از سوی خیران برای حضور زائران زیارت‌اولی در مشهد پرداخت می‌شود. معالی توضیح می‌دهد: هزینه حمل‌ونقل بین‌شهری در مسیر رفت و برگشت توسط خیران محلی و یا با مشارکت نهادها و ارگان‌های استان‌ها تأمین شده و بقیه خدمات شامل سه شب اقامت در مشهد، ۹ وعده غذایی، بهره‌مندی از غذای متبرک حضرتی، بازدید از موزه حرم مطهر رضوی، گشت حرم‌شناسی، برنامه‌های فرهنگی و معرفتی در حرم مطهر و تقدیم متبرکات رضوی در پایان سفر، خدماتی است که از سوی بنیاد کرامت رضوی ارائه می‌شود.

رسیدن به نماز جماعت حرم مطهر و زیارت‌ در فضایی معنوی، ازجمله دغدغه‌های هر زائری است که به مشهد مشرف می‌شود. مدیریت امور زائران بنیاد کرامت، این امر را تسهیل کرده و زائرانی که در قالب طرح مهر درخشان مشرف می‌شوند هر روز همزمان با زمان نماز می‌توانند با وسایل نقلیه تدارک دیده شده عازم حرم مطهر شوند و برگردند.

معمولاً هر روز از یک تا سه اتوبوس مقابل زائرسراهای آستان قدس رضوی توقف می‌کنند تا مسافران خود را به مقصد برسانند. این را محمد معالی اعلام می‌کند و توضیح می‌دهد: علاوه بر خدمت ثابتی که در این حوزه ارائه می‌شود، ما در مناسبت‌های خاص هم میزبان زائرانی خاص هستیم. به عنوان مثال در دهه کرامت میزبان هزارو۵۰۰ بیمار صعب‌العلاج هستیم که از سراسر کشور عازم مشهد می‌شوند یا در عید غدیر میزبان سادات احسان‌پذیر هستیم، در روز جهانی معلولان، میزبان معلولانیم و در ایام ولادت امام علی(ع) ایتام بی‌سرپرست از دارالایتام‌های سراسر کشور را تحت عنوان خانه پدری به مشهد دعوت می‌کنیم.

مدیریت از مبدأ برای رفاه حال زائران

نظم و ساماندهی زائران در راستای ایجاد فضای امن برای تمام طول سفر از برنامه‌هایی است که در دفاتر بنیاد کرامت رضوی در مراکز استان‌ها انجام می‌شود. به این ترتیب که همواره دو نفر برای مدیریت کاروان با آن‌ها همراه می‌شوند. نفر اول، مدیر کاروان است که تمام امور اجرایی و مربوط به زائران را عهده‌دار است. این مدیران، افراد مجربی هستند که سابقه این خدمت را دارند.

نفر دوم همراه با کاروان، یک روحانی و یا مسئول فرهنگی کاروان است که امور فرهنگی و زیارت را بر عهده دارد تا اثرگذاری فرهنگی مناسب داشته باشد.

در میان زائرانی که در این طرح مشرف می‌شوند اقشار مختلفی حاضر هستند که معالی در این باره توضیح می‌دهد: افرادی که سن بیش از ۴۰ سال دارند و تاکنون مشرف نشده‌اند یا در سنین کودکی مشرف شده‌اند و دیگر نتوانسته‌اند برای عرض ادب خدمت حضرت برسند؛ زوجین جوانی که به دلیل محرومیت کمک‌هایی در قالب جهیزیه دریافت کرده‌اند سفر را هم به عنوان هدیه و تبرکی دریافت می‌کنند؛ همچنین ایتام، معلولان، خانواده معزز شهدا، برادران اهل سنت، طلاب، دانشجویان و دانش‌آموزان نخبه، زائران افغانستانی و پاکستانی، مددجویان سازمان بهزیستی و مددجویان کمیته امداد از جمله میهمانان ما در این طرح هستند.

علاوه بر این، طرح دارالکرامه هم در ایام نوروز و دهه پایانی صفر برپا می‌شود. به این ترتیب که پایگاه‌هایی برای اسکان اضطراری در اطراف حرم مطهر رضوی برپا می‌شود تا افرادی که به دلیل حجم زیاد زائران شرایط اسکان را بدست نیاورده‌اند، ساماندهی شوند و خدمات دریافت کنند. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.