۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶
کد خبر: 970626

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد گفت: درخت چنار کهن‌سال روستای طزرجان، ژئوسایت پنج انگشت ابرکوه و غار بونگاه شهرستان میبد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

سه اثر طبیعی استان یزد ثبت ملی شد

به‌گزارش قدس آنلاین، عبدالمجید شاکری افزود: با توجه به ویژگی‌ها و ارزشمندی این سه اثر طبیعی، پرونده‌های ثبتی آن‌ها تهیه و به وزارت میراث‌فرهنگی ارسال شده بود که پس از تائید پرونده در جلسه کمیته تخصصی ثبت میراث طبیعی، این سه اثر در فهرست آثار طبیعی ملی کشور به ثبت رسید.

وی در مورد درخت چنار روستای طزرجان شهرستان تفت افزود: این درخت در جوار مسجد جامع این روستا و در محل تقاطع چند کوچه و یکی از محورهای پر رفت‌ و آمد قرارگرفته است.

شاکری ادامه داد: با توجه به قطر تنه این درخت و نرخ رشد درختان چنار در این اقلیم، سن این درخت بین ۴۸۰ تا ۵۲۰ سال برآورد شده است.

وی تصریح کرد: این درخت تک پایه و دارای چهار شاخه فرعی است که بخشی از تنه اصلی درخت خشک شده و ارتفاع آن حدود ۱۴ متر و ناحیه تشکیل تاج آن ۸.۲ متر است، تاج اصلی درخت کاملاً سالم و شاخه‌های اصلی آن بریده‌شده است و در حال حاضر شاخه‌های کنونی همگی جوان هستند ولی تنه آن در اثر سن زیاد پوک شده که منجر به خالی شدن بخش از آن گردیده است.

ژئوسایت پنج انگشت ابرکوه

معاون میراث فرهنگی یزد در خصوص ژئوسایت پنج انگشت ابرکوه نیز گفت: این منطقه به سبب وجود کوهی که فرم آن تداعی‌کننده انگشتان دست است، به این نام اشتهار دارد، این کوه در حاشیه جنوبی پهنه‌ی کویر ابرکوه که کفه نمک ابرکوه نیز بخشی از آن می باشد، واقع‌شده است.

به گفته وی این منطقه یکی از زیستگاه‌های حیات وحش شهرستان ابرکوه است و گونه‌های مختلفی چون گورخر ایرانی در این منطقه زیست می‌کنند، علاوه بر آن گونه‌های مختلفی از پرندگان، گربه سانان و سایر پستانداران در این منطقه مشاهده می‌شود.

شاکری اضافه کرد: در اطراف این منطقه به سبب وجود شرایط مساعد دما و فشار، فسیل‌های زیادی از جانوران و گیاهان دریایی مربوط به ۲ تا ۵ میلیون سال پیش شکل‌گرفته و برخی از آن‌ها تابه‌حال به شکل کامل باقی‌مانده که فسیل شاخص محسوب شده و برای مطالعات زمین‌شناسی، زیست‌شناسی و دیرینه شناسی کاربرد زیادی دارد.

غارگور بونگاه میبد

وی در مورد غارگور بونگاه شهرستان میبد نیز گفت: این اثر در فاصله ۱۱ کیلومتری غرب محدوده منطقه شکار ممنوع مروَر میبد واقع‌شده و با توجه به مطالعات صورت گرفته و بررسی نقشه‌های زمین‌شناسی این منطقه مربوط به دوره پرکامبرین تا کرتاسه و گسل های ایجادشده در همین دوره بوده، شکل‌گیری این اثر عموماً مربوط به دوران چهارم زمین‌شناسی است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد افزود: دهانه این غار دایره‌ای با قطر تقریبی ۹ متر است که چاه ورودی غار را تشکیل می‌دهد، این چاه طولی حدوداً ۱۵ متر دارد و با شیب بیش از ۵۰ درصد به تالار اصلی غار منتهی می‌شود.

به گفته شاکری تالار اصلی غار، فضایی مستطیل شکل به ابعاد متوسط ۱۸ در ۳۵ است.این تالار تقریباً یک تکه بوده و در جای‌جای آن سقف، جداره‌ها و کف پوشیده از انواع غار نهشته ها چون استالاگمیت های غول‌پیکر، فلواستون‌ها، گل‌کلمی، استلاکتیک های کوچک و بزرگ و دراپری (پرده‌های سنگی)است.

وی تصریح کرد: در این غار آب وجود ندارد ولی قطرات آبی که با وجود خشک‌سالی‌های پیاپی و خشکی منطقه، در پیکر استالاگمیت ها دیده می‌شود نشان از زنده بوده و نفس کشیدن این پدیده زیبا و شگرف دارد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد اظهار کرد: این سه اثر طبیعی به دلیل داشتن ویژگی‌های زیبایی مناظر، بکر بودن و اهمیت به لحاظ گردشگری و زیست‌محیطی و ضرورت حفاظت و نگهداری از آن‌ها، به تازگی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

بیش از این، تعداد آثار ثبت‌شده استان ۲۰۱۱ مورد اعلام شده بود که از این تعداد ۱۷۱۹ اثر غیرمنقول، ۸۳ اثر منقول، ۱۵۱ اثر ناملموس و ۵۸ اثر طبیعی است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.