میدان نفتی سپهر و جفیر شاخصه های منحصربه فردی دارد که مهمترین شاخصه آن، "توسعه تماما ایرانی" آن است، به طوری که اولین میدان نفتی کشور است که تمامی مطالعات، مهندسی، طرح ریزی توسعه و اجرای آن توسط متخصصان ایرانی انجام شده است.

اولین میدان نفتی «تمام ایرانی» امروز به‌بهره‌برداری می‌رسد/ نمود توان متخصصان ایرانی در «سپهر و جفیر»

رئیس جمهوری صبح امروز وارد استان خوزستان شد که تا از چندین طرح بهره‌برداری کند. مهمترین طرحی که امروز با حضور ریاست جمهوری به‌بهره برداری می‌رسد، میادین نفتی سپهر و جفیر بوده که تا امروز بیش از ۵۰ هزار بشکه در روز به تولید روزانه نفت ایران افزوده است.

میدان نفتی سپهر و جفیر از جمله میدان‌های نفتی مستقل کشور است که در استان خوزستان و منطقه غرب کارون و در فاصله ۶۰ کیلومتری در جنوب غرب شهر اهواز قرار دارد و یکی از پیچیده‌ترین و پرفشارترین مخازن نفتی ایران است.

این میدان نفتی که توسعه آن به عنوان اولین قرارداد IPC توسط شرکت گسترش انرژی پاسارگاد به‌عنوان یکی از شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی به نتیجه رسیده، مهرماه امسال به تولید پایدار رسید و امروز به ظرفیت تولید حدود ۵۵ هزار بشکه در روز رسیده است.

این پروژه شاخصه‌های منحصربه‌فردی که دارد که مهمترین شاخصه آن، "توسعه تماما ایرانی" آن است، به‌طوری که اولین میدان نفتی کشور است که تمامی مطالعات، مهندسی، طرح‌ریزی توسعه و اجرای آن توسط متخصصان ایرانی انجام شده و مصداق بارز واگذاری کامل کار به شرکت‌های توانمند خصوصی صنعت نفت است.

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این خصوص گفت: این پروژه ملی طی قراردادی به ارزش ۲.۸ میلیارد دلار با تولید روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت سبک صادراتی به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه در این طرح ملی به ساخت داخل توجهی ویژه‌ شده است، افزود: در این طرح با توجه به فشار بالای مخزن نفتی، استفاده از تجهیزات سرچاهی و درون‌چاهی معمول امکان‌پذیر نبود و از همین رو در جریان توسعه بومی‌سازی تجهیزات تکمیل چاه با فشار ۱۰ هزار پیوند بر اینچ مربع (پام) انجام شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت تصریح کرد: نصب، اجرا و تکمیل ۵۱ کیلومتر خط لوله جریانی نفت و احداث بیش از ۳۲ کیلومتر جاده دسترسی و معابر از دیگر اقدام‌هایی است که در توسعه میدان‌های سپهر و جفیر انجام شده است.

وی بیان کرد: از تلاش همکارانم در شرکت ملی نفت ایران، شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و شرکت پیمانکار (شرکت گسترش انرژی پاسارگاد) برای توسعه این طرح که نماد مهمی از تبلور ساخت داخل است، قدردانی می‌کنم.

طبق قراردادی که در اسفندماه سال ۱۳۹۶ بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد به‌امضا رسیده، میزان تولید نفت در فاز اول این پروژه باید به ۳۶ هزار بشکه در روز و در پایان فاز دوم به ۱۱۰ هزار بشکه در روز برسد و هدفگذاری شده تا در مدت ۲۰ سال، با سرمایه‌گذاری بیش از ۲.۸ میلیارد دلاری، در مجموع ۵۴۰ میلیون بشکه نفت از این میدان برداشت شود.

این قرارداد ۲۰ ساله که با هدف تولید نفت از یکی از عمیق‌ترین و پرفشارترین لایه‌های نفتی ایران امضا شده، نخستین قرارداد از قراردادهای جدید نفتی است که به تولید نفت منجر شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.