عدم انطباق طرح تفصیلی در مناطق مختلف مشهد از جمله بلوار الهیه منجر به مصوبات اصلاحی کمیسیون ماده ۵ استانداری شد، مصوباتی که ۵ طبقه حاشیه بلوار الهیه را به ۷ طبقه افزایش داد و شهردار منطقه برایش مهلت تعیین کرد!

ماجرای مجوزهای هفت طبقه در الهیه

به گزارش قدس خراسان، نیمه‌های بهمن سال پیش بود که بنرهای تصویب طرح‌های تفصیلی بر تن در و دیوار این شهر، خبر از «انا فتحنا»ی بزرگی برای مدیریت شهری مشهد می‌داد تا جلو ساخت و سازهای بی‌ضابطه گرفته شود.

موضوع اما آن‌قدرها هم ساده پیش نرفت و افتاد مشکل‌ها در طرحی که قرار بود حلال مشکلات شهر مشهد در حوزه ساخت و سازها باشد و متأسفانه در برخی مناطق آن طور که باید و شاید پاسخگوی نیازها نبود و نارضایتی‌هایی را برای اهالی به دنبال داشت و همین موضوع، شهرداران مناطق مختلف را به تکاپو انداخت تا مشکلات را هر طور شده رفع و رجوع کنند.

اشتباه محاسباتی طرح تفصیلی در الهیه 

هفته گذشته شهرداری منطقه ۱۲ در اطلاعیه‌ای اعلام کرد اهالی حاشیه بولوار الهیه می‌توانند برای پروانه ساخت تا هفت طبقه اقدام کنند و برای این کار فقط تا پایان اسفند مهلت دارند.
سؤالی که پیش آمد این بود اگر قرار است مجوز این کار در بسترهای قانونی صادر شود، چرا مهلت زمانی دارد و اگر تصمیم شهرداری بر فروش تراکم است، نقض صریح قانون بوده و پیگرد قانونی خواهد داشت.

موضوع را از شهردار منطقه ۱۲ پیگیری کردیم.

مهدی خداشناس در این باره گفت: این موضوع مصوبه کمیسیون ماده ۵ است که برای این فرصت محدود گرفته‌ایم. 

شهردار منطقه ۱۲ افزود: طرح تفصیلی در منطقه الهیه، یک اشتباه محاسباتی داشته و آن این بوده که انطباق طرح را با وضع موجود بررسی نکرده است. در وضع موجود این محدوده ساختمان‌ها تا هفت طبقه شکل گرفته‌اند؛ ولی طرح تفصیلی برای ساختمان‌های جدید فقط تا پنج طبقه در نظر گرفته شده است. این موضوع موجب بر هم خوردن خط آسمان و لفاف فضایی(حجم ساده شده‌ای است که کل بنا بر اساس ضوابط مصوب در آن محاط می‌شود) شده بود. بنابراین موضوع را در کمیسیون ماده ۵ مطرح کردیم و اعضا برای حفظ خط آسمان با این افزایش تراکم تا هفت طبقه موافقت کردند.

اگر این موضوع دارای مصوبه قانونی کمیسیون ماده ۵ است، چرا مهلت دارد؟ پرسشی که شهردار منطقه ۱۲ در مواجهه با آن بیان کرد: در کمیسیون ماده ۵ گفته شده تعداد  درخواست‌ها را بیاورید تا ببینیم چند متقاضی برای این موضوع وجود دارد. در واقع ابلاغ این مصوبه منوط به تعداد درخواست‌ها شده است. 

امکان تبدیل پیلوت به مسکونی به شرط تأمین پارکینگ

یکی دیگر از اطلاعیه‌های شهرداری منطقه ۱۲ در خصوص تبدیل پیلوت به مسکونی بود که خداشناس درباره امکان این موضوع و تعارضی که ممکن است با قوانین جاری داشته باشد، گفت: این موضوع نیز مصوبه کمیسیون ماده ۵ دارد و فقط مختص منطقه ۱۲ نیست؛ بلکه برای همه مناطق شهر است. ما در گذشته پروانه‌ای به افراد داده‌ایم که بر اساس آن مجوز ساخت ۹ واحد را گرفته‌اند و تأمین پارکینگ هم برای ۹ واحد انجام شده؛ اما فقط هفت واحد ساخته‌اند. بر این اساس آن‌ها می‌توانند به اندازه پارکینگ دو واحدی که ساخته نشده، تبدیل پیلوت به مسکونی را انجام دهند؛ ولی شرط این است که این واحد مسکونی مستقل نیست و باید به صورت دوبلکس با واحد بالای خودش باشد.

مصوبات کمیسیون ماده ۵ مهلت زمانی ندارد

معاون شهرسازی دفتر فنی استانداری خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار قدس خراسان گفت: مطالعات طرح تفصیلی شهر مشهد حدود ۱۴ سال طول کشید و در واقع اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفت تا اینکه در یک مدت کوتاه به تصویب رسید و ابلاغ شد؛ اما یکی از موضوعات مهم در طرح‌های تفصیلی، تطابق با طرح موجود است؛ یعنی شبکه معابر و مستحدثات باید در نظر گرفته شود. 

حسین فکور با اذعان بر مشکلات طرح‌های تفصیلی افزود: به مرور زمان با توجه به تغییراتی که طی زمان در وضع موجود پیش می‌آید، نیاز به اصلاحاتی وجود دارد که باید توسط کمیسیون ماده ۵ انجام شود. 

وی در خصوص اطلاعیه شهرداری منطقه ۱۲ متذکر شد: مصوبات کمیسیون ماده ۵ مهلت زمانی ندارد و دست‌کم تا اتمام مهلت طرح تفصیلی این امکان وجود دارد و جزو حقوق مکتسبه شهروند است. 

معاون شهرسازی دفتر فنی استانداری خراسان رضوی بیشترین اصلاحات طرح تفصیلی را مربوط به مناطق حاشیه شهر دانست و گفت: به خاطر بافت ریزدانه و شبکه معابر فرعی زیادی که دارد، ممکن است طرح با وضعیت موجود انطباق زیادی نداشته باشد.

طرح تفصیلی با تأخیر ۱۴ ساله برای مناطق مختلف شهر مشهد مصوب و ابلاغ شد؛ اما آن‌قدر این زمان طولانی شد که حالا با وضعیت موجود شهری که هر روز در حال تغییر و تحول است، انطباق ندارد و حالا باید در مسیر پینگ‌پنگی کمیسیون ماده ۵ سرنوشت ساخت و سازهای این شهر را رقم بزند! اصلاً شاید معنای کلانشهر همین باشد؛ شهری کلان با مشکلاتی کلان‌تر و راه‌حل‌هایی زمانبر که وقتی ارائه می‌شود، صورت‌مسئله چیز دیگری شده است! طرح تفصیلی مشهد انا فتحنای مسئولان برای کارنامه‌سازی خودشان بر در و دیوار شهر بود و اذا وقعت‌الواقعه شهروندان... .

خبرنگار: معصومه مؤمنیان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.