وزیر نیرو با بیان اینکه ظرفیت تبادل چهارجانبه برق میان ایران، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان وجود دارد، گفت: ایران با اغلب کشورهای همسایه خود تبادل برقی دارد که قابل توسعه است.

ظرفیت تبادل چهارجانبه برق ایران با همسایگان شمالی وجود دارد

به گزارش قدس آنلاین در دیدار بعد از ظهر امروز، دوشنبه (۱۴ اسفند) علی‌اکبر محرابیان با جورابک میرزا محموداف، وزیر انرژی جمهوری ازبکستان، وزیر نیرو بر همکاری چهارجانبه کشورهای ایران، ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان در طرح اتصال الکتریکی، آمادگی شرکت‌های توانمند ایرانی برای همکاری با ازبکستان در اجرای پروژه‌های برقی، آمادگی شرکت‌های توانمند ایرانی در زمینه صدور تجهیزات برقی و احداث خط تولید تجهیزات در این کشور، تشکیل دومین نشست کارگروه مشترک انرژی و تهیه نقشه راه همکاری میان دو کشور تاکید شد.

محرابیان در این دیدار گفت: به دنبال مذاکرات رؤسای جمهور دو کشور ایران و ازبکستان، قرار شد روابط اقتصادی دو طرف همپای روابط فرهنگی، تاریخی و سیاسی ارتقا یابد.

وزیر نیرو در ادامه افزود: ازبکستان کشور بزرگی است و بر این اساس ظرفیت و پتانسیل‌های بسیار زیادی به منظور همکاری دو طرف وجود دارد؛ امروز عمده مذاکرات در حوزه برق، ساخت نیروگاه‌های حرارتی، نیروگاه‌های برق – آبی و استفاده از ظرفیت خدمات فنی و مهندسی برای توسعه روابط صورت گرفت.

وی با بیان اینکه این مذاکرات پیگیری می‌شود تا به پروژه‌های متعدد برای دو کشور تبدیل شود، اظهار کرد: ایران با اغلب کشورهای همسایه به ویژه با کشور ترکمنستان تبادل برقی دارد و در این جلسه درباره ارتباط ایران و ازبکستان از مسیر ترکمنستان مذاکراتی صورت گرفت؛ خوشبختانه پتانسیل این مساله وجود دارد.

وی تصریح کرد: این موضوع دارای مباحث فنی و مهندسی بوده و لازم است تیم‌های فنی دو طرف در این خصوص وارد مذاکره شوند تا با استفاده از این ظرفیت روابط تبادل برق توسعه یابد.

محرابیان با بیان اینکه زمان اوج مصرف ایران و کشور ازبکستان متفاوت است، توضیح داد: زمانی که ایران برق مازاد دارد می‌تواند برق را به ازبکستان صادر کند و در تابستان که کشور نیاز به برق بیشتری دارد برق مازاد ازبکستان وارد شود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بحث‌های فنی و حقوقی را آغاز کرده‌ایم و امید است همانند تبادل با دیگر کشورها، این همکاری را با جمهوری ازبکستان آغاز کنیم.

توانمندی شرکت‌های ایرانی در عرصه تکنولوژی
در ادامه جورابک میرزا محموداف، وزیر انرژی جمهوری ازبکستان در واکنش به اینکه ایران جز ۵ کشور برتر تولید نیروگاه است و در خصوص زمینه‌های همکاری دو کشور، گفت: توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی در عرصه تکنولوژی مشهود است و در همین راستا توافقاتی حاصل شد.

وی با بیان اینکه اهداف دو کشور در پی این توافقات مشخص شد، ادامه داد: این توافقات ادامه خواهد داشت تا به نتایج خوب و ملموسی دست یابیم.

محموداف درباره گذر از تابستان بدون خاموشی طی دو سال متوالی در ایران تصریح کرد: در زمینه همکاری‌های برقی نکات خوبی مورد اشاره قرار گرفت و در این خصوص در زمان پیک مصرف می‌توان موانع را برطرف کرد.

وزیر انرژی جمهوری ازبکستان در پایان خاطرنشان کرد: آمادگی کامل همکاری جمهوری ازبکستان با ایران در این زمینه وجود دارد و چشم‌انداز آن را بسیار نزدیک می‌بینم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.