قائم مقام وزیر کشور در ستاد توانمندسازی محلات کم‌برخوردار با اشاره به ظرفیت‌های خوبی که در محلات کم‌برخوردار نهفته است، گفت: حکومت باید امکانات و زیرساخت‌های لازم برای توانمندسازی و رسیدن افراد به حق مسلم خود از جمله مسکن و شغل مناسب را فراهم کند.

حکومت باید زمینه و امکانات لازم برای توانمندسازی افراد را فراهم کند

به گزارش قدس خراسان، علی آقامحمدی در نشست شورای سیاست‌گذاری اولین همایش علمی - کاربردی حاشیه شهر مشهد(شناسایی مسائل و ارائه راهکارها) که در محل دادگستری کل خراسان رضوی برگزار شد، عنوان کرد: باید از ظرفیت جمعیت حاشیه شهر استفاده کنیم.

قائم مقام وزیر کشور در ستاد توانمندسازی محلات کم‌برخوردار اظهار کرد: بحث اصلی در حوزه حاشیه شهر بحث مالکیت زمین نیست، گیریم که همه سنددار شوند، آیا اتفاقی خواهد افتاد؟ باید مسائل حاشیه شهر به‌خصوص بحث فرهنگی مربوط به این مناطق از همه جوانب بررسی شود.

وی افزود: در ۲۰۲۰ محله کم‌برخوردار کشور، ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار جمعیت داریم، ولی همه این‌ها که وضعیتشان خراب نیست.

آقامحمدی با اشاره به بحث مهاجرت به عنوان یکی از عوامل حاشیه‌نشینی در شهرها عنوان کرد: در حوزه جمعیت کشور،  جابه‌جایی وسیعی انجام شده و جمعیت ۷۰ به ۳۰ روستایی به شهری به ۸۰ به ۲۰ شهری روستایی تبدیل شده است.

این عضو تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: از ۳۹ هزار و ۵۰۰ روستایی که  در کشور داریم، ۱۳ هزار و ۹۰۰ روستا  که جمعیتی حدود  ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را شامل می‌شوند، وضعیت خوبی ندارند و در معرض مهاجرت قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: قانون اساسی به صراحت می‌گوید داشتن مسکن، داشتن شغل مناسب حق مسلم افراد است و تأمین سلامت، تغذیه و آموزش جزو وظایف حکومت است اما این معنایش این نیست که تمام کار را حکومت انجام دهد بلکه وظیفه حکومت این است که زمینه‌، امکانات و زیرساخت‌های لازم برای رسیدن افراد به این موارد را فراهم کند.

آقامحمدی افزود: در کشور یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر  افراد دارای معلولیت کامل و سن بسیار بالا داریم که غیرقابل توانمندسازی هستند و حکومت موظف است برای این افراد موارد ذکر شده را تأمین کند، برای سایر افراد که قابلیت توانمندسازی دارند، باید زمینه توانمندسازی را فراهم کند.

قائم مقام وزیر کشور در ستاد توانمندسازی محلات کم‌برخوردار گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که شغل مشکل عمده نخواهد بود و قابلیت تأمین شغل وجود دارد، همچنین مسکن و بقیه امور نیز  قابلیت تأمین دارند و در این زمینه باید علاوه بر تلاش‌هایی که از جانب حکومت می‌شود، از حضور خیران و صنعتگران و ... کمک زیادی گرفت.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری اولین همایش علمی کاربردی حاشیه شهر مشهد تأکید کرد: این همایش باید اجتماع محور باشد و باید با جلب اعتماد مردم زمینه مشارکت آنها را فراهم کنیم.

آقامحمدی افزود: برگزاری این همایش کار مهم و خدمتی بزرگ است و حتما به کمیته‌های کار جدی و ساعت‌ها بحث و بررسی نیاز دارد. ما هم در هر کاری که از دستمان بربیاید دریغ نمی‌کنیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: یکی از ظرفیت‌هایی که شهر مشهد دارد و از آن غافل شده است، حضور اتباع افغانی است، در سال‌های اخیر اولین سرمایه‌گذاران خارجی در ایران از افغانستان هستند و این‌ها قابلیت‌های بزرگ، ظرفیت‌های زیاد و منابع گسترده‌ای دارند و تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری در ایران دارند که باید از این ظرفیت استفاده کنیم و چنانچه این ظرفیت، ساماندهی شود به نتایج خوبی خواهیم رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.