انتشار ویدئوی شنای سگ خانگی در آبگرم بابل در فضای مجازی این پرسش را در ذهن ها ایجاد می کند که آیا نظارتی بر مجموعه های آبگرم وجود ندارد؟

شنای سگ در چشمه آبگرم! / مسئول بهداشت آبگرم‌ها کیست؟

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در این خصوص به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: در چنین مواقعی اگر شناگاه خصوصی باشد فرد باید پاسخگو باشد اما اگر آبگرم طبیعی و عمومی باشد، مجموعه آب درمانی و مجموعه ورزشی مربوطه باید پاسخگو باشد.

محسن فرهادی می افزاید:  مجموعه های آبگرم استخر و مرکز تفریحی محسوب می شوند که ممکن است جنبه های مختلف درمانی، تفریحی و ... داشته باشند.

شنای سگ در چشمه آبگرم! / مسئولیت بهداشت آبگرم ها با کیست؟
محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش ما درباره شاخصه های نظارت بر آبگرم ها می گوید: مهم ترین شاخصه هایی که هر مجموعه آب گرم و آب درمانی از لوکس ترین شان گرفته تا معمولی ترین، باید رعایت کند این است که این نوع آب با توجه به دارا بودن مقدار زیادی مواد معدنی باید فاقد مشکلات میکروبی بوده و از منظر بهداشتی پاک و مطابق استانداردهای ملی و پارامترهای بهداشتی از نظر شیمی، فیزیک و ... باشد.

وی می افزاید: یکی دیگر از اولویت های بهداشتی چشمه های آبگرم بهداشت سازه و امکانات و تسهیلاتی می باشد که برای استفاده شناگرها در نظر گرفته شده است؛ مواردی مانند: دوش های قبل از ورود به آبگرم، دیوارها، سقف، کف، نور، تهویه، سرویس های بهداشتی و حمام که باید عاری از آلودگی سطوح و میکروب باشد.

در آبگرم ها و استخرهای عمومی، افتادن یا رفتن هرگونه حیوان ممنوع است و در صورت مشاهده چنین اتفاقی، برخورد بهداشتی و قضایی صورت می گیرد.فرهادی درباره چگونگی کنترل آبگرم ها از سوی مسئولان بهداشتی می گوید: همکاران ما در بازرسی و نظارت بر اساس چک لیستی که در آن پارامترهای بهداشتی ذکر شده به صورت دوره ای و منظم بر محیط آبگرم ها و حتی بهداشت فردی و مواد غذایی رستوران و بوفه هایی که در مجموعه های آبی وجود دارد نظارت می کنند.

وی می افزاید: آب گرم نسبت به آب شرب مواد معدنی بیشتری دارد و مردم به همین علت جذب آن می شوند بنابراین حفظ و حراست آبگرم ها چه در محیط سربسته یا در مکانی مانند سرعین که رو باز است از حساسیت بیشتری برخوردار است و از این جهت حتما باید هم از لحاظ مواد جامد آلوده کننده و هم از لحاظ ورود حیوانات خانگی یا غیرخانگی کنترل شود و حتی برای جلوگیری از افتادن حیوانات در آب تمهیدات ایمنی در نظر گرفته شود تا حیوانی داخل آب نیفتد.

فرهادی تأکید می کند: در آبگرم ها و استخرهای عمومی، افتادن یا رفتن هرگونه حیوان ممنوع است و در صورت مشاهده چنین اتفاقی، برخورد بهداشتی و قضایی صورت می گیرد.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره عوارض آلوده بودن آبگرم ها و استخرها می گوید: طیف گسترده ای از بیماری ها مانند: انواع اسهال ها، بیماری های پوستی، قارچ و بیماری های تنفسی از عوارض استفاده از استخرها و آبگرم های آلوده است.

ثبت شکایات مردمی در سامانه ۱۹۰

فرهادی درباره کنترل و نظارت بر آبگرم ها می گوید: علاوه بر کنترل های دولتی، نظارت مدیر، مالک و متصدی مجموعه های آبی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و آنان موظفند آزمایش های مرتبط با آب را که در استانداردهای وزارت بهداشت آمده اعم از کلرسنجی، وضعیت پی اچ آب، کلرزنی و آخرین نمونه آزمایشگاهی مجموعه خود را ثبت کرده و در بازرسی های دوره ای، به مسئولان بهداشت گزارش دهند.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت یادآور می شود: در حال حاضر کارشناسان بهداشت محیط در بخش خصوصی به صورت آزاد و در دفاتر خدمات، خدمات نظارتی و کنترل بهداشتی را به آبگرم ها و استخرها ارائه می دهند و مردم می توانند از طریق سامانه ۱۹۰ شکایات خود را ثبت کنند.

فرهادی تأکید می کند: قبل از استفاده از شناگاه های طبیعی و بدون حصار، اطمینان حاصل کنید که تحت حمایت و حفاظت متولیان دستگاه های مختلف است و نکته مهم درباره شناگاه هایی که با دریافت بلیت باید وارد شد این است که پروانه لازم را از دستگاه های مربوطه کسب کرده باشند و تابلو، آرم و نشانی از وزارت بهداشت داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دارا ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    0 0
    مگه آب اونجا روان نیست که اینطور واکنش دادن برین خودتونو مسخره کنید این همه حجم آب روان بودن آب اصلا مشکل شرعی و بهداشتی ندارد حتی این سگ هم با این نژاد که دارد مطمعنن واکسن خوده است که نه انگل نه ویروسی دارد مردم را از نون خوردن نندازید اول فکر کنید بعد تصمیم اشتباه بگیرید خواهشن