استفاده از فضای مدارس برای اسکان، موضوعی است که سال‌هاست آموزش و پرورش بر آن تأکید دارد و در این میان، برخی با آن موافق و برخی مخالف‌ هستند.

اختلاف نظر دو وزارتخانه بر سر یک محل اقامت/ اسکان مسافران در مدارس؛ خدمت یا تخلف؟

وزارت میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی هم از دهه ۹۰ درصدد بود مدارس را از چرخه اسکان نوروزی حذف و خدمات آن را صرفاً به جامعه فرهنگیان محدود کند، ‌اما تاکنون در اجرای آن موفق نبوده است.

اعتقاد متولیان گردشگری با استناد به اسناد بالادستی، ازجمله سند توسعه گردشگری این است که استفاده از مدارس به عنوان اقامتگاه عمومی در عین حال که «تخلف» است، تهدیدی برای اقامتگاه‌های رسمی و صنعت گردشگری به شمار می‌آید که با توجه به خلأ نظارت، رسیدگی به تخلفات اسکان در مدارس را نیز از دایره کنترل این وزارتخانه خارج کرده است.

مدارس برای اسکان اضطراری است

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه اسکان فرهنگیان و یا خانواده‌ها در مدارس و سالن‌های ورزشی، سوله‌ها و نظایر آن از دید وزارت میراث فرهنگی و گردشگری جزو مصادیق اسکان اضطراری به حساب می‌آید، می‌گوید: در زمان‌های اوج سفر نه فقط در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورهای دیگر هم از دیگر ظرفیت‌های اسکان استفاده می‌شود.

اختلاف نظر دو وزارتخانه بر سر یک محل اقامت/ اسکان مسافران در مدارس؛ خدمت یا تخلف؟
مصطفی فاطمی،مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری

مصطفی فاطمی در گفت‌وگو با قدس اضافه می‌کند: ظرفیت اسکان اضطراری به این منظور است که پس از تکمیل مجموعه‌های مجاز و رسمی، از این ظرفیت‌ها استفاده شود. این موضوع می‌تواند در توسعه گردشگری و همچنین معرفی شهرها و استفاده اقشار کم درآمدتر مؤثر باشد، اما استفاده از این اماکن در دیگر روزهای سال ضربه بزرگی به حوزه گردشگری است و نباید فعال باشد؛ ما فقط در روزهای پیک مسافر این قبیل اسکان را در مدارس می‌پذیریم.

نمی‌توانیم مدارس را از چرخه اسکان سفرها حذف کنیم. در این خصوص نه تنها موضوع مدارس، بلکه حذف هیچ مجموعه اسکان اضطراری دیگری نیز به صلاح نیست و همه دستگاه‌ها وظیفه خدمات‌رسانی در ایام مختلف سال را دارند؛ به‌خصوص در ایام پیک که عضو ستاد سفر هستند و باید کمک کنند خدمات‌رسانی به مسافران درست انجام شود.

این مجموعه‌ها خدمات در حد اسکان اضطراری را به مسافران می‌دهند. برخی اوقات تصورمان از اسکان در مدارس اشتباه است و نباید آن را با هتل مقایسه کنیم؛ فکر می‌کنیم باید این مجموعه‌ها مثل هتل خدمات ارائه دهند؛ این کاملاً اشتباه است؛ نمی‌توانیم از مدرسه انتظار داشته باشیم مثل هتل باشد.

وی با اشاره به اینکه ما اسکان اضطراری در مدارس را تنها برای فرهنگیان نمی‌دانیم، ادامه می‌دهد: افرادی هستند که توانایی تأمین نیازهای اسکان در برخی از مکان‌ها را ندارند و می‌توانند از مدارس استفاده کنند؛ هرچند تصمیم‌گیری در این خصوص بر عهده وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نیست و آموزش و پرورش در برخی مواقع علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی صرفاً در حوزه اسکان به دیگر اقشار هم خدمات ارائه می‌دهد.

مدرسه در هیچ زمانی نمی‌تواند به عنوان جایگزین هتل باشد و این کار کاملاً اشتباه است که مدارس را تجهیز و بخواهیم به عنوان مجموعه هتلی از آن‌ها استفاده کنیم.مدیرکل پیشین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به اینکه وزارت میراث فرهنگی اسکان اضطراری و اسکان در مدارس را خدمات کامل نمی‌داند، می‌افزاید: مدرسه در هیچ زمانی نمی‌تواند به عنوان جایگزین هتل باشد و این کار کاملاً اشتباه است که مدارس را تجهیز و بخواهیم به عنوان مجموعه هتلی از آن‌ها استفاده کنیم.

آموزش و پرورش در سایر موارد می‌تواند از خانه‌های معلم و مراکز تفریحی ویژه معلمان استفاده کامل کند؛ چرا که آن‌ها تجهیز کامل شده‌اند و در طول سال در حال ارائه خدمات در قالب تأسیسات گردشگری هستند.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری ادامه می‌دهد: این بزرگ‌ترین اشتباه است که در مقابل حوزه گردشگری، مجموعه‌هایی را با هزینه دولت ایجاد کنیم و رقیبی برای بخش خصوصی شود که در حوزه گردشگری در حال فعالیت هستند. اینکه آموزش و پرورش در طول سال این کار را انجام می‌دهد به نوعی به دنبال کسب درآمد و منافع اقتصادی خودش است.

وی اضافه می‌کند: ما سه مدل اقامت داریم؛ اقامت رسمی، اقامت نیمه‌رسمی و اقامتگاه‌های اضطراری. در اسکان اضطراری تنوع فراوانی داریم، از کمپ‌های چادری گرفته تا سالن‌های ورزشی و... .

اقامتگاه‌های رسمی مثل هتل، هتل‌آپارتمان، متل، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، اقامتگاه‌های سنتی؛ اقامتگاه‌های غیررسمی مثل خوابگاه‌های دانشجویی، پانسیون، میهمانسراهای ادارات و... و در اقامتگاه‌های اضطراری سالن‌های ورزشی، مدارس و... هستند.

وی با تأکید به اینکه در زمان‌های پیک مسافر با اسکان مسافران و فرهنگیان در مدارس مخالفتی نداریم، می‌گوید: مشکل ما اسکان در مدارس در خارج از روزهای پیک گردشگر است؛ در زمان‌های پیک، بسیاری از مجموعه‌هایی که وجود دارند به نوعی خدمات‌رسانی به مسافران را انجام می‌دهند؛ اما مشکل آنجاست که برخی از این‌ها را تجهیز می‌کنند و یک مجموعه اقتصادی می‌شوند و دیگر نمی‌توان جلو آن را گرفت.

اسکان ارزان‌قیمت برای سفرهای فرهنگیان

معاون امور رفاهی اداره کل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش‌ وپرورش با اشاره به عضویت وزارت آموزش‌ و پرورش در ستاد مرکزی خدمات سفر که زیر نظر معاونت گردشگری وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی ملزم به کمک در راستای ایجاد فضاهای اسکان ارزان‌قیمت برای سفرهای فرهنگیان در ایام نوروز و تابستان است، می‌گوید: مراکز اقامتی دائم مانند خانه‌های معلم و دیگر مراکز اقامتی وابسته به آموزش‌ و پرورش با توجه‌ به جمعیت بالای فرهنگیان شاغل و بازنشسته و وابستگان درجه یک آنان جوابگوی خیل گسترده فرهنگیان نیست؛ بنابراین در پیک سفرها و به‌خصوص ایام نوروز که یک بازه زمانی کوتاه‌تری نسبت به تابستان است، برای اینکه بتوانیم ظرفیتی را برای سفر فرهنگیان فراهم کنیم با هماهنگی ستاد مرکزی خدمات سفر، مدارسی را برای اسکان فرهنگیان تجهیز و آماده‌سازی می‌کنیم.

ابوالفضل کفایتی با اشاره به اینکه امکانات و تجهیزات این مراکز اسکان در حد بضاعت استان‌ها فراهم می‌شود، ادامه می‌دهد: این مدارس و کلاس‌ها در سه نوع ویژه، درجه «الف» و درجه «ب» تقسیم‌بندی می‌شوند.

وی درخصوص اینکه به‌منظور اسکان هر چه‌ بهتر فرهنگیان در مدارس در سال‌های گذشته حتی پیگیری‌ها و مکاتباتی با وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای تجهیز هرچه بهتر این مراکز انجام شده، اما پاسخ شایسته‌ای دریافت نکرده‌ایم، می‌افزاید: ما معتقدیم آموزش‌ و پرورش در این قضیه با اسکان در مدارس به‌ نوعی به گردشگری در کشورمان کمک می‌کند و متقابلاً وزارت میراث‌ فرهنگی و گردشگری هم می‌تواند در این‌ خصوص به آموزش‌ و پرورش کمک کند.

وی ادامه می‌دهد: از سمت وزارت گردشگری چیزی عاید ما نشده و در بیشتر موارد ما را به سمت ستادهای سفر استان سوق داده‌اند؛ اما اینکه وزارت گردشگری بخواهد کمکی در این زمینه به آموزش‌ و پرورش در بحث تجهیز این مدارس داده باشد با وجود پیگیری‌ها کاری برای ما انجام نشده است.

وزارت آموزش و پرورش با ارائه خدمات ارزان و فراگیر در نقاط مختلف کشور، بار سنگینی از دوش متولیان گردشگری برداشته و نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری و رونق اقتصادی در مناطق محروم کشور دارد.وی با رد اینکه آموزش‌ و پرورش در ستادهای اسکان به دنبال کسب منافع اقتصادی و به‌ نوعی بنگاه‌داری است، می‌افزاید: این مراکز فقط برای ارائه خدمات حداقلی برای همکاران فرهنگی است که با خیال آسوده‌تری به سفر بروند و نگرانی در خصوص اسکان نداشته باشد و هزینه‌های دریافت شده هم صرف پرداخت قبوض حامل‌های انرژی و دیگر هزینه‌های تحمیلی به مدارس می‌شود و اصلاً بحث کسب درآمد و منافع اقتصادی وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه اسکان در مدارس و ارائه خدمات فقط مختص فرهنگیان است، می‌گوید: اتفاق می‌افتد که ستاد سفر استان با توجه‌ به ورود زیاد جمعیت به یک استان، مجوز اسکان غیرفرهنگیان را هم صادر می‌کند، در این شرایط برای ساماندهی مسافران، آموزش‌ و پرورش به این موضوع ورود می‌کند تا چالشی برای استان ایجاد نشود؛ در غیر این صورت به‌طور معمول و عادی طرح اسکان در آموزش‌ و پرورش مختص همکاران فرهنگی است.

وی با بیان اینکه ما همواره فرهنگیان و همراهان آن‌ها را در ستادهای اسکان پذیرش می‌کنیم و تنها در صورت وجود ظرفیت خالی و تقاضای سایر اقشار با هماهنگی ستاد هماهنگی خدمات سفر، امکانات اسکان در اختیار سایر مسافران قرار می‌گیرد، می‌افزاید: وزارت آموزش و پرورش با ارائه خدمات ارزان و فراگیر در نقاط مختلف کشور، بار سنگینی از دوش متولیان گردشگری برداشته و نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری و رونق اقتصادی در مناطق محروم کشور دارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.