جلسه دیگری از سلسله جلسات هفتگی اخلاق عمومی حضرت آیت الله هاشمی علیا، با عنوان «شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه» در مسجد حوزه علمیه قائم چیذر برگزار شد. در این جلسه پیرو جلسات اخیر، به شرح فراز «اَللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ... إِلْحَاحِ الشَّهْوَةِ» پرداخته شد.

مقام رضوان الهی، ثمره تقواپیشگی در برابر شهوات

آیت‌الله هاشمی علیا در ابتدا با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، آثار تقواپیشگی در برابر شهوات و نیز شهوت‌طلبی و تمایل به بهره‌های پست دنیا را بیان کرد. بر اساس آیات 14 و 15 سوره آل عمران، کسانی که تقوا دارند و در مقابل حیات پست دنیا و لذت‌های زودگذر آن از مخالفت با پروردگارشان پرهیز می‌کنند، به مقام رضوان الهی و نعمت‌های غیر قابل قیاس بهشت با دنیا دست می‌یابند. از طرف دیگر طبق آیه 10 سوره آل عمران، کسانی که خیال می‌کنند مال و مقام و ثروت و لذت‌های دنیا آن‌ها را کفایت می‌کند و دیگر به خداوند نیازی ندارند، نه تنها اموال و اولاد و ثروت و مقام و... هرگز آن‌ها را از خداوند بی‌نیاز نمی‌کند، بلکه اینان خود هیزم جهنّمند که به آتش کشیده خواهند شد. همچنین بر اساس آیات دیگر، اینان هم در دنیا و هم در آخرت معذّبند و در عذاب آن‌ها تخفیف داده نشده و یاری نمی‌شوند.

این استاد اخلاق در ادامه و در تکمیل بحث، به روایاتی در این باره اشاره فرمود؛ از جمله روایتی از امیر مؤمنان علی(ع) که می‌فرماید: «إنَّ الدُّنیا ظِلُّ الغَمامِ وحُلُمُ المَنامِ وَالفَرَحُ المَوصولُ بِالغَمِّ وَالعَسَلُ المَشوبُ بِالسَّمِّ سَلاّبَةُ النِّعَمِ أکّالَةُ الاُمَمِ جَلاّبَةُ النِّقَمِ؛ دنیا سایه ابر است، خوابی است که خفته می‌بیند، شادیِ پیوسته به غم و شهد آمیخته به شرنگ است؛ رباینده نعمت‌ها، خورنده ملّت‌ها و جلب کننده رنج و عذاب‌هاست.» (عیون الحکم، ص 144)

آیت الله هاشمی علیا به شرح و تفسیر ابیاتی از علامه طباطبایی که مرتبط با بحث مورد نظر بود نیز پرداخت. از جمله این بیت که «به شادی و آسایش و خواب و خور/ ندارند کاری دل افگارها». به شادی و آسایش و خواب و خور یعنی شهوات دنیا، تمایلات نفسانی. آن‌هایی که خدایی هستند، به این دنیا و زرق و برق آن دل نمی‌بندند و به مقدار نیاز و به قصد سلامت بدنشان می‌خورند و می‌خوابند، نه برای لذت بردن.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.