مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ۲۷ درصد درآمد ناخالص کشور و ۳۴ درصد اشتغال کشور در بخش کشاورزی است ولی متاسفانه سهم بخش کشاورزی از بودجه کشور تنها کمتر از ۳ درصد است.

سهم بخش کشاورزی از بودجه کشور کمتر از ۳ درصد است

به گزارش قدس خراسان، حمید حاجی نژاد در جمع کشاورزان شهرستان‌های بردسکن، کاشمر، خلیل آباد و کوهسرخ اظهار کرد: ۲۷ درصد درآمد ناخالص کشور و ۳۴ درصد اشتغال کشور در بخش کشاورزی است ولی متاسفانه سهم بخش کشاورزی از بودجه کشور تنها  کمتر از ۳ درصد است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه ۳۳۸ هزار خانوار در بخش کشاورزی استان خراسان رضوی با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و هفتصد هزار نفر مشغول فعالیت هستند گفت: در شهرستان بردسکن ۸۵ درصد جمعیت آن در بخش کشاورزی فعالیت دارند ولی متاسفانه در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی که بیش از ۲۰ نفر هستند یک متخصص و مدافع بخش کشاورزی وجود ندارد و از مجموع نمایندگان مجلس شورای اسلامی کمتر از ۳ درصد در بخش کشاورزی  تخصص دارند و بودجه تخصیصی به بخش کشاورزی در کشور کمتر از ۳ درصد است.

وی گفت: باید نمایندگان استان خراسان رضوی به بخش کشاورزی اهتمام جدی داشته باشند و سهم بخش کشاورزی استان خراسان رضوی را از اعتبارات کشور طلب کنند.

حاجی نژاد اظهار کرد: در بیش از ۳۰ سال گذشته سهم آب بخش کشاورزی ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب بوده است و تولید سالانه محصولات بخش کشاورزی در خراسان بزرگ یک و نیم میلیون تن بوده است در صورتی که در حال حاضر تولید سالانه محصولات بخش کشاورزی در خراسان رضوی شش و نیم میلیون تن است ولی سهم آب بخش کشاورزی میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب است و در برنامه هفتم توسعه طبق قانونی که اعمال شده است این رقم به ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: تا زمانی که نمایندگانی از بخش کشاورزی و دلسوز و متخصص نداشته باشیم این مشکلات را خواهیم داشت و اگر امروز می‌بینیم در بخشی از حوزه‌های کشور اعتبارات خوبی  تزریق  می‌شود چون مدافعان خوبی  در مجلس وجود دارد و سهم آن بخش‌ها را می گیرند.

وی گفت: بیش از ۳۰ رقم گندم برای تمامی نقاط استان در نظر گرفته شده است که هر رقم با سازگاری هر منطقه کشت شود.

حاجی نژاد افزود: امروز دیگر کشاورزی سنتی غرقابی جواب نمی‌دهد و همه باید با توجه به وضعیت منابع آبی استان و خاموشی چاه موتورهای کشاورزی به سمت روش‌های نوین آبیاری و افزایش بهره‌وری گام برداریم.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: امروز کارشناسان در مرکز تحقیقات رقمی را از گندم به دست آورده‌اند که در هکتار ۱۴ تن محصول برداشت می‌شود.

وی عنوان کرد: امروز کشاورزان ما باید از سطح موجود تولید را افزایش دهند و خاموشی چاه موتورهای کشاورزی در سال آینده نیز اجرا خواهد شد و بر ماست به اندازه آب موجود محصولات کم آب طلب با درآمد اقتصادی بالا را به عنوان الگوی کشت خود قرار دهیم.

حاجی نژاد افزود: از مجموع یک میلیون و هفتصد هزار نفر بهره بردار بخش کشاورزی در خراسان رضوی بیش از یک میلیون و صد هزار نفر آنها سن بالا دارند.

در این جلسه تعدادی از کشاورزان شهرستان‌های بردسکن، کاشمر، خلیل آباد و کوهسرخ به صورت چهره به چهره مشکلات بخش کشاورزی به ویژه بحث خاموشی چاه موتورهای کشاورزی را  مطرح کردند.

خبرنگار: علی نوری

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.